Annons

Octabox vs Softbox.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Köpte lite grejer från Kaffebrus (eller vann ett par auktioner riktigt billigt :) ) och blev bland annat en Softbox och en Octabox.

Det är juh lite samma sak, fast i olika format, eller har jag missuppfattat det?

Vilken är bäst i vilka situationer, alltså när skall jag använda vilken?

/Jocce

Softbox och Octagon bouncer är i princip samma sak men fungerar lite olika. Softbox är nog alltid fyrkantig/rektangulär. Octagon är åttakantig. Det ger för det första lite olika "Catch light" i ögonen på modellen du fotograferar och i andra hand så täcker ljuset större partier med octagon bouncer då den är avsevärt större. Jag brukar ha min 140cm bouncer lite snett framför modellen till höger eller vänster är en smaksak. Sedan använder jag en mindre Softbox vid sidan strax bakom modellen för att få ett snyggt hårljus och lite extra belysning på bakgrunden. Softboxens blixt reglerar jag ner så att ljuset blir "lagom", Octagon bouncern drar jag på lite mer så att hela modellen blir jämnt belyst. Om det nu är det jag vill åstakomma vill säga. Men som svar på din fråga så är det i princip samma sak fast olika form och storlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar