Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp. Men detta var som sagt några månader sedan men det var ett oförsvarligt högt pris på Expert hur som helst. Till Expert's försvar kan man ju bara säga att det var i mitten av mars o då såg priserna lite annorluna ut. T ex så vara bästa pris på prisjakt.se då 2000 kr 2007 02 16, men sen blev det en rejäl dumpning av priset med 50 % på sina hållen till den dryga tusen lappen ungefär.

Hur som helst har korten blivit väldigt mkt billigare, o det är ju väldigt skönt för dom som fotar RAW å kanske till och med behöver ett eller två 12 alternativt 16 gb kort.
 
Allemyr skrev:
Undra när ett 64 GB kort kommer kosta 2000 kr? Vet Paul att du menade 64 mb. Men undra när 64 GB kommer.
OK nu fattar jag. Naturligtvis menade jag 64 mb i mitt inlägg. Kommer ihåg att det var någon Kodak-kamera på ungefär 2 mp som kostade lika mycket eller mer än dagens 1Ds Mark III. Jag tror det var ca 6-8 år sedan.
 
paul innergård skrev:
OK nu fattar jag. Naturligtvis menade jag 64 mb i mitt inlägg. Kommer ihåg att det var någon Kodak-kamera på ungefär 2 mp som kostade lika mycket eller mer än dagens 1Ds Mark III. Jag tror det var ca 6-8 år sedan.

kanske var det en ombyggd Nikon F3 med kodaks 1,3 mpix sensor som göteborgsposten köpte för 150.000? (hårdisken hade man i väskan). men jag kanske pratar i nattmössan nu..
 
Någon som har koll på vad en 40D "bör" kosta i USA? Plötsligt dök det upp att jag måste dit i nästa vecka, så jag var inte så förberedd, precis. Jag ska till Connecticut, så jag lär väl passera New York på vägen (Har inte hunnit börja fixa biljetter än). Är det 42nd Street Photo eller något annat som är vettigast?

Jo, detta har visst lite anknytning till 40D, tackar som frågar!
 
Äsch, det spelar nog ingen roll. Ett snabbsurf gav vid handen att priserna ligger runt 9000 kronor, men den går åt som smör i solsken, så det finns ingen som har den i lager.
Bättre köpa en 10-22 för 4500 då...
 
en första nyckfulla kommentar

Köpte min 40D igår. Sen gick jag omkring i hufvudstaden och invigde härligheten.

Många intryck. För att nu bara nämna två helt spontant.

Positivt: LCD-skärmen. De där grovkorniga bilderna som visats här stämmer ju bara i nån slags teoretisk utkant. I verkligheten är den skarp och tydlig.

Negativt: On/Off knappen, en liten ynka spak som man fruktar ska gå sönder när som helst.

Första helhetsintryck: För mig som uppdaterar från 350D så känns det som att gå från en Fiat Fiesta och sätta sig i en Volvo s80.

Var nu vänliga och lyckönska mig!
 
Lite lång tråd att följa, kanske har jag missat det.

Någon som har en uppfattning vilket iso i 40D som är jämförelsevis med bruset vid iso800 på 20D? På ett ungefär.
 
apersson850 skrev:
Äsch, det spelar nog ingen roll. Ett snabbsurf gav vid handen att priserna ligger runt 9000 kronor, men den går åt som smör i solsken, så det finns ingen som har den i lager.
Bättre köpa en 10-22 för 4500 då...

Tillkommer en skatt på 8,375% när du handlar hos B&H-butiken i NY enligt deras hemsida.

/Christer
 
growingart.se skrev:
Lite lång tråd att följa, kanske har jag missat det.

Någon som har en uppfattning vilket iso i 40D som är jämförelsevis med bruset vid iso800 på 20D? På ett ungefär.

Verkar vara lite delade meningar av det jag läst och sett (inga egna tester dock).

Känns som hälften tycker den har ungefär samma, och hälften att 40Ds bilder är renare.
Sanningen är nog någonstans mittemellan, så iso800 på 20D kanske motsvarar iso1000 på 40D.

Verkar som det skiljer mer om man kör jpg och där slår 40D 20D på fingrarna mer påtagligt.
 
I så fall ger det lite bättre möjligheter. Vid konsertfoto o d ljusfattiga event går jag gärna inte till iso1600 på min 20D, men iso800 funkar hyfsat bra. Det börjar bli dags att byta ut min trogna kamera, men jag tänkte nog vänta tills den värsta hysterin är över och Canon ev förhoppningsvis börjar vifta med cash-back för att hålla säljsiffrorna igång.
 
Punkr.SE har en annons från FotoVideo som säger man har den i lager för 11.995.
Så det borde väl bara vara att knalla in och köpa ett ex. För den som vill?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.