Annons

Objektivval till Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

QertyD40

Avslutat medlemskap
Jag har ett 70-200 2,8 som funkar helt kanon till min D300s, men nu vill jag ha en vädertätad glugg för natur och action, jag planerar att gå på vandringsleder till våren och vill ha ett bra objektiv för detta ändamål samt även för action (cross).
Tacksam för svar av er med god erfarenhet av natur o action fotografering, det är DX formats kamera som gäller i nuläget, helt ok med FX objektiv till ändamålet, bara det passar bra med DX kameran.

Tackar på förhand för alla råd o inlägg.

MVH: Morgan
 
ja 70-200 är la vädertätat, men 70-200 kan ju vara lite väl mycket tele. Ett 24-70 hade nog varit ett bra komplement.
 
Nikkor 17-55/2,8, Nikkor 24-70/2,8 och Nikkor 16-35/4 VR i nämnd ordning är väl de lämpligaste om du vill ha vädertätade gluggar.

Tyvärr är de stora och tunga...
 
Jajjamensan, visst är 70-200:an vädertätad.....men nu var det inte det objektivet det handlar om....kanske var lite oklar med det.

Har sneglat lite åt 24-70, men jag är rädd för att det blir för liten brännvidd (36- 105) på DX för att fota landskap, men tack för tipset.
 
Fast samtliga saknar vädertätning som TS ville ha och det finns ingen motsvarighet till 24 eller 28 mm till DX. Möjligen kan 20 mm motsvara 28.
Använder en OM1 till vandring.
Har aldrig klickat, funkar jämt.
Vädertätatning existerade nog inte som begrepp på en tiden den konstruerades.
Möjligtvis i fallet Nikonos.
 
Använder en OM1 till vandring.
Har aldrig klickat, funkar jämt.
Vädertätatning existerade nog inte som begrepp på en tiden den konstruerades.
Möjligtvis i fallet Nikonos.

Elektronik och fuktkänslighet existerade nog inte heller på den tiden ;-)

Jag vet exakt vad du menar, jag köpte mitt första vädertätade objektiv för en månad sedan och jag har haft kameran i all möjlig skit innan dess. Till exempel en gång när jag var och paddlade fick jag imma på insidan av displayerna, så nog har vädertätning sin plats...

För övrigt bad ju ts uttryckligen om tips på vädertätade objektiv.
 
Har du vandrat med en sådan i en vecka med packning?
Dessutom med en D300s & kanske ett 70-200.

Men det klart alla går ju inte med tält på fjället


Jag bor i Alperna och vandrar en hel del i bergen här. Jag brukar aldrig ta så lång tid på mig som en vecka att bestiga bergen här, men det brukar kunna bli en hel del höjdmeter i alla fall.

Förutom den nödvändiga alpina vandrings/klätter-utrustningen har jag i stort sett alltid med mig:
70-200 mm 2.8
14-24 mm 2.8
40 mm 2.0
Stativ

Jag har aldrig haft något ont av att ha med mitt 14-24. Dessutom vet jag att det fungerar bra att fotografera actionsport med, förutsatt att man kommer tillräckligt nära förstås.
 
Senast ändrad:
Senast, 2 år sedan, hade jag en lånad säck av norskt ursprung(tror jag han sa).
28kg
En fantastisk ryggsäck.
Tungt ja! men säcken gjorde det möjligt.
Men Nikonen lämnades hemma, för tung & klumpig. Det blev OM1 28 & 50. & vandringstaven som är ett kombinerat enbenstativ. +film men den väger inte mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.