Annons

Objektivskillnader?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_Erl

Medlem
Hej!
Jag har under en tid varit på jakt efter ett nytt objektiv, och idag kollade jag lite i en fotobutik. Jag blev hyfsat förvånad när dom bara hade Sigma och Tamron objektiv. De var mycket billigare än de Canongluggar jag tittat på tidigare, så jag undrar om det finns några stora skillnader mellan tillverkarna. Det borde ju faktiskt finnas en anledning till prisskillnaderna!?
 
Jag tror nog att Canon tar betalt för att det är Canon. Liksom Nikon tar betalt för Nikon, och BMW fåor BMW..

Ibland är skillnaderna stora och då oftast/som regel till originalproducenternas fördel. Ibland är skillnaderna små trots stor prisskillnad.

OFta så har pirattillverkarna helt andra objektivspecifikationer än originalproducenterna. Tex så finns inget 135-400 AF objektiv i Canons eller typ Nikons sortement, men Sigma har ett som är ok..

Tamrons nyare 28-70 2,8 skall visst ha fin bildkvaltet för sitt relativt låga pris.. Canons motsvarighet kostar typ både saltat och rökt fläsk.


Anledningen att du hittade Tamron och Sigma i butiken kan ha att göra med att handlarna måste begränsa sig. Då är Sigma och Tamron bra val!

Originaloptik har långt bättre procentuellt andrahandsvärde, det + mycket annat talar för originaloptik. Enligt mig.

MVH Niclas,
 
Erik_Erl skrev:
Det borde ju faktiskt finnas en anledning till prisskillnaderna!?
Tredjepartstillverkarna måste hålla lägre priser, eftersom alla skulle köpa original annars. Det är deras bästa sätt att konkurrera helt enkelt.
Sen finns det förstås skillnader, precis som det gör mellan Canon och Nikon. Tredjepartsobjektiven har till exempel inte lika ofta inbyggd AF-motor, vilket gör att autofokusen inte blir lika snabb och tyst. Det finns förstås originalobjektiv som saknar detta också, men det sitter i de flesta lite dyrare varianterna.
Sen skiljer det i byggkvalitet. Till exempel Sigmas objektiv ligger ofta i en mellanklass som inte originaltillverkarna har, mellan instegs- och proffsoptik. Det har antagligen ordnat sig självt på det viset, eftersom det är inom detta segment de lättast kan konkurrera. Detta innebär inte att de är dåligt byggda, utan att de är lite enklare i utförandet, med plastigare känsla och lite sämre tålighet för fukt och våld. Utsätter man inte kameran för sånt så kan man ju då spara rätt många kronor.

Följdaktligen; passar inte originaloptiken din plånbok, så ta en titt på tredjepartstillverkarna. Där finns många guldkorn, men också en del skräp (vilket det förstås gör också hos originalsortimentet).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.