Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
20D&30D

Ser att det finns ganska många 20/30D till salu för 7-8000 för huset ganska dyrt tycker jag när nya huset ligger på ca 12 000:-

Hur mycket sjunker dessa gamla trotjänare tror ni?

John

Re: 20D&30D

john23 skrev:
Ser att det finns ganska många 20/30D till salu för 7-8000 för huset ganska dyrt tycker jag när nya huset ligger på ca 12 000:-

John
Inte speciellt mycket...kanske några hundralappar men inte mer--beror väl på hur många som tycker det är värt en uppgradering...jag har 20D och en uppgradering till 40D är ingen märkvärdighet. Vad är det jag får egentligen om jag skulle sälja min för 6000:- låt oss säga.
1. Betala 6000:- till för 1,5 b/s extra--finner ingen anledning till det. 17Raw-bilder i en "burst"..Hhum. har aldrig tagit mer än kanske 4-5st på en gång
2. Större skärm-har en data kolla bilderna på. 3. Bättre AF....Nä, 20D:s är bra även om den kommer vara bättre på 40D
4. Bättre bildkvalitet pga 10milj/pixlar och brusegenskaper---20D ger fortvarande fina bilder på 400Iso och med 800Iso +lite brusreducering fortvarande bra kvalitet.
Man får fortvarande mycket för pengarna om man köper en 20/30D för mellan 6-8000:- och mycket lägre tror jag inte priserna blir.
Mvh Thomas

Re: 20D&30D

john23 skrev:

John

Nya 30D-hus kostar inte ens så mycket längre (tyvärr för de som vill sälja och ev. uppgradera) se http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=37003&returnPath=par=69

Hur mycket de sjunker??? Ingen aning men 30D och 20D för den delen också är ju inte sämre kameror för att 40D har kommit! Om man är nöjd med det man har och inte ser andra behov än vad den kamera man har klarar finns ju ingen anledning att sälja/byta!

Sedan kan man naturligtvis VILJA byta av andra skäl fast då kanske det "gamla" huset (det går fort i vår digitala värld) pensioneras till andra-hus om man inte nödvändigtvis vill sälja!

Ett beg.pris på bara 20D/30D-hus på 7000-8000kr är väl kanske lite i överkant dock när nya säljs för ett fåtal hundralappar mer kan ju tyckas!

Mvh!
// Niklas

Eftersom en ny 30D inte kostar mer än 8500 kr i Sverige hos pålitlig handlare, hade jag i allafall inte köpt nån begagnad för en tusenlapp mindre. Sen får man väl avväga om man tycker att 40D är värd de extra slantarna.

Bakwetu skrev:
Eftersom en ny 30D inte kostar mer än 8500 kr i Sverige hos pålitlig handlare, hade jag i allafall inte köpt nån begagnad för en tusenlapp mindre. Sen får man väl avväga om man tycker att 40D är värd de extra slantarna.

Som jag sade förut....5000 kr max för en 20D....det lär bli dylika i drivor till salu för de som "väntade" förbi 30D:n...."köparens marknad" ;-)

/Matti

Re: Re: Re: Re: Re: Och i Japan...

NiklasÖ skrev:
Behövs det på beg. prylar också?

Mvh!
// Niklas
Stämmer bra...oavsett om det är nytt eller begagnat. Om du däremot varit skriven på annan adress(utomlands) mer än 12mån.(vissa undantag) kan du föra in varor utan tull&skatt
Mvh Thomas

Moms och tull ska betalas på alla varor som importeras till Sverige som har ett värde över 1700 SEK (jag kan minnas fel på det beloppet, men det ligger däromkring), förutom på sådana varor som explicit är undantagna från tull. Dessa behöver man bara betala moms på.

matti skrev:
Som jag sade förut....5000 kr max för en 20D....det lär bli dylika i drivor till salu för de som "väntade" förbi 30D:n...."köparens marknad" ;-)

/Matti
Hhum...men för "bara" 7000:- till får du en 40D??
Finns säkerligen massor av studenter som vill köpa en 20/30D infär skolstarten snart/nu. och spara dessa 6-7000:- till en bra objektiv istället.
Mvh Thomas

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Och i Japan...

solvargen skrev:
Stämmer bra...oavsett om det är nytt eller begagnat. Om du däremot varit skriven på annan adress(utomlands) mer än 12mån.(vissa undantag) kan du föra in varor utan tull&skatt
Mvh Thomas

För ca. 15 år sedan gällde annat vilket gjorde att man då kunde "se till" att kameran/kikaren eller vad man nu hade köpt var begagnad när man kom till tullen genom att ex. ta EN exponering och ha film (självklart) i kameran. Viktigt, vid den tidpunkten, var dock att originalkartongen inte fanns med i bagaget!

Jag antar att detta missbrukades i viss omfattning och att man därför ändrade reglerna! Eller kom de nya reglerna i samband med inträdet i EU mån tro?

Hmm, bara LITE OT.! ;-)

Mvh!
// Niklas

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Och i Japan...

NiklasÖ skrev:
För ca. 15 år sedan gällde annat vilket gjorde att man då kunde "se till" att kameran/kikaren eller vad man nu hade köpt var begagnad när man kom till tullen genom att ex. ta EN exponering och ha film (självklart) i kameran. Viktigt, vid den tidpunkten, var dock att originalkartongen inte fanns med i bagaget!

Jag antar att detta missbrukades i viss omfattning och att man därför ändrade reglerna! Eller kom de nya reglerna i samband med inträdet i EU mån tro?

Hmm, bara LITE OT.! ;-)

Mvh!
// Niklas
Hhum...mycket möjligt genom de nya eu-reglerna.
Mvh Thomas

Omar skrev:
Hej

Nya "Picture Style Editor 1.0" till 40D

http://www.dpreview.com/previews/canoneos40d/page4.asp

Mvh

Omar

Onekligen ett intressant program som man verkligen kan skapa en egen bildstil med eller simulera olika filmegenskaper, kanske t.o.m. korn?, direkt ur kameran eller i DPP.

Det är nog oxå som dom skriver att det kommer att skapas massor av både roliga och användbara stilar som kommer att spridas på nätet, gratis eller mot en ringa kostnad. Photoshopplugins oxå med största säkerhet...

Någon som vet vad tanken med wifi är?

Att som på MKIIIan att ta en bild som laddas mot en ftp server i din PC eller att ha den för att tömma kameran när man kommer hem?

Andra sidan skulle jag inte sitta och slita på kamera batterierna hemma vid tömning av CF kort.

Den wifi modul till mkiii jag testat ser jag inte mycket användning för, möjligtvis i studio för att få upp bilden snabbt på skärmen och göra en bedömning.

Stisse skrev:
...
Den wifi modul till mkiii jag testat ser jag inte mycket användning för, möjligtvis i studio för att få upp bilden snabbt på skärmen och göra en bedömning.

Du fotar sport står nere vid planen/rinken, bildredaktören vill ha bilder under matchen, inga problem du för över dem samtidigt dom du tar dem. Skit smidigt! Du behöver inte stressa med att tömma minnes kortet och slanga över dem manuellt i pauserna.

Ett användnings område iaf.

Stisse skrev:

Jag såg på annat foto-forum att detta är väldigt uppskattad finess bland bröllopsfotografer.
(I alla fall i USA)

Man tar bilder på bröllopet samtidigt som slumpmässigt valda bilder dyker upp på en storbildskärm....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar