Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivstrul!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Mitt gamla Canon EF 50/1.8 (gamla modellen) jagar fokus ibland. Jag misstänker kontaktproblem, dvs oxid på nån kontaktyta. Vet någon hur och om det är riskabelt att pilla isär det? Det går inte att köpa nytt så jag vill gärna fixa det. Service blir kanske dyrare än ett beg. 50/1.4...

Canons EF-optik har så många delar att det nog är ett rätt så riskfyllt projekt. Har du provat att rengöra de yttre kontakterna med T-Röd??

Det finns ju fortfarande begagnade 50/1.8 objektiv att hitta..

Att få kostnadsförslag brukar kosta 0-300 kronor. Ofta kan man få ett pris utan att de behöver kolla på objektivet. Så farligt dyrt tror jag inte att det behöver bli, knappast så mycket som ett begagnat 50/1,4.

Båda mina 50/1,8 mk I kan vara lite ryckiga ibland. jag får intrycket att det är mina kameror (Eos 1v) som jagar på den för mycket. ibland står objektiven och rycker på en punkt. Då brukar jag fokusera på något annat och sedan provar igen.

Men att rengöra kontakterna är aldrig fel.

/magnus

Nu har jag bara demonterat ett EF 28-80, men i detta fanns egentligen inte mycket som kunde oxidera. Förbindelsen mellan motorn och kretskortet var en flatkabel i klämmkontakt (dessa skall under normala omständigheter vara oxidsäkra). Det var dessutom ett ganska omständigt projekt att få isär den, och då var ändå aldrig mitt syfte att få ihop den igen (varför jag kunde kosta på mig en del våld för att lista ut hur delarna satt ihop).

Även om en fast optik troligen är enklare i konstruktionen skulle jag inte rekomendera dig att öppna objektivet om det inte har lagt av helt. Har du förresten provat objektivet med ett annat kamerahus? Det är trots allt kameran som styr autofokusmotorn.

/Daniel

Bilagor

• ef.jpg
    ef.jpg
    35.8 KB · Visningar: 262
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar