Annons

Ointressanta bilder & Betyg

Produkter
(logga in för att koppla)
Ulf: Ja det är klart att man skall göra det men det är inte det som är problemet. Problemet är att det finns medlemmar på sidan som inte förstår det och bara ger bilden en etta och nån taskig kommentar.

Jag tycker också att det är för mig ointressant att kommentera bilder som jag inte är intresserad av vare sig dom är fotografiskt bra eller inte eftersom dom är just ointressanta. Bilden blir knappast intressantare bara för att man stannar upp och tänker ut en kommentar till den.
 
Cane skrev:
Problemet är att det finns medlemmar på sidan som inte förstår det och bara ger bilden en etta och nån taskig kommentar.

Jo, det är ett problem.

Jag tycker också att det är för mig ointressant att kommentera bilder som jag inte är intresserad av vare sig dom är fotografiskt bra eller inte eftersom dom är just ointressanta. Bilden blir knappast intressantare bara för att man stannar upp och tänker ut en kommentar till den.

Jo, på lång sikt är det nyttigt för din egen utveckling som fotograf och bildbedömare. Jag tror stenhårt på att de är viktigt att ta intryck från motivområden, konstarter och kulturyttringar utanför de egna reviren. Att låsa dörrarna och ta på skygglappar, det leder bara till stagnation.
 
Jo jag tittar på bidlder som är "mindre intressanta" och tar intryck ifrån dom men om jag ansera att jag absolut inte gillar bildområdet och inte har något intresse i bilden så vinner jag ingenting på att se vidare på den bilden.
 
betyg 1
"jag gillar inte datamanipulerade bilder"

betyg 1
"jag gillar inte softfilter"

intressanta och givande kommentarer..eller hur? *ironi*
 
Bästa kommentaren *ironi*

Betyg 1
Kommentar "Skitbild"

Betyg 1
Kommentar "Dålig bild"

Betyg 1
Kommentar "Kass"

Det är sådant jag vill slippa.
Egentligen borde sådanna medlemmar inte få ge betyg... sätta in en spärr för sådanna som skriver sånt.
 
Jo, ni ger bra exempel på kommentarer som borde ha stannat i skribentens huvud. Det hör till social kompetens att filtrera tankarna innan de når tangentbordet.
 
Ändå.

Det är bristen på kommentarer som är hotet mot Fotosidans användbarhet. Spärra inte de som blir så upprörda av en bild att de känner att det är värt besväret att skriva "Kass." och trycka på Skicka, när problemet är att 99 av 100 som tittat på bilden inte ens orkar skriva så mycket!

Som uppläggare av bilden är det min uppgift att ta även de uslaste kommentarer för vad de är, och de är (allra minst) en upplysning om att det finns minst en person i världen som inte gillar min bild. Vad de usla kommentarerna inte är, är att vara en uppmaning till mig att gå och deppa och sluta leka fotograf.
 
Kim7i skrev:
betyg 1
"jag gillar inte datamanipulerade bilder"

betyg 1
"jag gillar inte softfilter"

intressanta och givande kommentarer..eller hur? *ironi*

Om man tittar på kommentarerna til bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/ratewhiz.htm?_q=1&ID=41841

Så finner man lite av detta. Bilden ges en femma i betyg om den inte är körd i ps och en etta om den skulle vara det. Det är väl ändå resultatet vi ska bedömma och inte tillvägagångssättet?
 
Bildkreator skrev:

Det är väl ändå resultatet vi ska bedömma och inte tillvägagångssättet?

Men det är även bra att kommunicera vad man tänkte när man tog bilden! På denna bild som du har tagit kan ju bedömningen bli annorlunda när man fått veta vad som var syftet. Hade du berättat det redan i bildtexten hade alla kommentatorer haft samma referensram när de bedömde bilden och kommentarerna hade blivit mer rättvisande.

PS. Det är svårt att inte ta bort ett m från "bedömma", men citat är citat... :) DS.
 
Mumiemonstret skrev:


Men det är även bra att kommunicera vad man tänkte när man tog bilden! På denna bild som du har tagit kan ju bedömningen bli annorlunda när man fått veta vad som var syftet. Hade du berättat det redan i bildtexten hade alla kommentatorer haft samma referensram när de bedömde bilden och kommentarerna hade blivit mer rättvisande.

PS. Det är svårt att inte ta bort ett m från "bedömma", men citat är citat... :) DS.

Rättstavning var aldrig mitt starkaste ämne... ;-)
 
Ja man blir mörkrädd ibland. Jag har fått en kommentar typ: "Macrobilder är kass" och ett lågt betyg! Hallå! Jag skiter i vad du tycker om macro. Jag vill veta vad du tycker om BILDEN! men han tyckte väl bilden var kass för att det var en macrobild. Korkat!
 
Tips?

Är det någon som har tips om en bra svensk fotosida där man är intresserad av bilder mer än att diskutera vad som är rätt och fel, vilken utrustning man man skall ha och inte ha och hur man ska redigera, ursäkta manipulera för att vara fotograf?
 
Re: Tips?

Hans-C skrev:
Är det någon som har tips om en bra svensk fotosida där man är intresserad av bilder mer än att diskutera vad som är rätt och fel, vilken utrustning man man skall ha och inte ha och hur man ska redigera, ursäkta manipulera för att vara fotograf?

Fotosidan.se är ganska bra :)

Skoja lite bara..

Med tanke på att vi är över sjutusen medlemmar så får du nog acceptera att en del gillar att bedömma bilder och andra gillar att disskutera fotorelevanta frågor med varann.

Själv tycker jag själva bildbedömningen är ganska trist, men tar och ger gärna hjälp av andra när det gäller det tekniska.

Jag tror inte det finns nån anledning att skilja på dessa två olika "spår" eftersom en sida för bara bildbedömning skulle snart bli tvungen att starta ett forum och ett rent fotoforum utan bilder skulle nog inte heller vara så lyckat.

Med andra ord gillar man inte forumet så läser man inte i forumet och gillar man inte bilderna man ser så tittar man inte på dom, ganska enkelt !
 
I själva huvudspåret så håller jag med Jim som redan i början förklarade att, ingen kommentar är väl ett bra sätt att visa sitt intresse för en bild.

Jag menar kollar man in sina egna bilder så kanske man har 200 "träffar" man bara 3 kommentarer, det tolkar i alla fall jag som att inte så många tyckte bilden var intressant.

Däremot vill jag inte gå igenom alla bilder och sätta nått "x" på dom för att slippa se dom igen det skulle ju ta flera månader av min dyrbara tid.

:)
 
ANNONS