Annons

Ointressanta bilder & Betyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Cane

Avslutat medlemskap
Vi har säkert allihop bilder som vi bara bläddrar förbi och inte orkar sätta betyg på... just för att vi tänker "den där bilder intresserar inte mig" vare sig den är bra eller dålig. Ibland så blir det till att man betygsätter en sådan bild iaf och då kanske man drar ner betygssnittet onödigt mycket. Ta tex barnbilder, jag har sett att det finns massor med personer som klagar på dessa och att de vill slippa sådanna bilder på sidan och sedan sätter en 1a eller en 2a i betyg på dom... vare sig dom är fotografiskt bra eller dåliga. Vore det inte då smart att ha ett snäpp till i betygskalan tex ett litet "X" som inte påverkar betygssnittet när man kryssar i det och som bara visar att man har tittat på bilden men inte finner den intressant?
 
X finns ju. Det är ju bara att kommentera men avstå från betyget. Sen finns det ju en nivå till och det är att inte kommentera överhuvudtaget, det om något är ju en indikator på bristande intresse.
 
Det kanske är fler som skulle säga "denna bild är ingenting jag är intresserad av" än som kommenterar bilden och skriver "ointressant" osv... sen finns det ibland bilder man skulle vilja kommentera men inte hinner, tex när man bläddrar igenom några bilder på jobbet eller så, så skulle det vara bättre om man kunde skilja på "visade bilder" och "ointressanta" om du förstår vad jag menar?
 
Men du cane!

Nu är det med bilder som med musik, Det är svårt att avgöra vad som är ointressant för smaken är olika. Hade man bara en bildkategori vore det kanske enklare.
 
qlicken: Du missförstår, det jag menar är såklart att den man själv finner ointressant. Inget annat.
 
Hej

Det pågick ju en lång debatt om betygssystemet mm samt okynneskritiken.

Då kom det upp en hel del bra förslag, ett av de förslagen som jag fastade för var att man "tilldelades" slumpartat x antal bilder som man skall betygssätta. (gillar inte namnet begygssätta)

Vi tenderar ju att titta på bilder som tilltalar oss och utifrån det sätter vi betyg.

De bilder man hoppar över kan ha fel motiv, men ändå skulle uppskatta en teknisk kommentar typ om beskäring, över/underexponering, dåligt efterbearbetning, andra enkla fel man själv inte tänker på etc. Men det ser vi inte pga att motivet i sig gjorde att vi hoppade över bilden.
 
Roine: Ja det tycker jag också lät som en bra idé.

Problemet idag tycker jag bara e dom som skriver och klagar på att bilden inte passar in på sidan eller så som tex barnbilder o bilder på husdjur och sådan och sen sätter en 1a på bilden bara för att man inte gillar motivet även om den skulle vara "perfekt" photografiskt sätt...

Så vore det bättre om man kunde sätta ett "plupp" i en ruta till där man bara anger att man tycker att motivet är ointressant.
 
Hej

Jag tror mer på en matris med många bedömningpunkter, typ besikningsprotokoll med punkter man bör bedömma. Helst i ord.

Roine
 
Jo det skulle ge det hela mer rättvisa men som betygsystemet är nu så tycker jag att mitt förslag skulle ge det nuvarande systemet en bättre mening.
 
roinek skrev:
Jag tror mer på en matris med många bedömningpunkter, typ besikningsprotokoll med punkter man bör bedömma.

Tanken är god men det funkar nog tyvärr inte. Frågan har varit uppe i flera långa forumdiskussioner förut och majoriteten tycker att det är för krångligt med många bedömningspunkter.

Faktum är att det fanns två betygskategorier i Fotosidans barndom, teknik+originalitet. De flesta bildbedömare satte slentrianmässigt samma betyg i båda kategorierna.
 
roinek skrev:
Hej

De bilder man hoppar över kan ha fel motiv, men ändå skulle uppskatta en teknisk kommentar typ om beskäring, över/underexponering, dåligt efterbearbetning, andra enkla fel man själv inte tänker på etc. Men det ser vi inte pga att motivet i sig gjorde att vi hoppade över bilden.


Visst, men bildens "tekniska kvalitet" - oskärpa, över/underexponering etc. _kan_ ju vara en medveten del av bildskapandet. Om man skall bedöma en bild, som av någon anledning inte tilltalar en utefter teknisk kvalitet blir det tufft för vissa typer av bilder...
 
Om man orkar formulera en bra motivering för varför bilden är dålig, så kan man ge en bild dåliga betyg. Men att bara ge ett dåligt betyg utan kommentar eller med en kort sågning är väldigt ointressant.
Om man ger ett bra betyg, så kan det ge bra inspiration även om man bara skriver en kort motivation. Men om man ger ett dåligt betyg med en allt för subjektiv eller torftig motivering, så är det bara destruktivt.
 
roinek skrev:
Jag tror mer på en matris med många bedömningpunkter, typ besikningsprotokoll med punkter man bör bedömma. Helst i ord.
Det finns ju redan. Inget kan någonsin ersätta den skrivna kommentaren.
 

Bilagor

  • kommentar.gif
    kommentar.gif
    1.8 KB · Visningar: 429
Jag håller f.ö. fullkomligt med Marcus i det han skriver. Att som nu sätta betyget 1 på bilder som man finner ointressanta eller inte kan se någon mening i är helt oacceptabelt. Bara för att jag inte får ut något av t.ex. konsertbilder blir de inte dåliga per automatik. Och om jag inte lyckas tolka in något i en bild, så beror det snarare på mig - mina erfarenheter, intressen eller referensramar än på bilden. Eller i varje fall till lika stor det på mig...

En vettig betygsskala måste vara normalfördelad - dvs ha en 3:a som utgångspunkt och sedan låta de andra stegen markera mindre resp större avvikelser från noemalläger i antingen negativ eller positiv riktning...

Den nu utarbetade skalan beskriver betyget 2 med rubriken "OK" och betyget 3 som "Ganska bra", Hur många av er uppfattar en 2:a som godkänd bild? Och hur många uppfattar det som någon form av underkänt?
Hur många uppfattar en 3:a som ett betyg för en bild som höger sig över snittet och hur många uppfattar det som ett standardbetyg? (Ja, jag är lärare... ;-)
 
Jim:

Det jag var ute efter var nån form av guide som gör att man inte spårar ur utan bedömmer vissa kriterier och att vi alla tänker i dessa termer.

DVS de som med betyg 1 skriver "kass"

Sedan inget mer, då vet man inte vad som var kasst.

Roine
 
Men de som skriver "kasst" och ger en etta för att motivkategorin inte passar skall ju få en åthutning eller åtminstone ignoreras. Det är ju knappast så det skall funka.

Vi skall väl inte bygga system för att göra det lättare att ta den vägen?
 
Hej

Helt enig med dig Jim, både i detta och det du skriver i övrigt i detta ämne.

Vi talar bara om lite olika saker.

Jag menar att man som guide skall påminnas om vad man bör bedömma vid bedömningstillfället.

Det var en slump att jag såg de nya "gemensam betygsystem" under nyheter.

Denna kvadrant har ju varit statisk i hur länge som helst, ta driftavbrottet, fyller ett år i tisdags (oif är det ju tisdag en gång i veckan men...) etc. Så man ser inte den infon ofta.
 
Loj skrev:
Bara för att jag inte får ut något av t.ex. konsertbilder blir de inte dåliga per automatik. Och om jag inte lyckas tolka in något i en bild, så beror det snarare på mig - mina erfarenheter, intressen eller referensramar än på bilden. Eller i varje fall till lika stor det på mig...

Rätt. Som bildbedömare har man en skyldighet att ta på sig en "neutral mössa". När man bedömer t.ex. en konsertbild så ska man fråga sig

"Vad skulle jag tycka om denna bild om jag vore intresserad av konsertbilder?"

eller

"Hur bra är denna bild jämfört med andra bilder i samma genre?"

Om man bedömer andras bilder efter egna motivintressen, ja då blir betygssättandet helt meningslöst.
 
Men Ulf, du menar väll inte att vi ska betygsätta bilderna efter vad man tror alla andra tycker? Jag kan knappast tänka mig in i en situation där jag "skulle tycka" att en viss bild kategori är bra och sedan ge den ett rättvist betyg efter det...

Själv sätter jag aldrig betyg på bilder som jag anser som helt ointressanta men jag ser ofta sådanna kommentarer och betyg som bilder inte är värda... och just bara för att personen inte tycker om bilder i den kategorin.
 
Det jag menar är att om en macrobild är oerhört bra som macrobild så ska jag ge den ett högt betyg, även om jag egentligen ogillar allt vad macro heter.

Sen håller jag inte med dem som tycker att man ska låta bli att kommentera/betygsätta bilder som ligger utanför ens egna motivintressen. Tvärtom, genom att ägna tid och funderingar åt "ointressanta" bilder så utvecklar och breddar man sitt bildseende.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.