Annons

Ojämn filmframkallning med för kort framkallningstid.

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag brukar i regel späda framkallaren så att jag kan hålla filmframkallningstiden på minst 6-7 minuter. Man brukar inte rekommendera kortare tider än 4-5 minuter pga risken för ojämn framkallning. När jag framkallar i liten dosa kan jag agitera per halvminut och då har det fungerat bra för mig med tider på 5 minuter även med 120-film. Men med stor dosa och flera filmer tar det lite längre tid att vända dosan med försiktigt agitering (vilket jag alltid gjort under senare år för minimera risken för luftbubbelbildning som även verkar mera känsligt med 120-film), och då hinner man bara vända per minut istället för per halvminut. Att det då kan bli ojämn framkallning erfor jag igår, då två 120-filmer och en 135-film framkalldes samtidigt i stor dosa i Kodaks DK-50 utspädd 1+1.

Att jag inte spädde mera (för att få längre framkallningstid) berodde på att jag var osäker på om mängden konc framakallare då skulle räcka till, jag har inte provat att späda mer än så tidigare. Normaltiden för mig är 5-5½min i DK-50 1+1 och jag körde 5 minuter nu. Resultatet blev att några rutor fick ojämnheter i kanterna där området närmast filmkanten tycktes bli mera framkallad, de blev mörkare på negativet och ljusare på positivet. Belysningen på bilderna var visserligen ojämn med ljus både från lysrör och från fönster i dörrar, men den ljusare delen på t.ex den här länkade bildens nederkant kan inte förklaras av det, utan måste bero på den korta framkallningstiden i kombination med agitering per minut istället för halvminut. Framkallaren har förmodligen tagit slut snabbare i mitten av filmen än i kanten, där ny färsk framkallare i området ovanför filmen "vandrat in" och framkallat mera. Så för att lösa det här problemet bör man nog se till att ha så pass lång framkallningstid och tillräcklig agitering, att ojämnheter i framkallningen inte uppstår. Om ni har andra teorier vad det kan bero på så delge gärna dom. Ljusskador i filmkanten skulle iofs inte vara en helt orimlig teori (inte ovanligt på dåligt spänd 120-film vid inrullningen under papperskanten), men i det här fallet finns inga som helst mörka partier utanför bildkanten, där är helt genomskinligt, vilket gör att man helt kan bortse från det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2262628.htm

Även i bildens överkant finns fenomenet, samt en rand (vilken dock kommit till vid scanningen då den inte syns på negativet).
 
Det var väl i sådana här publikationer vi skaffade oss grundkunskaperna. Dessvärre går det nog inte att få tag i dem längre.

Ilford skriver exempelvis följande: Skärpan blir bättre i utspädd framkallare och dessutom minskar kontrasten något (vilket ofta är en fördel).
 

Bilagor

  • 1B853D9F.jpg
    1B853D9F.jpg
    15.1 KB · Visningar: 238
Det var väl i sådana här publikationer vi skaffade oss grundkunskaperna. Dessvärre går det nog inte att få tag i dem längre.

Ilford skriver exempelvis följande: Skärpan blir bättre i utspädd framkallare och dessutom minskar kontrasten något (vilket ofta är en fördel).

Jo att konturskärpan ökar vid utspädning och/eller minskad agitering är välkänt. Det märks mest i skarpa övergångar mellan ljust och mörkt. Däremot kompenserar man givetvis utspädningen med förlängd framkallningstid, för att behålla samma kontrast i negativet, så att man slipper kopiera på extrahårt papper eller med allt för hård filtrering (vilket man bör undvika för bästa resultat).
 
DK-50 innehåller relativt lite framkallningsämnen, 2,5g Metol och 2,5g Hydrokinon, jämfört med D-76 som innehåller 2g Metol och 5g Hydrokinon. D-76 går att späda 1+3.

Du skulle kunna göra ett försök att späda DK-50 1+2 och använda 1000 ml för en 120-film och/eller 600 ml för en 135-film. Då får du ju längre framkallningstid och framkallningsämnena lär räcka till.

Jag misstänker att du var lite väl försiktig med agiteringen. Jag brukar vända dosan bestämt upp och ned och tillbaka vilket tar två sekunder per vändning, och sedan knacka dosan tre gånger i bordet. Brukar inte ha problem med luftbubblor.
 
DK-50 innehåller relativt lite framkallningsämnen, 2,5g Metol och 2,5g Hydrokinon, jämfört med D-76 som innehåller 2g Metol och 5g Hydrokinon. D-76 går att späda 1+3.

Du skulle kunna göra ett försök att späda DK-50 1+2 och använda 1000 ml för en 120-film och/eller 600 ml för en 135-film. Då får du ju längre framkallningstid och framkallningsämnena lär räcka till.

Jag misstänker att du var lite väl försiktig med agiteringen. Jag brukar vända dosan bestämt upp och ned och tillbaka vilket tar två sekunder per vändning, och sedan knacka dosan tre gånger i bordet. Brukar inte ha problem med luftbubblor.

Jo jag tror att de 4 ggr jag agiterade (förutom första havminuten) blev alldeles för lite. Jag har faktiskt framkallat en småbilds Plus-X i DK50 1+2 och liten dosa i 5 ½min, och agiterade då per halvminut. Inga problem med ojämnheter där, men däremot blev filmen något tunn (låg kontrast) trots att jag kompenserade med längre tid. Jag spädde då 1 dl DK-50 med 2 delar vatten och jag tror, precis som du skriver, att man vid spädning 1+2 bör öka mängden framkallare. Agitering per halvminut är nog också det bästa för att få så jämn framkallning som möjligt.
 
Jag har faktiskt framkallat en småbilds Plus-X i DK50 1+2 och liten dosa i 5 ½min, och agiterade då per halvminut. Inga problem med ojämnheter där, men däremot blev filmen något tunn (låg kontrast) trots att jag kompenserade med längre tid. Jag spädde då 1 dl DK-50 med 2 delar vatten och jag tror, precis som du skriver, att man vid spädning 1+2 bör öka mängden framkallare. Agitering per halvminut är nog också det bästa för att få så jämn framkallning som möjligt.

När jag skall testa en ny film- och framkallarkombination/spädning, så brukar jag ta en testrulle där jag exponerar +3, +2, +1, normal, -1, -2, -3. Sedan framkallar jag med den tid som jag räknat ut borde vara ungefär korrekt. Visar det sig att t.ex. den rutan som jag överexponerat med ett steg ser bäst ut så vet jag att jag bör förlänga framkallningstiden 25-30% för att ge normalexponerade rutor normal kontrast. Eller i vissa fall kanske ett mellanting mellan +1 och normal vore bäst, och då räcker det med en tidsökning på kanske 15%.

Jag ids inte börja mäta med densitometer och rita grafer som en del gör. Jag fotar ju bara för mig själv och är nöjd när det ser bra ut. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.