Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
kronsson skrev:
Är det någon som bokat sin 40D hos Scandinavian i Mölndal och fått den än?

/Jörgen

Jag hade plats 4 i kön till ett 40D-hus hos Scandinavian i Mölndal.

Hämtade kameran vid lunchtid idag, så jag har avbokat min köplats hos Cyberphoto nu (hade plats 41 där).

Laddar batteriet nu...ska bli spännande att se vad den kan prestera jämfört med min 10D (som jag varit tillräckligt nöjd med hittills för att inte uppgradera till 20D/30D).

/Christian
 
jorgene skrev:
Ber ödmjukast om ursäkt. Såg inte att ämnet "avslutats" några inlägg upp, och att det "ta mig f-n borde vara förbjudet" att uttala sig om sådant man inte testat själv.

Det är klart man får tycka och uttala sig.
Jag fick bara spel på det här skärmtjatet när ingen egentligen sett båda sida vid sida.

Och nu ska jag ladda batteriet till min lilla gosiga 40D som jag precis hämta hos Kungsholms Foto.
Beställde i slutet av förra veckan.
Pris 10.795:- inkl. moms.
Extreme III 4Gb blev det som tillbehör fast det är billigare på Kjell & Co ( deras pris hade jag glömt, skitsamma)
 
Enicar skrev:
Det är klart man får tycka och uttala sig.
Jag fick bara spel på det här skärmtjatet när ingen egentligen sett båda sida vid sida.

Och nu ska jag ladda batteriet till min lilla gosiga 40D som jag precis hämta hos Kungsholms Foto.
Det är lugnt... och det blev kanske lite väl OT?

Lycka till med nya kameran. Nytt är alltid roligt! :)
 
Ok, ni har övertygat mig.
Jag gick till Kungsholmens foto imorse och köpte en 40D.

MVH
Alex

PS Jag var inte med på ngn lista utan de hade fått många exemplar.
 
Någon som vetom batterigreppet till 20D passar 40D

Jag testade som hastigast och mitt gamla batterigrepp som sitter på min EOS 20D och det passade fint på min 40D. Någon som vet om det är "säkert" att använda det gamla batterigreppet eller vad det är för skillnad på det nya greppet som skall komma. Det nya greppet är ju kompatibelt med både 30D och 40D.

Tror ni att det bara är att tuta och köra med det gamla? Någon mer som vågat testa?
 
40D är kompatibelt med BG-E2 (20D/30D-greppen). Fördelen med BG-E2N är att det är tätat.

Nackdelen med BG-E2N är att Canon glömt bort att sätta dit AF-ON-knappen.

Sändaren har AF-ON och en helt annan känsla...
 
Nu har jag testat 40D och det är några saker jag stör mig på som kanske går att fixa om någon vet hur.

Först, när man kollar på sina tagna bilder i kameran och går från visningsläget till fotoläget när man bläddrat bild i visningsläget och sedan går tillbaka till visningsläget så kommer den senast kollade bilden fram, inte den senast tagna, går det att ändra?

Sen när man kollar på bilderna och inte zoomar in så ser dom riktigt utsmetade ut och komprimerade ut så man kan knappt avgöra om bilden blev bra eller inte om man inte zoomar in och kollar skärpan, på min gamla 350D tyckte jag att det var mycket bättre och lättare men det kanske var för att skärmen var mycket mindre, går det att ställa in något där?

Till sist, färgerna känns väldigt överdrivna så att rött blir mer orange och blått blir väldigt kraftigt blått, jag kör Picture Style på Standard men det kanske finns några andra inställningar där som passar bättre för just 40D?

Sen som en parentes så längtar jag till Adobe släpper en uppdatering av ACR så att jag kan öppna RAW-bilderna i programmet som jag är van vid.
 
froderberg skrev:
40D är kompatibelt med BG-E2 (20D/30D-greppen). Fördelen med BG-E2N är att det är tätat.

Nackdelen med BG-E2N är att Canon glömt bort att sätta dit AF-ON-knappen.

Sändaren har AF-ON och en helt annan känsla...
Detdära är ju en fadäs utan dess like "Glömt bort att sätta dit AF-ON-knappen". Hur lyckas man med nått sånt lixom.

Och betala en halv miljon bara för att få knappen och en sändare som man kanske inte vill ha egentligen.. nejtack!

Nu kommer jag inte köpa ett grepp då mitt val på 40'an föll på dess litenhet rent fysiskt då jag behöver detta, samtidigt som den är grymt kompetent rent bildtekniskt. Men stackars alla dom som funderar på ett grepp, bara att hosta upp ett par sköna alltså.
 
Senast ändrad:
Enicar skrev:
Ska vi inte starta en ny tråd som handlar om problemet huruvida man ska köpa en 40D eller en D300 beroende på LCDskärmen ?
Mycket troligt att Nikons skärm är bättre men det borde ta mig f..n vara förbjudet att säga mer om detta om man inte personligen jämfört de båda i praktiken.


Hehehe.. :)
Ja, det vore ju kul!
Men jag läste att D300 har bara 15 fps i uppdateringsfrekvens, mot 40D´s 30fps..
Då kan man ju knappast kalla Nikons för "Live view"
Snarare Slow view, eller Past view.. ;)

Vet i o f s inte om detta var sant, har ingen koll på specarna angående detta!

/M
 
Micke B skrev:
Hehehe.. :)
Ja, det vore ju kul!
Men jag läste att D300 har bara 15 fps i uppdateringsfrekvens, mot 40D´s 30fps..
Då kan man ju knappast kalla Nikons för "Live view"
Snarare Slow view, eller Past view.. ;)

Vet i o f s inte om detta var sant, har ingen koll på specarna angående detta!

/M
Hehe, 15 fps tror jag inte en sekund på, hur flaffigt skulle inte det bli lixom. Som att spela Half Life på en Amiga 500?

Man ska nog inte tro på allt man läser ;)
 
Tack Magnus!

Misstänkte att så var fallet, men tyckte det var bäst att fråga. Kan ju köra med mitt gamla tills de gör ett "ordentligt" batterigrepp... BG-E2N Mk II kanske ;)

froderberg skrev:
40D är kompatibelt med BG-E2 (20D/30D-greppen). Fördelen med BG-E2N är att det är tätat.

Nackdelen med BG-E2N är att Canon glömt bort att sätta dit AF-ON-knappen.

Sändaren har AF-ON och en helt annan känsla...
 
lasselotus skrev:
Tack Magnus!

Misstänkte att så var fallet, men tyckte det var bäst att fråga. Kan ju köra med mitt gamla tills de gör ett "ordentligt" batterigrepp... BG-E2N Mk II kanske ;)

Detr går ju att byta funktion mellan AF-on och * knapparna, så egentligen är det väl lite väl mycket väsen om den där knappen.
 
Vilken hastighet på minneskort är att rekommendera till 40D? Om man vill få ut mesta möjliga hastighet ur kameran. Man vill ju inte gärna hamna i någon flaskhals när man fotar mycket, tex sport.
Hur många RAW-bilder får plats på ett 2GBkort?
 
Jimsan skrev:
Vilken hastighet på minneskort är att rekommendera till 40D? Om man vill få ut mesta möjliga hastighet ur kameran. Man vill ju inte gärna hamna i någon flaskhals när man fotar mycket, tex sport.
Hur många RAW-bilder får plats på ett 2GBkort?
Man skall väl ha minst ett Ultra II kort och på 2 gb får man väl plats med ca 130-150 RAW-filer. Personligen anser jag minneskorten så pass billiga idag att det inte finns någon anledning att köpa något annat än Extreme III, IV alternativt Transcends 150X kort.
 
Om man vill ha grymma kort kan jag ju rekomendera Expert . Där jag fick tillbaks 2 st Sandisk Extreme IV 4 GB prislapparna satt kvar å dom skulle ha kostat 2800 kr styck, försäkringsbolaget fick betala detta fast med 10 % rabatt. Lite suspekt tycker jag, på talade detta men personalen på Expert sa att det var just IV varianten å inte ngt annat, detta var ett par månader sedan. Men kan inte tänka mig att båda korten skulle kostat mer än 2 500 kr tillsammans på scandinavianphoto eller liknande, se upp "IF" försäkringsbolag.

Detta inlägg tillför ju inget direkt i denna diskussion men ville bara dela med mig av lite erfarenhet.

Tack på förhand

MVH Karl Allemyr
 
Allemyr skrev:
Om man vill ha grymma kort kan jag ju rekomendera Expert . Där jag fick tillbaks 2 st Sandisk Extreme IV 4 GB prislapparna satt kvar å dom skulle ha kostat 2800 kr styck, försäkringsbolaget fick betala detta fast med 10 % rabatt. Lite suspekt tycker jag, på talade detta men personalen på Expert sa att det var just IV varianten å inte ngt annat, detta var ett par månader sedan. Men kan inte tänka mig att båda korten skulle kostat mer än 2 500 kr tillsammans på scandinavianphoto eller liknande, se upp "IF" försäkringsbolag.

Detta inlägg tillför ju inget direkt i denna diskussion men ville bara dela med mig av lite erfarenhet.

Tack på förhand

MVH Karl Allemyr
På TBH kostar ett Sandisk 4 gb Extreme IV Compactflash typ 785 kr. Ett SD 4 gb Extreme III tror jag ligger på ca 625 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.