Är det fritt fram nu????
[Jag hade bestämt mig för att inte skriva fler inlägg i fora (obs! jag tänkte inte säga upp mitt medlemsskap - hoppas ingen blir besviken!) eftersom det verkade som om det inte gick att diskutera något i NÅGOT forum, utan att 'gubben i lådan' poppade upp och skrek 'tjuv'.
Men nu verkar det alltså lugnt!]
Det har således framkommit att man får göra vad man vill med kopior man köpt eller erhållit på legalt sätt. Jag kan fortsätta att svärta ut tänderna på flinande Tony och Cherie i The Guardian för att roa mig på lördagsmorgnarna.
Mina alster kommer inte att publiceras. (Tycker fö. inte att de har en konstnärlig kvalitet jag vill stå för 100%
)
Jag tycker inte ens om alla förvanskade bilder av Mona Lisa, m.fl., trots att så gamla bilder väl är 'fritt byte'. (Dvs. man får ju inte kopiera dem och sälja dem med den ursprungliga konstnärens namn. Men man får väl reproducera en hel del - Van Gogh och Picasso har ju sina arvingar som kollar på kopior, men Leonardo har knappast någon ättling /legal instans som kan kräva kontroll? Rätta mig om jag har fel!)
Orsaken till att jag inte vill rita mustascher på Mona Lisa till skillnad på paret Blair handlar om respekt för konstnären i det ena fallet och brist på respekt för det avbildade i det senare fallet.
Det är alltså en moralisk/etisk fråga - inte en lagal fråga i första hand bakom mina köksbordshandlingar. Fast jag är glad att jag inte - som i Nordkorea för 25 år sedan - riskerar att råka i klammeri med rättvisan för att jag skymfar vår Store Ledare.
(Men även om detta inte är fallet i USA i dag, i motsats till vad som vissa fd. medlemmar påstått, verkar det alltså diskuteras för framtiden? Har jag rätt? Jag fick aldrig detta klart för mig. Det blev så mycket invektiv och osakligheter...)
Nåja, min fråga är emellertid:
Vad tycker de sansade FS-medlemmarna om alla dessa
konstnärer som i dadistisk anda tar en bidé, en burk bönor, eller ett känt porträtt och ställer ut den som sitt verk (med liten eller ingen annan modifiering än att den blir 'utpekad' som konstverk)?
De går ju ett steg längre och publicerar - och gör pengar på (även om den saken inte torde ha någon större legal betydelse) - sina modifikationer av andras verk.
Är detta en konstform som sas. är död, pga lagar och regelverk, eller kan man fortfarande 'get away with it', om man bara är fräck/känd nog?
Jag hann aldrig se bilden som denna tråd startade med, så jag får hålla mig till dessa andra exempel.
Mvh
/Gitte