Annons

Objektivutbud för Canon vs. Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pantanin

Aktiv medlem
Som flera andra planerar jag för en övergång till DSLR-världen och står nu och väger mellan 40D och D300. Vad gäller själva kamerornas prestanda så tycker jag att jag har relativt bra koll på vilka fördelar och nackdelar respektive har, men hur är det med utbudet på objektiv?

Jag har föreställt mig att jag iallafall kommer att lägga ut i snitt omkring 7-8 tusen på varje objektiv jag investerar i. Säkert inte det bästa, men inte dåligt heller va?

Jag har inga större planer på att vara märkestrogen vad gäller optik, kan jag få "pirat" med motsvarande kvalite så blir det "pirat" om det är billigare.

Är det någon skillnad som är värd att ta i beaktning vad gäller möjligheterna för objektiv för Canon/Nikon när man ska välja system?
 
Jag tycker att den frågan är ovanligt svår att svara på just nu. Tidigare, när kamerahusen egentligen varit likvärdiga, med en liten fördel för Nikon gällande ergonomin och för Canon gällande brusnivån, var det ju bara att kolla på prisnivåerna och kvaliteten på tillbehören och sedan bestämma sig. Jag har uppfattat Canons objektivutbud som mer prisvärt och därför var det vad jag valde för några år sedan.

Nu känns det som att Nikon ligger mer före Canon vad gäller kamerahusen än tidigare, så det blir en jämnare match än förr. För oss som redan har lagt ned en hel del på objektiv är det ju ingen mening att byta, men för er nya blir det värre. Å andra sidan vet ju ingen vad som händer när det är dags för nästa generations kamerahus.

Inget svar på frågan, men just det här med obektivpriser kan ju vara en liten vägledning, även om det gäller just originaloptik, förstås.
 
Jag tror man säga att svaret är nej. Både Canon och Nikon har mer än vad dom flesta någonsin kommer att behöva. Tidigare fick man ofta höra att Canon hade bättre utbud på långa telen. Men nu är det tydligen mycket nytt på gång från Nikon där. Jag kan egentligen bara komma på ett som skiljer i den prisklass du siktar på. Canons 70-200/4 (utan IS) har ingen motsvarighet hos Nikon. Jag var själv i din situation för 1,5 år sedan. Det blev Canon. Men av andra anledningar än utbudet av optik. Välj ett kamerahus du trivs med. Objektiv finns det vilket du än väljer av Canon och Nikon.
 
Jordi skrev:
Nikon har ännu inte lyckats bygga en glugg som fått den åtrovärda L-betäckningen.

Undrar isf vad det skulle kunna bli av den parningen ;-)

(Ursäkta! Brukar inte klaga på stavfel men just det här lät lite så där extra kul!)
 
Jordi skrev:
Nikon har ännu inte lyckats bygga en glugg som fått den åtrovärda L-betäckningen.

"Åtrovärda" L-betäckningen? Vad ska jag med en L-glugg till? Har lika stor användning av en sådan som en diskborste att borsta tänderna med. Använder Nikon givetvis :) och vi använder guldringar istället för den fåniga röda ringen. Guld är dyrare och lyxigare än en simpel röd färg......


Som sagt det finns några luckor i bägge systemen även om de är otroligt omfångsrika i övrigt. Nikon saknar som sagt en proffsig (vad nu en proglugg är) 70-200 f4 medan Canon har ett sämre utbud bland monsterzoomarna och normalzoomarna. Nikons långa telen är dessutom mycket dyrare än Canons motsvarigheter men med den budget du satt upp så är det ändå ointressant.

Jag tror inte att du kan göra fel vad du än väljer. Under vissa tider "leder" Canon för att under nästa vecka bli passerad av Nikon som sedan ramlar ner på andra plats igen månaden efter...och så håller det på men dom levde ändå lyckliga resten av livet...
 
Senast ändrad:
Skulle det inte gå att göra en kamera med en canon /nikon universalfattniing eller en adapter som ändras snabbt i kameran, jag vet inte hur olika canons och nikons fattnngar är.
Då skulle man ju få det bredaste utbudet i världen.
 
Robin Gyllander skrev:
Skulle det inte gå att göra en kamera med en canon /nikon universalfattniing eller en adapter som ändras snabbt i kameran, jag vet inte hur olika canons och nikons fattnngar är.
Då skulle man ju få det bredaste utbudet i världen.

canon kan ju ta nikon-optik med en adapter. det blir dock totalmanuellt då. bländaren ställs på objektivet, så nyare G-bjektiv funkar inte nåt vidare. tror du får en grön prick i sökaren när fokus är hittat.
 
Hur är det med "vädertätningen" på Nikon's dyrare gluggar kontra Canon's L-gluggar?

Tex Nikon's 17-55/2,8...
 
Nicc skrev:
Hur är det med "vädertätningen" på Nikon's dyrare gluggar kontra Canon's L-gluggar?

Tex Nikon's 17-55/2,8...

Nikon's 17-55/2,8 är vädertätad, bara för att det är en Canon "L" glugg betyder inte att den är vädertätad, det är bara vissa "L" gluggar som är tätade, lika är det väl med Nikons Progluggar.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.