Graal
Avslutat medlemskap
Jag brukar i regel späda framkallaren så att jag kan hålla filmframkallningstiden på minst 6-7 minuter. Man brukar inte rekommendera kortare tider än 4-5 minuter pga risken för ojämn framkallning. När jag framkallar i liten dosa kan jag agitera per halvminut och då har det fungerat bra för mig med tider på 5 minuter även med 120-film. Men med stor dosa och flera filmer tar det lite längre tid att vända dosan med försiktigt agitering (vilket jag alltid gjort under senare år för minimera risken för luftbubbelbildning som även verkar mera känsligt med 120-film), och då hinner man bara vända per minut istället för per halvminut. Att det då kan bli ojämn framkallning erfor jag igår, då två 120-filmer och en 135-film framkalldes samtidigt i stor dosa i Kodaks DK-50 utspädd 1+1.
Att jag inte spädde mera (för att få längre framkallningstid) berodde på att jag var osäker på om mängden konc framakallare då skulle räcka till, jag har inte provat att späda mer än så tidigare. Normaltiden för mig är 5-5½min i DK-50 1+1 och jag körde 5 minuter nu. Resultatet blev att några rutor fick ojämnheter i kanterna där området närmast filmkanten tycktes bli mera framkallad, de blev mörkare på negativet och ljusare på positivet. Belysningen på bilderna var visserligen ojämn med ljus både från lysrör och från fönster i dörrar, men den ljusare delen på t.ex den här länkade bildens nederkant kan inte förklaras av det, utan måste bero på den korta framkallningstiden i kombination med agitering per minut istället för halvminut. Framkallaren har förmodligen tagit slut snabbare i mitten av filmen än i kanten, där ny färsk framkallare i området ovanför filmen "vandrat in" och framkallat mera. Så för att lösa det här problemet bör man nog se till att ha så pass lång framkallningstid och tillräcklig agitering, att ojämnheter i framkallningen inte uppstår. Om ni har andra teorier vad det kan bero på så delge gärna dom. Ljusskador i filmkanten skulle iofs inte vara en helt orimlig teori (inte ovanligt på dåligt spänd 120-film vid inrullningen under papperskanten), men i det här fallet finns inga som helst mörka partier utanför bildkanten, där är helt genomskinligt, vilket gör att man helt kan bortse från det.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2262628.htm
Även i bildens överkant finns fenomenet, samt en rand (vilken dock kommit till vid scanningen då den inte syns på negativet).
Att jag inte spädde mera (för att få längre framkallningstid) berodde på att jag var osäker på om mängden konc framakallare då skulle räcka till, jag har inte provat att späda mer än så tidigare. Normaltiden för mig är 5-5½min i DK-50 1+1 och jag körde 5 minuter nu. Resultatet blev att några rutor fick ojämnheter i kanterna där området närmast filmkanten tycktes bli mera framkallad, de blev mörkare på negativet och ljusare på positivet. Belysningen på bilderna var visserligen ojämn med ljus både från lysrör och från fönster i dörrar, men den ljusare delen på t.ex den här länkade bildens nederkant kan inte förklaras av det, utan måste bero på den korta framkallningstiden i kombination med agitering per minut istället för halvminut. Framkallaren har förmodligen tagit slut snabbare i mitten av filmen än i kanten, där ny färsk framkallare i området ovanför filmen "vandrat in" och framkallat mera. Så för att lösa det här problemet bör man nog se till att ha så pass lång framkallningstid och tillräcklig agitering, att ojämnheter i framkallningen inte uppstår. Om ni har andra teorier vad det kan bero på så delge gärna dom. Ljusskador i filmkanten skulle iofs inte vara en helt orimlig teori (inte ovanligt på dåligt spänd 120-film vid inrullningen under papperskanten), men i det här fallet finns inga som helst mörka partier utanför bildkanten, där är helt genomskinligt, vilket gör att man helt kan bortse från det.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2262628.htm
Även i bildens överkant finns fenomenet, samt en rand (vilken dock kommit till vid scanningen då den inte syns på negativet).