Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Officiell tråd - Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte att skillnaden i prestanda är så marginell på vissa områden, t.ex. autofokus och bildfrekvens.

50D är ett mycket bättre val om man vill ha en actionkamera, men den saknar förstås de allra senaste finesserna som 500D har.

Vi kan nog räkna med att det kommer en uppgraderad 50D (60D är väl den rimligaste gissningen på namnet) med videofunktion innan året är slut. Jag gissar att den kommer att ha aningen bättre videoprestanda jämfört med 500D (1080p/30 eller /24 eller /25).
 
Kolla även på det GRÖNA tyget!

Hela testet(/previewen) finns här, där är slutsatsen dock lite annorlunda och betydligt mer positiv till 500D (som heter T1i i USA)

http://www.imaging-resource.com/PRODS/T1I/T1IA.HTM

Bildtesterna kommer längst ner.

Håller helt med om att det röda tyget helt klart är till Nikon D90's fördel. Men kolla in det gröna... Både D90 och D5000 från Nikon återger det mycket märkligt. Något påhittat ljusgrönt mönster/fläckar syns över det. Detta förekommer inte på bilderna från Canons 500D. (Där kan man istället skönja tygets textilstruktur som bakgrund.) Vill man ha referens över vad som är rätt återgivning kan man ex. titta på proffskameran 1D's resultat. De stora gröna fläckarna fråns NIKONS kameraror är helt "påhittat". Även det Rosa tyget återges skarpare på Canon 500D.

Om Canon har problem med det rött så verkar Nikon D90 ha ett lika alvarligt problem med grönt. Tänker köpa en av dessa kameror snart och har ännu inte bestämt sig. Nu blir det avgörande vilken färg man fotar mest ;)
 
Vilka objektiv funkar bra till videon?

Kommer mina objektiv som jag har att funka till 500d?

Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO
Sigma EX 30/1,4 DC
Canon EF 20-35mm f/3.5-4.5 USM

Utgår från det. Eller? MEN! Ska man tänka på ngt speciellt när det gäller filmningen och vilka objektiv som fungerar bra? Behöver man ett objektiv med "image stabilizer" för att det ska bli bra?

JÄÄÄTTEtacksam för svar!
 
Ser en stor vinst i filmning, och med autofokus. Har en D90 idag, och den filmfunktionen är ju.. hm.. ngt bristfällig.

Såg däremot denna avslöjande test i dpreview, och den gjorde att jag faktiskt räknar ut 500D från diskussionen.

Se själv:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=31425508

För många pixlar i 500D, till en för liten sensor, gör att man ökar NR för att på så sätt kompensera. Inte snyggt.
Om du tittar i slutet i samma tråd finns det andra slutsatser, kika här:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=31449902
 
Kommer mina objektiv som jag har att funka till 500d?

Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO
Sigma EX 30/1,4 DC
Canon EF 20-35mm f/3.5-4.5 USM

Utgår från det. Eller? MEN! Ska man tänka på ngt speciellt när det gäller filmningen och vilka objektiv som fungerar bra? Behöver man ett objektiv med "image stabilizer" för att det ska bli bra?

JÄÄÄTTEtacksam för svar!
Objektiven du har kommer funka! Och du har ju mitt absoluta favoritobjektiv där i 30mm.

Vad gäller filmning är bildstabilisering tveeggat. Självklart underlättar det för att hålla bilden stabil (men gör du för stora rörelser så kommer det bli hackigt, det är så IS fungerar) men ljudet från IS kommer höras tydligt i filmen. Så innan du springer ut och köper nya objektiv föreslår jag att du testar att filma med det du har. Sen beror det ju lite på vad man har för ambitioner med filmandet. För det jag gör (dokumentation för eget bruk) stör det inte de gånger jag inte har IS.
 
Ljudet från IS skiljer sig väldigt mycket från objektiv till objektiv. Canon 18-55IS kan jag inte höra alls medan Canon 70-300IS låter som en braskamin.

Har inte filmat med något dock :)
 
VA!? JAG var ffs första ÅF i Sverige att lägga en order hos både björketorparn och mitt eget centrallager...

hur i helsicke!? Kan det röra sig om hus ifrån Tyskland?

Ja du fråga inte mig, du får gärna ringa dit och fråga..
Media Markt jobbar jobbar dock inte med några utländska leverantörer.
 
Avblås jakten... mitt centrallager meddelade att mina kit var lagt på posten... pust :)

Någon som har en snabb recension att dela med sig av?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.