Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivhjälp till sonykamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony 100/2,8 för bara 2.500 kr skulle verkligen vara ett fynd! Skulle faktiskt förvåna i varje fall mig ifall det kommer att säljas för under 5.000 kr.
 
Sony 100/2,8 för bara 2.500 kr skulle verkligen vara ett fynd! Skulle faktiskt förvåna i varje fall mig ifall det kommer att säljas för under 5.000 kr.

uj uj uj 3600 nu... det gör att priset för 50/1,8 varianten framstår som rejält billigt, det e ju inte så dramatisk skillnad på 50 o 100 i makrosammanhang (1:1)

Edit: Upptäckte nu att det INTE är ett gammalt Minolta 100/2,8 det e ju ett nästan nytt Sony dito... klart det ska kosta lite mer än jag trodde förut, sorry!
 
Är det 70 mm i macroläget? Finns det avstånd mellan "vanliga" läget och macroläget som objektivet inte kan fokusera?

Nu fattar jag inte hur/vad du menar riktigt....

Objektiver fokuserar manuellt enbart då det är i macroläget.... Och sedan slår man över en liten knapp så är det åter af fokusering för vardagsfotande...

Fast säkerligen finns här nån mer kunnig som förstår frågan och kan hjälpa till med svar...
 
Nu fattar jag inte hur/vad du menar riktigt....

Objektiver fokuserar manuellt enbart då det är i macroläget.... Och sedan slår man över en liten knapp så är det åter af fokusering för vardagsfotande...

Fast säkerligen finns här nån mer kunnig som förstår frågan och kan hjälpa till med svar...

Om man ställer in avståndet så nära som möjligt i det vanliga läget och jämför det med att ställa in skärpan så långt bort som möjligt i macroläget - blir det ett mellanrum där som objektivet inte klarar av? Är macroläget vid 70 mm eller 35 mm?
 
Synd att det inte finns bilder jag fick min Baby B igår (wow vilken pärla!) men vågar mig inte på hacket för jag vet inte hur jag skall ta av "gummidelen".
Objektivet är super skarpt, snabbt och underbart men macrodelen är inte mycket att hurra för. Då jämför jag med ett sigma 28-80 som har ett 1:2 makro som är alldeles underbart! det objektivet kan man få jättebilligt (nästan gratis), det är inte mycket att ha i andra lägen än makro men där är den fantastisk. Jag har även ett äkta macro sigma 50 mm, men för någon som inte behöver krypa alldeles intill är det andra väldigt mycket lättare att hantera och ger mycket fina bilder.
Baby Beercan har jag fått så billigt att jag beställt flera och kommer troligen att sälja något + andra Minolta objektiv.

 
Synd att det inte finns bilder jag fick min Baby B igår (wow vilken pärla!) men vågar mig inte på hacket för jag vet inte hur jag skall ta av "gummidelen".
Objektivet är super skarpt, snabbt och underbart men macrodelen är inte mycket att hurra för. Då jämför jag med ett sigma 28-80 som har ett 1:2 makro som är alldeles underbart! det objektivet kan man få jättebilligt (nästan gratis), det är inte mycket att ha i andra lägen än makro men där är den fantastisk. Jag har även ett äkta macro sigma 50 mm, men för någon som inte behöver krypa alldeles intill är det andra väldigt mycket lättare att hantera och ger mycket fina bilder.
Baby Beercan har jag fått så billigt att jag beställt flera och kommer troligen att sälja något + andra Minolta objektiv.

Faktisk inte så svårt: http://www.pbase.com/pganzel/image/98762818

Kommer från P ganzel´s guide till 35-70mm: http://www.pbase.com/pganzel/maxxum_3570_f4_disassembly
 
Antar att trådskaparen gått i mål så jag lånar tråden och frågar om någon glad kamrat därute har ett Minolta 80-200/2,8 eller kanske 300/2,8 till övers? Jag har ett Tamron 70-210/2,8, men suktar efter originaloptik nu *s*
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.