macrobild skrev:
Du menar således att Canon 1dmk3 sensor och enskilda pixlar har en bättre förutsättningar till att hålla ett visst antal elektroner innan utläsning än 5d . Att 1dmk3 har 13 steg och 5d har 11 enligt din mätmetod.
Ja, det är precis vad jag påstår.
macrobild skrev:
Intressant, tyvärr har jag inte tillgång till en 1dmk3 just nu för att verifiera dina resultat.Ej heller till ditt program som du så flitigt använder.
Spontant tycker jag skilnaden känns väldigt stor speciellt i jämförelse till Phil Askey uppmätning av 5d som du hänvisar till att använda samma gråkil som du men har fått helt andra värden.
Jag vill påstå att Phil Askeys metod är väldigt opålitlig, mina mätvärden stämmer dessutom ganska väl med vad man får fram med Imatest hos Imaging-Resources:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E5D/E5DIMATEST.HTM
Jag bifogar som bevis för mitt påstående den aktuella gråkilen, naturligtvis omvandlad till jpeg och justerad så att vi kan "se" resultatet bättre (det vill säga i princip den metod som Phil använder). Men mina analyser bygger helt och hållet på uppmätta värden.
macrobild skrev:
Låt oss ta ett exempel där sensor antas vara densamma samt en 12 bitars A/D används i ena kameran och en 22bitars används i den andra kameran. Nikon och Pentax. Låt oss också anta att sensorns dynamiska omfång är lika stor, precis som jag nu antar/spekulerar i att 1dmk3 och 5d sensor har samma DR.
Dvs sensorn har i båda fallen en kapacitet att hålla ett visst antal elektroner innan utläsning. Här återkommer jag till Askey igen, tidigare testade kameror, dock ej 1dmk3 som han ännu ej har hunnit presentera test på, så visar det sig att alla Canon kameror har ungefär samma DR enligt hans metod att mäta. Nu till Pentax/Nikon,inga större skilnader kan ses mot
Nikon trots att en 22bitars A/D används i Pentax vad det gäller DR.
Nu blandar du bort korten, att Pentax använder mer än 22 bitar i efterbehandlingen påverkar inte vad sensorn har registrerat, det är fortfarande samma sensor i bägge kamerorna begränsad till 12 bitar.
Att alla Canonkameror har samma dynamiska omfång är inte speciellt konstigt, de använder alla sensorer med 12 bitar data. Den variation vi kan se är helt avhängigt skillnader i brusnivåer. Lika väl som min metod kommer ge likartat resultat för alla 12 bit kameror.
macrobild skrev:
Jag är därför nyfiken, har Canon lyckats med att fördubbla antalet elektroner i sin sensor som sitter i 1dmk3 jämfört med 5d och detta före utläsning.
Eller tillskriver du det synbara större dynamiska omfånget är förjänsten av 14 bitar A/D iställer för en 12 bitars i de olika kamerorna?Troligtvis har sensorn samma DR i båda fallen
Mikael
Det synbart större dynamiska omfånget är förtjänsten av 14 bitar data istället för 12, jag tror inte att antalet elektroner skiljer lika påtagligt (även om det inte är omöjligt att också denna kapacitet är förbättrad i MKIII).
Sedan blandar du in DR på ett sätt som visar att du ännu inte har förstått hur sensorn faktiskt fungerar. Sensorn har ett dynamiskt omfång som är kopplat till hur många bitar data som används (det är en fast skala), detta dynamiska omfång mappas först mot motivets dynamiska omfång (som är något helt annat) och sedemera mot visningsmediets dynamiska omfång (som vanligen är mycket mindre än både sensorns och motivet). Det vill säga samma mappning som sker om vi går omvägen med film, det dynamiska omfång som filmen lagrar är skiljt från både motivets och papperskopian. Men de är alla en representation av motivet, med mediets begränsningar.
(Nu börjar det bli lite för sent för att fortsätta diskussionen.)
/Daniel