Annons

Ok eller urtjatigt med samma frågor i forum

Produkter
(logga in för att koppla)

SixBySix

Aktiv medlem
Hej alla glada kreatörer och debatörer :)

Jag tycker mig ha märkt en mycket tydlig tendens, att samma frågor ställs om och om och om igen på forumen. Den vanligaste är nog -"ska köpa första Dslr. Vilken ska jag köpa, 300D, 10D 350D 20D D50 eller D70." Men det förekommer även flera andra.

1) Nåväl. Vad tycker ni, ska det vara ok att strunta helt i tidigare trådar på fotosidan och starta nytt utan att söka, eller ska man söka först?
2) Ska man fortsätta på gamla trådar, eller starta nya?
3) Kan forumen bli bättre genom lite mer sökningar innan nya trådar startas, eller är forumen bra som de är nu?

Ibland blir man lite less. Men å andra sidan ska ju fotosidan vara en levande plats. Ju mer inlägg desto mer levande. Har inte riktigt bestämt mig själv än, men jag dristade mig till att slänga in en liten debattfackla för att se om det tog

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=486761#post486761

Ok, medges ganska otrevlig sådan :) Kanske detta inlägg inte är tillräckligt elakt för att skapa debatt ;-) Men jag hoppas ni tycker till !!! Kom igen :)

Japp jag har sökt lite själv ;-) Första tråden är mest relevant. Tyvärr handlar den lite för mycket om vad som bör disskuteras i forumen (en begränsning som ingen av oss väl vill ha) men innehåller en hel del intressanta synpunkter.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37870&highlight=forum+s%F6k
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39232
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33638 (Bra idé Roger ;-)

Min fråga är dock lite enklare. Är det god etikett att söka först eller är det ok att skita i att söka och bara vräka ut samma frågor om igen?
 
Jag tyckte att han som skrev så elakt om dig var jättedum! Hoppas att du kan få många kompisar i den här tråden så att du känner dig bättre...

Anledningen till varför jag Skrev ett nytt inlägg var för att jag inte hade lust att bläddra igenom alla 27 000 sidor som sökningen innefattade, man tröttnar efter 3-4 sidor...
Hoppas det går bra för ditt uppror i alla fall



Fight the Power!
Mvh //Rickard
 
Senast ändrad:
Brukar alltid söka före jag frågar, men ibland så får man svar på allt utom det man söker efter och då måste man ju fråga.

Och även om man frågar så får man ju inte alltid svar...


Chris
 
På formuläret där man skriver ett nytt inlägg så har vi överst med stor font och dessutom röd, skrivet att "Läs detta först" och sedan följer information om att söka innan man skriver. Det är vår inställning. Att vissa frågor ändå dyker upp om och om igen får man nog respektera, även om det känns tröttande. Ofta är det ju en liten variant på tidigare frågor, men som sagt ibland är det exakt samma och det kan ju vara tröttande.
 
Det här är inget problem som fotosidan är ensamma om. Så gott som alla forum som jag är med i har samma problem.
Scandinavian Photo har en bra funktion när man letar kamera. Bara att välja va mn behöver också får man fram ett antal alternativ. Problemet med den är ju iofs att den inte alls tar hänsyn till vad man plåtar osv.

/A\
 
Jag tycker för det första att det är OK att samma frågor ställs om och om igen. Information är inte statisk utan förnyas ständigt.

Jag tycker för det andra att om man skall göra ett sådant aggressivt inlägg som trådskaparen gjorde i den andra tråden skall man vara mer pedagogisk och hjälpsam. Den tråden du menade att man skulle söka sig fram till visar sig inte vara så lätt att finna:

Söker man på "förstoring" kommer den först bland träffar 176 till 200 av 859. Söker man på "stora utskrifter" (vilken den attackerade trådskaparen var ute efter) kommer din rekommenderade tråd inte fram alls.

Jag använder oftast sökningen innan jag skriver inlägg, men den är mycket oprecis eftersom man inte kan söka på fraser (t ex "Cullmann macro 53305") och den inte prioriterar ord i trådrubriken. I exemplet ovan med sökningen på "förstoring" var mindre än 10% av resultaten relevanta, alla andra hade med helt andra saker att göra.

Jag har full förståelse för att sökning inte används så omfattande som den kanske borde och jag tycker du fick den respons du förtjänade i den andra tråden med tanke på tonen i ditt inlägg.
 
Jag tycker faktiskt det är stor brist på respekt mot andra medlemmar att inte söka och göra egna efterforskningar först. Många behandlar forumet som en chat och glömmer att kunskapen som skapas också har ett värde för eftervärlden. Det känns lite egoistiskt. Det är inte trådstartaren som äger tråden.

Man får inte glömma att forumet förutom en källa till snabba svar också är en gigantisk kunskapsdatabas. Med alla dubletter vattnas den ut och arkivet blir värdelöst av alla dublettrådar. Det gör att en ond cirkel uppstår då det blir ännu svårare att söka.

En kvalitativ trådstart innehåller i mina ögon
  • En vettig beskrivande rubrik
  • En ordentlig beskrivning av det eventuella problemet, vad man gjort hittills för att försöka lösa det och andra bakgrundsfaktorer som behövs för att kunna ge ett kvalitativt svar
  • En redovisning av vad man redan gjort för efterforskningar så att de som svarar har koll på ungefär vad trådstartaren redan vet
 
jimh skrev:
Jag tycker faktiskt det är stor brist på respekt mot andra medlemmar att inte söka och göra egna efterforskningar först. Många behandlar forumet som en chat och glömmer att kunskapen som skapas också har ett värde för eftervärlden. Det känns lite egoistiskt. Det är inte trådstartaren som äger tråden.

Man får inte glömma att forumet förutom en källa till snabba svar också är en gigantisk kunskapsdatabas. Med alla dubletter vattnas den ut och arkivet blir värdelöst av alla dublettrådar. Det gör att en ond cirkel uppstår då det blir ännu svårare att söka.

En kvalitativ trådstart innehåller i mina ögon
  • En vettig beskrivande rubrik
  • En ordentlig beskrivning av det eventuella problemet, vad man gjort hittills för att försöka lösa det och andra bakgrundsfaktorer som behövs för att kunna ge ett kvalitativt svar
  • En redovisning av vad man redan gjort för efterforskningar så att de som svarar har koll på ungefär vad trådstartaren redan vet

Jag är inte oenig, men som jag skrev ovan - om det ska fungera måste det vara möjligt att göra mer precisa sökningar.
 
jkene skrev:
Jag är inte oenig, men som jag skrev ovan - om det ska fungera måste det vara möjligt att göra mer precisa sökningar.
Jag håller med om att sökmotorn inte är världens vassaste, men en del ligger nog i att man inte är beredd att lägga ned energi på sökningen. Jag har aldrig problem att hitta något med sökmotorn om jag slår på fantasin för att komma på rätt sökord.

Invändningen brukar ju ofta vara att det tar lång tid att gå igenom resultaten. Men det tycker jag verkligen är bristande respekt. Hur kan man förvänta sig av sina medmänniskor att de skall lägga ned tid på att skriva ett svar när man själv inte lagt mer än några minuter på både förarbete och frågeformulering?
 
jimh skrev:
Jag håller med om att sökmotorn inte är världens vassaste, men en del ligger nog i att man inte är beredd att lägga ned energi på sökningen. Jag har aldrig problem att hitta något med sökmotorn om jag slår på fantasin för att komma på rätt sökord.

Invändningen brukar ju ofta vara att det tar lång tid att gå igenom resultaten. Men det tycker jag verkligen är bristande respekt. Hur kan man förvänta sig av sina medmänniskor att de skall lägga ned tid på att skriva ett svar när man själv inte lagt mer än några minuter på både förarbete och frågeformulering?

Enig, men det motiverar inte okonstruktiva råa angrepp från medlemmar som redan anser sig vara fenor på att söka och därmed inte borde ha ett problem med dublettinlägg.
 
Det "största" problemet i mitt tycke är att man kan regga sig som medlem och därefter starta en tråd direkt...Många som bara reggar sig för att få svar på en fråga snabbt, sen kan dom "försvinna" igen när dom fått svar.

Kanske ska införa en regel att man inte får starta en tråd förrän man varit medlem en viss tid?...kanske 1 vecka eller så....bara för att komma ifrån dom som mer eller mindre ska köpa ny kamera idag/imorgon och behöver ANDRA som beslutar åt dom vad DOM ska köpa.

[Edit]
Med det menar jag att dom "skiter" i att söka och istället startar en tråd direkt.
 
Senast ändrad:
Klart man ska söka innan man postar ett nytt inlägg och skulle det vara att det man inte hittar info om det man ska posta om eller helt enkelt söker knasigt och någon hjälper en genom att säga att info finns här å där så ska man inte gå till personangrepp utan vara glad att någon tog sig tid å hjälpte en med en bättre sökning.

edit:
Men det är ett problem som sagt va alla forum har å skulle bli mycket förvånnad om FS blev helt av med problemet.

Andra sidor har löst det med hårdare moderators som hjälper till med sökning å låser dubletttråden.
 
jimh skrev:
Man får inte glömma att forumet förutom en källa till snabba svar också är en gigantisk kunskapsdatabas. Med alla dubletter vattnas den ut och arkivet blir värdelöst av alla dublettrådar. Det gör att en ond cirkel uppstår då det blir ännu svårare att söka.

Skulle man inte kunna låta några engagerade personer markera "bra" (och stängda) trådar så att de viktas vid sökningar?

Det skulle isf bli ett slags kompromiss mellan vardagsinläggen och de mycket bra artiklarna som finns här.

Edit: förtydligade mig en smula
 
Tack för alla bra synpunkter ! Ett par förtydliganden:
Japp jag var om inte taskig så åtminstone rejält ohövlig i den tråden där första inlägget lades. Kanske inte så bra men ibland är gränsen hårfin när man vill skapa debatt. Lite korkat av mig i o f s eftersom jag snabbt insåg att det varken var rätt tidpunkt eller rätt tråd att skapa debatten i. Därav ny tråd.
Egentligen skulle man kunna säga att det inte spelar så stor roll om någon ställer en ny fråga på exakt samma ämne som tidigare. Om de snälla svarsglade medlemmarna skulle strunta i att svara (eller hövligt ange en gammal tråd med länk) så blir det ju inte något mer av den tråden. Tyvärr är detta inte en så smidig lösning som vid första anblicken eftersom:
1) Då bör de svarande först söka om det finns samma tråd tidigare. D v s 2-100ggr mer tid kommer att läggas på sökande vilket blir mycket ineffektivt.
2) Det förtar lite av den goda stämningen på fotosidan om man alltid börjar med att vara skeptisk mot en tråds existesberättigande, istället för att utgå från att det undantagslöst är bra att vara hjälpsam.

Själv tycker jag att det är respektlöst och dålig hyffs (vilket leder till dålig stämning på fotosidan) att begära att andra ska servera all kunskap på silverfat trots att det redan ligger i andra trådar. Jag tycker mig också se att yngre medlemmar oftare lägger fler dubbeltrådar. Tja kanske bara ett orelevant inlägg och inte menat som något utpekande. Men har någon gjort samma iakttagelse och vad kan det i så fall bero på?

Ett vanlig orsak till ny tråd tror jag är att den nye frågeställaren inte tycker tidigare trådars inriktning inte stämmer exakt eller att rubriken inte är bra. Rubriken är ju ruskigt viktig eftersom det är den som får exponering på förstasidan. Jag tycker det är ok att i så fall starta en ny tråd. Det vore dock lämpligt att lägga in en länk till åtminstone en tidigare tråd i ämnet i den nya. Då kan svararna se vilken information som redan givits och låta bli att läna dubbelsvar och istället lägga energi på att komma med ny och givande info.

En Wiki tycker jag är ett bra förslag. Tyvärr är det nog fortfarande många som inte orkar söka i detta fall heller. Så på det viset är det ingen lösning. Men samtidigt tror jag den skulle kunna vara lättare att söka i.
 
Jag tycker att sökfunktionen är lite halvdan.
Det kan ju vara jag som inte hanterar den rätt förstås, men att söka på en fras, tex "intressant information" funkar inte för mig. Citationstecknen godkänns inte, och enbart de två orden ger svar där de förekommer i olika inlägg. Kan man söka på en fras?

Något jag skulle vilja ha är Google, man kan ju söka på Google med "intressant information site: fotosidan.se" Men man får bara träffar på artiklarna, inte i forumen. Går det att låta google indexera forumen?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.