Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att fjärrstyrningsmöjligheten är det bästa med WiFi-tillbehör för kameror. WiFi till en EOS i mellanprisklassen är dock inget nytt. Det fanns redan till EOS 20D, men den hade ju ingen Live View vilket begränsade fjärrstyrningsmöjligheten lite grann.
 
Jimsan skrev:

Men om du läser igenom mitt inlägg så ser du att jag frågade om ALLA knappar på kameran var vädertätade eller bara de på toppen.
Det framgår inte i Kamera och Bilds artikel, som jag givetvis också har läst.

Det syns tydliga o-ringar kring tumknapparna på baksidan. Men det vore konstigt om inte alla knappar vore tätade.

Canon framhåller dock att tätningen inte är i klass med 1D-serien. Men den verkar trots allt rätt omfattande.

Undrar när tätade EF-S gluggar kommer? Saknar en 10,5/2,8 fisheye... ;)
 
Jonsjoberg skrev:
Du fotar sport står nere vid planen/rinken, bildredaktören vill ha bilder under matchen, inga problem du för över dem samtidigt dom du tar dem. Skit smidigt! Du behöver inte stressa med att tömma minnes kortet och slanga över dem manuellt i pauserna.

Ett användnings område iaf.

Vem jobbar profeesionellt med 40d?
 
Jonsjoberg skrev:
Du fotar sport står nere vid planen/rinken, bildredaktören vill ha bilder under matchen, inga problem du för över dem samtidigt dom du tar dem. Skit smidigt! Du behöver inte stressa med att tömma minnes kortet och slanga över dem manuellt i pauserna.

Ett användnings område iaf.

Kan vara ett bra tillfälle, men jag tror inte många har nytta av den och/eller kommer använda den.
Du köra via USB direkt ned i PCn idag redan och sedan 3g iväg till redaktionen,
 
Jordi skrev:
Vem jobbar profeesionellt med 40d?
Ingen eftersom den ännu inte levererats. Blir kameran bra skulle det inte förvåna mig om den blir 2a kamera i flera fotografers väskor. Alla fotografer har inte ekonomin att enbart ha kameror med en 1a i betäckningen.
 
Svarade på frågan om wifi till 1dmkIII, som jag sagt tidigare tvivlar jag på att wifi-greppet till 40D blir ngn storsäljare, kostar ju 2/3 av kameran.

Även om den kommer att gå som andra kamera för många fotografer som arbetar professionellt, tvivlar jag på att de orkar köpa ett wifi-grepp till den, av samma anledning som ovan. Men det är bara vad jag tror.
 
Kommer att jobba..
Ni fattar nog vad jag menar.
Wifi har vä funnits ett tag.
Konstigt att det snackas mycket om det nu bara
för att de har byggt in det i ett svindyrt grepp.
Men det är ju precis vad Canon vill.
Bildstilar, det är väl bara för jpeg?
Har bara testat det en gång på min 30d.
Verkar helt meningslöst. (fotar bara RAW)
Varje bild kräver väl sin egen behandling.
Vore nice om knappar och vred även kändes
tätade som på d200.
 
De är ju bara så att väldigt få behöver wifi till kameran men den som behöver wifi till kameran köper wifi. Alltså ca 8000:- för wifigrepp till 40D.

Till en 5D kostar batterigrepp och wifi ca 14.000:-. (12.000:- för wifi och 2.000:- för batterigrepp.) Kanske inte så mycket billigare för 30D?..

Nästan halva priset än motsvarande utrustning för 5D, som till råga på allt elände får två prylar till att hålla reda på.

Prisutvecklingen och dom tekniska lösningarna är alltså på väg åt rätt håll vad jag kan se. Så vad är det som svider eg???
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Och i Japan...

timlu skrev:
Som utlänning slipper man den japanska momsen på 10% om man för ut vara ur landet.

Besserwisseranmärkning: den japanska momsen är 5%, inte 10%. Men du har ändå rätt i sak, har man "Temporary visitor visa" i sitt pass slipper man den kostnaden. Det är en hel del pappersexercis involverad dock, så ha inte bråttom när du handlar. ;-)
 
Pris på Cyberphoto

Fick just orderbekräftelse på min köplats hos Cyberphoto.

Priset blev 11 995:-

Leveransdatum fortfarande okänt.
 
Lazzze skrev:
Ingen eftersom den ännu inte levererats. Blir kameran bra skulle det inte förvåna mig om den blir 2a kamera i flera fotografers väskor. Alla fotografer har inte ekonomin att enbart ha kameror med en 1a i betäckningen.

Japp, har redan beställt den som andrahus/reserv, blir perfekt komplement till 5D.
 
Vad är användningsområdet för live view med fast display? Med vridbar display kan jag föreställa mig att det vore användbart för diskret gatufoto och fotande från märkliga positioner (t ex om man håller upp kameran över huvudet i en folksamling) men vad har man det till när displayen är fast? För att slippa 'spegelskak' vid lång slutartid? Bekvämare i vissa stativsituationer?
 
Kollade Dustin i morse, 40D fanns inte i sortimentet. Skickade ett mail, 3 timmar senare var kameran upplagd och orderbekräftelsen översänd. Det är vad jag kallar service! Dessutom var priset bra tycker jag, 11.495.

Uppskattat leveransdatum 24/9.
 
xrvjorn skrev:
Vad är användningsområdet för live view med fast display?
Jag räknar med att kunna använda det dels vid marknära macro (även om en uppfällbar display hade varit ännu bättre) och även vid fotografering med tele och 2X extender. Då med 10X förstoringen på displayen.
 
En fråga om 14-bitar, hur stor skillnad gör det jämfört med 12-bitar? I vilka situationer kommer man att se skillnad?
 
Jonsjoberg skrev:
Svarade på frågan om wifi till 1dmkIII, som jag sagt tidigare tvivlar jag på att wifi-greppet till 40D blir ngn storsäljare, kostar ju 2/3 av kameran.

Även om den kommer att gå som andra kamera för många fotografer som arbetar professionellt, tvivlar jag på att de orkar köpa ett wifi-grepp till den, av samma anledning som ovan. Men det är bara vad jag tror.

Jo det kan jag hålla med om att det är dyrt, men det kan vara värt det. Tycker jag iaf. slippa sladd det är skönt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.