Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Ställer mig i ledet, herreminskapare vilken ULV I FÅRAKLÄDER hähä. Och efter att ha kört med i stort sett alla andra hus, från 20D till 1Ds så tvivlar jag inte en sekund på att denna lille rackabajsaren efter att kikat på egna tagna bilder levererar absolut top class bilder ;) En helt vanlig Canonkänsla helt enkelt.
 
Sven_H skrev:
Alla bilder tagna med picture style Standard. D.v.s. Skärpa 3, kontrast 0, Färgmättnad 0 och färgton 0.

EF 50 1,8 gillar jag skarpt. Ljusstarkt och snygg "bokeh". Jag kan lägga upp några bilder till om någon är intresserad, men detta är kanske inte rätt forum. Längst ner på denna sidan finns dock två :)

/Sven

Stort tack för info
Du menar 50 1,4 förstår jag
Pa
 
Efter att ha testat fokuseringen, kan jag bara säga att 40D är mycket snabbare och exaktare än 350D. Jag har provat att fokusera med både centrumpunkten och någon av de åtta andra.

Här i denna bilden missade den dock grovt. Det var stört omöjligt att fokusera på röret, utan det blev på bolmmorma i bakgrunden i stället. (Med röret fritt mot himlen var det inga problem)

100% crop. Hela bilden finns här
 

Bilagor

  • af_40d.jpg
    af_40d.jpg
    23.9 KB · Visningar: 632
Det ska bli intressant att se hur jag tycker autofokusen är (när jag nu får fatt i en 40D) jämfört med min 20D.
Hade tidigare en 350D och den var väl lite sisådar med avseende på autofokus tycker jag.
Bildkvaliteten var bra dock
 
Senast ändrad:
Sven_H skrev:
Då var det tresiffrigt!

De första hundra+ bilderna knäppta.

Jag har lagt upp några av dem här. De Kommer direkt ur kameran. Ingen extra skärpning eller någon annan manipulation.


MC närbild
Ber om ursäkt för min kollegas dåliga puts :)


Sol och skuggor
Lite utfrätt i fyren, men med tanke på ljusförhållandena så är jag mer än nöjd. (Bilden tagen i Västra Hamnen i Malmö)


Live View MF
Skärpan ställd manuellt på den spretande vajern på den främre växeln m.h.a. Live View. Vad ska man säga? Fantastiskt tycker jag.


Alla tre bilderna är tagna med EF 50 1.4. (c:a 3,5 MB styck)

Ibland citerar jag mig själv. Det ger märg åt konversationen. (G.B. Shaw)

Här kommer ett par till rätt ut ur kameran.



Thindra

Trappan till fyren


Lite data om bilderna:
MC-bilden: EF 50 1.4, Bländarförval 7.1, 1/400, ISO 100, Ingen kompensation

Fyren: EF 50 1.4, Bländarförval 8, 1/200, ISO 100, kompensation +1/3

Cykeln: EF 50 1.4, Bländarförval 5.6, 1/400, ISO 100, kompensation -1/3

Thindra: EF 50 1.4, Bländarförval 8.0, 1/320, ISO 100, kompensation -1/3

Trappan: EF 50 1.4, Bländarförval 5.6, 1/1600, ISO 100, kompensation -1
 
Hej

Man kan ju inte begära under av AF. Kan tänka mig att AF är lite större en den röda AF rutan och det är ju inte konstigt att den får mer fäste på den kontrastrika bakgrunden en stolpen. Skall man göra en sådan test skall nog objektet vara minst lika stor som AF rutan.



Mvh

Omar
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    68.7 KB · Visningar: 980
Omar skrev:
Man kan ju inte begära under av AF. Kan tänka mig att AF är lite större en den röda AF rutan och det är ju inte konstigt att den får mer fäste på den kontrastrika bakgrunden en stolpen. Skall man göra en sådan test skall nog objektet vara minst lika stor som AF rutan.

Så sant. Men då har man ju möjlighet till manuell fokueinställning i Live View. Det fungerar kanonbra!! Tack för det Canon.
 
för att ställa mig i ledet av respons.. (kommer från 350D) största impact gav:

* tung och stor! aoch.. det här blir inte kul med nästa helgs 10 mils strappats. bara en av dom där bauta stenarna till batteri motsvarar vikten av en dags mat (!!)

* underbar viewfinder och kraftiga och tydliga fokuspunkter

* proffsigt skal, känns igenomtänkt hela upplevelsen med knappar / upplägg / arangemang.. saknas bara att komma in i det.

* 6.5 fps och shutter ljudet är ju "grejen" men vad jag är mest imponerad över är hur bra krossfokuspunkterna faktiskt funkar.
Låser jag på ett visst objekt vid ~400mm med AI servo så håller den sig där även fast kameran går kraftigt runt utan att löpa iväg. väldigt imponerande canon !

nu saknas bara att fila ner vikten till nått man orkar bära.

:)
 
Re: Capture One

leifb skrev:
Tack för svaret Patric. Får väl använda DPP så länge. Men jag gillar C1.

Har micklat lite med DPP ikväll.

Jag får hoppas att Phase One lägger på en rem och fixar support för 40D väldigt snart. DPP *piiip* *piiip* jämfört med C1.
 
Kan inte någon vänlig själ lägga upp några stora hög ISO-bilder någonstans (minst ISO=1600). Jag vill gärna plocka ner dem och analysera dem i Noiseware pro... ;)

Helst RAW men i nödfall fullstora JPG:s, gärna med blå himmel eller andra jämna ytor.
 
Jag har också hunnit leka lite och...

- Menyer,gillar dom inte alls och föredrog stilen utan flikar. Känns som att komma tillbaka till 300D.

- Knappar, hur kan dom komma på den idiotiska idén att flytta runt knapparna ovanpå, mycket irriterande. Jag ska ha den som andrahus till en 5D och har uppskattat likheten i handhavande mellan 5D och 20D.

- AF, har testat i dåligt ljus samt låtit sonen cykla mot mig i full rulle för att testa servo. Måste dock testa mer för det verkar inte så överväldigande vid AI servo (skärpan vid öronen). Snabb och säker låsning i dåligt ljus med en snabb glugg är det i alla fall.

- ISO brus, har testat på 1600 med den interna brusreduceringen påslagen. Här blir bilderna rena nog att skriva ut i A4 utan ytterligare brusreducering. Med lätt Neat Image kan dom skrivas ut dubbelt så stort och större. Resultatet är bättre än 20D vid samma förstoring och ger inte den där typen av brus som får folk att se smutsiga ut i ansiktet.
Bruset beror också av exponeringen och därför kan man se 1600 bilder som ser ut som himmel eller helvete beroende på vad den som skrivit vill visa. ISO 1600 med en snabb glugg och hyfsat kort exponering blir i alla fall förhållandevis rena, utskrift i A4 blir bättre än 20D men inte lika bra som 5D. Jag vägrar publicera 100% crop exempel på detta då jag anser det vara fel sätt att jämföra. Bilder utskrivna i samma storlek är det enda rättvisande sättet att jämföra.

- Sökare, den är en bit större än 20D men rätt mycket mindre än 5D. Den ligger någonstans runt knappa 1d mkIIn. Duger till manuell fokusering för den skarpsynte och blir säkert bättre med en annan mattskiva för den som gillar MF.

- Slutarljud, det låter precis som första ridån på 20D när man tar en lång exponering. När jag hörde det första gångerna tänkte jag att jag måste haft den felinställd och väntade på att slutaren skulle stänga, men det hade den redan gjort. Diskretare och dovare men något jag fullständigt sk**ter i.

- Ergonomi, Känns som 5D fast lite lättare, som 10D också för dom känns lika. Mycket bra helt enkelt. Storbilds-TV på baksidan på bekostnad av knapparnas placering. Har inte bestämt mig om jag gillar det eller hade föredragit baksida a la 5D/30D. Har inte kommit underfund me AF-on knappen ännu, så van att använda * till det att jag gör det fortfarande.


- Serietagning, jösses vad det rasslar på med 6,5 bilder/sekund. Tillräckligt och mer än vad jag någonsin kommer att behöva. Bra med växelspaken så att man kan välja hur snabb den ska vara.

- Bildstilar med egen knapp. Befria mig från detta larv och låt mig sköta det i efterbehandlingen tack, det är ändå inget annat än efterbehandling. Har satt allt på 0 och där lär det stanna.
Uppskattar denna knapp lika mycket som den för direktutskrift.

- Liveview, har jag inte provat och fattar inte vad jag ska ha det till. Men så använde jag alltid genomsiktssökaren på min IXUS också.

Slutsats så här långt.
Jag förstår att dom som kommer från 300/350D är lyriska. Det är också en värdig uppgradering från 20/30D som jag anser vara samma kamera. Men det är inte en 5D, inte heller en 1D mkIII. Vill man ha högsta möjliga hitrate vid sportfoto får man nog slanta upp för en 1d mkIII. Men den är klart bättre än sina föregångare i samma division och kan användas till allt på proffesionell nivå. Den blir mitt andrahus vid bröllop och förmodligen mitt första på hockeymatcher. I studiosammanhang regerar fortfarande min 5D liksom vid porträttjobb ute.
Mycket prisvärd och riktigt bra så här långt alltså.
 
Jag läste på Cyberphoto att 40D:s sökare är fullt i klass med Mark III sökare. Stämmer det verkligen? någon som vet eller har jämfört de bägge. Tycker själv att sökaren på Markl III är mycket bra och som natt o dag jämfört med ex en 30D. Om man med 40 D gjort en lika bra som Mark III så har verkligen kameran fått sig ett lyft.
 
Re: Capture One

leifb skrev:
RAW utan Capture One är inget att ha!! DPP har otroligt långt kvar för att komma ifatt.
På vilket sätt? tänker du på inställningsmöjligheterna eller på bildresultatet till följd av en sämre konvertering. Själv använder jag DPP istället för Camera RAW CS3. Tycker att färghanteringen kräver mindre jobb med CS3, känns som om färgerna till stor del sitter från början. Däremot är ju möjligheterna att jobba med bilderna större i Camera RAW. Kanske kan jag för lite också för att utnyttja Camera RAW:s fulla potential, DPP känns hur som helst enklare och snabbare för mig.
 
paul innergård skrev:
Jag läste på Cyberphoto att 40D:s sökare är fullt i klass med Mark III sökare. Stämmer det verkligen? någon som vet eller har jämfört de bägge. Tycker själv att sökaren på Markl III är mycket bra och som natt o dag jämfört med ex en 30D. Om man med 40 D gjort en lika bra som Mark III så har verkligen kameran fått sig ett lyft.

Det håller jag inte med om, personligen tyckte jag att sökaren i 1D var i en klass för sig jämfört med 40D när jag testade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.