Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Men en uppföljare till 5D då? Iofs blir jag extremt sugen på 1Ds MkIII.. Vilken jävla kamera! Bara synd att 1Ds-kamerorna ska vara så jävla otympliga och svårhållna.. *suck*

Otympliga och svårhållna? 1Ds-apparaterna sitter som en smäck i min hand, det är sannerligen verktyg av allra högsta klass!
 
Hans-C skrev:
Ni som följer sånt här... kan man även räkna med att nypriset på 30D sjunker? Eller försvinner 30D och blir ersatt av 40D?

Jonsjoberg skrev:
Tror inte att nypriset kommer att sjunka på 30D, idag ligger det på 9 000:-, 40D kommer troligtvis att ligga på 12-15k.. Så om 30D finns kvar, vilket jag tvivlar, kommer den nog inte att sjunka i pris. Möjligtvis att det blir någon form av utförsäljning av 30D

precis håller med Jon, en utförsäljning kan man nog räkna med men priset på 30D gjorde en ganska bra dykning tidigare så att det skulle bli allt för stor skillnad är nog inte så troligt?
 
Omar skrev:
Hej

Europa är den största marknaden för Canon (kamera)

Sidan S1, långt ner.

http://www.canon.com/ir/results/2007/rslt2007q2e.pdf

Miljoner Yen

Other Areas: Asian regions, China, Oceania: 57

Japan 33

Amerika 101

Europa 105


Men det är försäljning i Yen, inte antal kameror, nog billigare i asien, men Canon tjänar mest på Europa.

Mvh

Omar
Jo,där ser man..var nästan helt övertygad att Asien var största marknaden med så många människor. No big deal..men du har rätt i att Europa är det land där de tjänar mest.. "måste absolut bero på svenska prisnivån"
Mvh Thomas
 
stef-n skrev:
[...]
Jag fotograferar mycket makro och då är det ofta stora fält med en färg/ljusintensitet och sedan tex ett litet kryp/blomblad som reflekterar solen för mycket för att ljusmätaren skall klara det, oavsett metod (har ju inte spotmätning på min 10D). Vad jag kan minnas hade många analoga kameror plus/minus fem stegs kompensation, det borde ju inte vara så svårt att bygga in. Att då helt enkelt kompensera genom att vrida det bakre hjulet några snäpp är både enklare och framförallt snabbare än att först vrida över till M och sedan vrida två hjul för att få rätt värden. Krypet i fråga kan ju hinna flyga iväg innan den manövern är klar.

Min uppfattning är helt enkelt den att om tekniken finns så kan man ju lika gärna utnyttja den, något som Pentax just nu verkar vassa på, därav exemplet. Hålkameror etc är inte riktigt min pryl.
Tja, tolka det som du vill, min ironi gick tydligen inte fram. Det jag menar är att ljuset på det stora hela inte varierar så mycket över tiden (med vissa undantag naturligtvis). Jag förstår nog inte vad du kan göra med fem stegs exponeringskompensation som du inte kan göra genom att arbeta manuellt hela tiden? Ta en mätning mot gräs, gröna blad eller blå himmel så har du en grundinställning som räcker långt. Det går utan problem att plåta diafilm med den tekniken, så varför inte digitalt?

Och vad har en hålkamera med det här att göra? :)
 
Hoppas inte.
Fast det är väl så att det är en balansgång mellan kvalitet och pris.

Verkar iof som att Nikon har klarat det bra med sin 18-70mm.

Stämmer ryktena om Nikons släpp så är det två nya kameror och tio nya objektiv.
Då känns det som att Canon är alldeles för snåla igen.....

Men det vet vi ju när veckan är slu.
Canon imorgon och Nikon på torsdag är det som gäller väl?
 
sundis73 skrev:


Stämmer ryktena om Nikons släpp så är det två nya kameror och tio nya objektiv.
Då känns det som att Canon är alldeles för snåla igen.....

Fast 10 objektiv, det är en hel del.. jag kan inte komma på 10 nya objektiv som skulle passa in hos Canon. Nikon har ju en del gluggar som kanske "behöver" uppdateras med AF-S och VR, sen saknar de ju några av Canons "extremgluggar" och ngt som motsvara L serien med bl 4 (17-40/4, 24-105/4, 70-200/4) kanske är de glappet de ska täppa igen?
 
Föresten, tror ni det är säkert att beställa direkt, eller lider kanske de första modellerna av samma fokus problem som vissa 1d3 gör? Eller ngt annat för den delen..

Jag är kluven, vill ha kameran så snabbt som möjligt, men samtidigt vill man ju inte vara en betatestare...
 
the 1300USD question ;-)

Jonsjoberg skrev:
Föresten, tror ni det är säkert att beställa direkt, eller lider kanske de första modellerna av samma fokus problem som vissa 1d3 gör? Eller ngt annat för den delen..

Jag är kluven, vill ha kameran så snabbt som möjligt, men samtidigt vill man ju inte vara en betatestare...
 
Vad gäller Autofokusen så är det i princip samma system som i 20D, men antagligen har de förbättrat algoritmerna nedan samt att hastigheten borde vara bättre med Digic 3.

Men redan 20D hade full användning av korssensorn ner till F/5.6 och crosstype + high precision på objektiv som hade F/2.8 eller bättre.

Nästan mer intressant är att dessa förmågor på pappret faktiskt är bättre än de som 1D-serien innehar som bara har high-precision läge på ena ledden, och inte med full-korsprestanda. Sen är det ju inte enbart detta som spelar roll för den totala prestandan såklart.
 
Nja, det står att det är en helt ny CMOS-krets som används för autofokusen och även är ju sensorerna nu korsformiga med en helt ny "super-duper" i centrum. Det kan nog finnas en del saker att trimma in med även en ny processor och det verkar nästan vara standard nuförtiden med en snabb 1.01 revision.

Inte så konstigt egentligen..... det blir ju mer och mer en dator vi fotograferar med. ;o)

Nu rycker jag bort pdf:en.... i morgon har vi ju officiella pdf-er att läsa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.