ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Vad gäller Autofokusen så är det i princip samma system som i 20D, men antagligen har de förbättrat algoritmerna nedan samt att hastigheten borde vara bättre med Digic 3.

Som jag förstått det så är det inte princip samma system

från specarna som kom idag:

"AF sensor: Entirely new Canon CMOS AF sensor"

och

"EOS 40D camera's completely redesigned nine-point AF sensor provides cross-type AF
measurement at all nine focusing points ..."

samt

"Center AF point: Unique hybrid cross-type AF point; world's first high-precision AF point with both horizontal and vertical high-precision; additional standard precision, cross-type sensors for lenses from f2.8 to f5.6"

Visst kan det vara saker de säger bara för att få det att låta bra, men någonting har de ju gjort med systemet iaf..

Ahh, såg inte att de utökat alla punkterna till att vara korsformiga. Det var väl på tiden i sådant fall. Men för super-duper punkten är det bara en evolution.

Av det man kan utläsa ur specarna för 20D så hade den 2 omgångar sensorrader av både horizontal-line-sensitive och vertical-line-sensitive som ger korsprestanda ner till F/5.6, vilket varken 1D eller 10D hade. Dock så slår HP-läget in på F/2.8 fast då bara på vertical-line-senstive delen av vad jag kan tolka det, även om det inte är helt solklart vad de menar.

Så en evolution till full HP-läge på både även horisontell ledd är ju välkommet, förutom de extra korssensorerna. Sen om man anser att det är någor revolutionerande är nog mest marketing, men jag vill nog säga att det är evolution mer än något annat.

Saxat från 20D White Paper:
The 20D has a totally new 9-point, CMOS, AF sensor. This new design, seen for the first time in the 20D, provides full cross-type performance with maximum apertures as small as f/5.6, yet it achieves up to 3 times the standard focusing precision when used with EF Lenses featuring maximum apertures larger than or equal to f/2.8. This is made possible by a new AF sensor design that features two sets of vertical line-sensitive linear pixel arrays for the central cross-type focusing point. When an f/2.8 or faster lens is used, the camera automatically switches to a wider baselength measurement system to maximize autofocusing precision. The new central cross-type sensor also has a dual line vertical component with twice as many pixels for horizontal line detection as the 10D, resulting in more consistent focus detection.

Tycker dom trevligaste nya funktionerna är:

- 6,5 b/s
- LiveView med viss möjlighet till AF (till skillnad mot 1DMKIII)
- Tyst läge i LiveView (finns två olika, tyst och extremt tyst läge)
- Möjlighet till trådlös överföring av bild samt att trådlöst ta bilder med 40D
- 14 bitars upplösning
- Högdagerprioritet
- Bättre AF med 9 korslagda AF-punkter
- Mitt AF punkten är en unik hybrid korslagd AF-punkt
- Utbytbara sökarskivor (tex en för manuell fokusering)
- Större sökare (0,95x mot tidigare 0,9x och är på 264 grader mot tidigare 251 grader)
- Sökaren förbättrad för dom med glasögon (man ska kunna se hela sökarbilden på 22mm avstånd mot tidigare 20mm)
- Auto ISO
- ISO visas ALLTID i sökaren

falke skrev:
Jag blir inte riktigt klok på följande rader:

the central AF point offers enhanced precision for both vertical and horizontal subject contrast when using EF or EF-S lenses featuring maximum apertures of f2.8 or faster

I den tekniska specen står följande:
"Center AF point: Unique hybrid cross-type AF point; world's first high-precision AF point with
both horizontal and vertical high-precision; additional standard precision, cross-type sensors for
lenses from f2.8 to f5.6"

Så en gissning är att man i det dokument där du Bengt har läst har skrivit fel vilket i så fall innebär att "arbetsområdet" för den utökade funktionaliteten hos den centrala AF-punkten geller mellan bländare 2,8-5,6.

sundis73 skrev:
Kollar man på sidan 6 i Bengt Falkes pdf så står det
Recently viewed products: EF-s 18-55 f/3.5-5.6 IS USM SLR Lens by Canon.

En ny kitglugg måntro?

I underlag från www.amazone.com "Technical Details" står följande:
"Kit includes body and 28-135mm f3.5-5.6 IS USM standard zoom lens"

På något ställe har man antingen skrivit fel eller så finns två nya kit-linser!?

Är det troligt att man plockar fram en kit-lins med samma zoomomfång som en redan befintlig EF-S-lins, dock med avsevärt mindre "strörsta-bländare"?

Mvh!
// Niklas

Kanske dags för en ny tråd, nu när det är officiellt? Jaja. Att den är kittad med 28-135 IS var ju inte dumt. Eller det kanske bara är i US? Har haft svårt att rekommendera Canon till polare pga den gamla 18-55. Men blir inte 28-135 en konstig brännvid på en kamera med 1.6-crop?

c5j skrev:
Jaja. Att den är kittad med 28-135 IS var ju inte dumt. Eller det kanske bara är i US? Har haft svårt att rekommendera Canon till polare pga den gamla 18-55. Men blir inte 28-135 en konstig brännvid på en kamera med 1.6-crop?

Tja, det var vad www.amazon.com skrev igår men nu skriver ju Canon i USA i den länk som Christer har i sin post (http://www.usa.canon.com/templatedata/pressrelease/20070820_40d.html) att kit-linsen är en 17-55/3,5-5,6 IS USM.

Jag vet inte om det är brukligt att sälja samma hus med olika linser i olika länder!? Någon som vet?

Mvh!
// Niklas

Och jag skrev fel vad beträffar kit-linsen. På Canon´s hemsida i USA skriver man om 18-55mm inget annat detta samtidigt som www.dpreview.com visar bilderna med ett objektiv 17-85mm /4-5,6 IS USM.

Min förvirring är total och jag kan bara konstatera att huset kommer säljas med en kit-glugg men mer än så vet i fasen ;-) Får skylla på att jag hade svårt att sova i natt! :)

Kul att specen på huset blev som den blev i alla fall för det verkar vara ett minst sagt "kompetent" hus. Eftersom jag dock går i köptankar vore jag väl dum om jag inte avvaktar mitt beslut fram tills att Nikon visar vad de har "på tapeten" nu när det är så nära i tid!

Mvh!
// Niklas

Omar skrev:
Hej

Den vänstra metallöglan verkar vara lika enkel som den jag hade på 20D, den är relativt kantig och gnager i sönder kameraremmen. 5D och proffshusen har snygga runda, mjuka öglor. Synd att de envisas att ha den fula öglan.

Till vänster

http://www.dpreview.com/news/0708/Canon/eos40dback.jpg

Massa närbilder på 40D

http://www.dpreview.com/previews/canoneos40d/page5.asp

Omar

Samma som på 10D alltså. Jag tog fram min Dremel och slipade innerkanterna runda. Det räckte långt.
Mvh

Senast ändrad:
Linmajon skrev:
Har nån sett något svenskt pris på huset?
Amazons läcka igår, antydde att dom skulle sälja den för $1299.99 så jag gissar att priset i sverige kommer att landa på drygt 12.000:- inkl moms.

Även på dpreview är riktpriset $1299. När 1DMKIII kom var riktpriset på den kameran $4000 och den hamnade på 36.990:-. Det blir faktor 9,25 och aplicerar man den på 40Ds riktpris hamnar vi på nästan exakt 12.000:-

Låter lovande tycker jag.

Undrar hur många nyblivna 400D ägare som gått från kompakt till system och varit vana vid direktvisning på skärm, som nu är sugna på 40Ds LiveView (nu också med en form av Autofokus)

Hej

Jag hade hoppats på lite intressanta gluggar, men och andra sidan har ju faktiskt Canon redan väldigt bra gluggar jämfört med konurenterna, IS och inbyggda AF-motorer på på många.

Mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

Jag hade hoppats på lite intressanta gluggar, men och andra sidan har ju faktiskt Canon redan väldigt bra gluggar jämfört med konurenterna, IS och inbyggda AF-motorer på på många.

Mvh

Omar

Den enda jag har hittat är EF 14/2.8L II, hade tyvärr inte tid att åka upp till Stockholm för pressvisningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar