Advertisement

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var alltså sant!

Överträffar mina förväntningar och känns oemotståndlig, var kan man anmäla sig till en kölista att köpa den?
 
Tja.. Cyberphoto, Scandinavianphoto, Kalles foto, Dustin, Svens fotoaffär på hörnet, Hegethorns är några som lär sälja den ;)
 
Jag ringde Kungsholmens foto och står nu först på deras lista.

Lite angelägen att gynna dom handlare med personlig service i butik som finns kvar.
 
Ok, måste bara få min 40D först innan jag inleder drömmandet om 50D.

Hängde på "låset" hos Cyberphoto, var 3a i deras telefonkö när växeln öppnade.
 
Nja tycker tyvärr designen på 40d var en miss, lite fyrkantig...


30D har mjukare former, det gillar jag!
 
Senast ändrad:
Robin Gyllander skrev:
Man skulle kunna välja färg.

men det är väl ett arbetsredskap/verktyg o inte en assecoar?

slutar aldrig att förundras över vilken stor vikt folk lägger vid hur fotoutrustning ser ut!

att huset ska vara robust o ergonomiskt kan jag köpa men ska det verkligen vara "prada" också?
 
Vädertätning är forfarande ett frågetecken:

'Digital Camera Reviews and News' skriver följande:

Weatherproof compartment doors
We're looking for an exact clarification on this point, it appears that while Canon has now weatherproofed the battery and storage compartment doors (water and dust can't enter these compartments when the doors are closed) other areas such as buttons and dials aren't fully weatherproofed as they are on the EOS-1D series. Hence while the EOS 40D's weatherproofing is an improvement over the EOS 30D it doesn't appear to be up to EOS-1D standards.

Och det verkar inte som Canon vill framhålla vädertätning som en stor nyhet.
 
johpih skrev:
Vädertätning är forfarande ett frågetecken:

Har tolkat det som att den är bättre väderskyddad än sina tidigare lillebröder (D30, 10D, 20D och 30D) men inte i klass med 1D kamerorona.

Förbättringarna verkar ligga vid blixtskon, vid kamerans in/utgångar samt vid minnesluckan.

Nya batterigreppet har även bättre tätning mot huset.

Här är från Canons pressrelease:
"The BG-E2N grip features new sealing material around the battery compartment to better resist water and dust."

"Canon design engineers made the EOS 40D SLR's magnesium alloy exterior even more ruggedly dependable than its predecessors with upgraded dust and weather resistant construction, particularly around the camera's connection ports, battery compartment and single-slot compact flash memory card door"
 
Senast ändrad:
Staffan !

Skall jag tolka dig som att EOS 40D är vädertätad, men inte riktigt som EOS 1DIII.

Hur är klassningen, det är OK om det läcker in vid knapparna men inte via luckor och batterigreppert?

Är detta en nästan vädertät ?
 
Jag undrar hur man har resonerat isåfall. Regnet kommer oftast uppifrån. Om inte avtryckaren, knappar, ratt etc. är tätade spelar det mindre roll vad man gjort i övrigt. Båten sjunker även med ett enda hål, om än lite saktare kanske. Om en enda knapp läcker vatten kan man nog annars räkna med att kameran får spatt...
 
Tyvärr så har dom inte placerat iso-talet på ett separat vred. Undra hur länge det ska dröja. Att inte ha det är ungefär samma som om man skulle placera bländaren under en knapp. Genom införandet av digitalkameror så införde man en enkel användabar variabel för fotandet nämligen iso-talet så varför inte använda det fullt ut. (Jo jag vet iso-talet fanns förrut med men då var det mycket jobbigare att använda).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.