Annons

objektivhjälp till sonykamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Perssons

Medlem
Hej!
Jag har en sonykamera (kommer inte ihåg vilken :S) och jag skulle vlja ha ett nytt objektiv. Jag tar mycket närbilder på blommor och sånt och jag funderar på om jag ska ha ett makroobjektiv eller ett teleobjektiv eller något helt annat ... Vilka för- och nackdelar finns med dem? Vad är ett rimligt pris? Mycket tacksam för svar!

/Johanna
 
Senast ändrad:
Du har nog ställt en så allmän och vid fråga att det knappast finns något att ta på för att kunna ge dig konkreta råd. Ifall du i nästa steg ska satsa på ett tele, ett makro eller "någonting helt annat" kan naturligtvis ingen annan än du själv avgöra.

Ska dock försöka att hjälpa dig igång. Först bör du ha klart för dig några grundbegrepp, som vidvinkel, normal och teleobjektiv, och vad som händer när du byter mellan dessa. Det framgår ju i stort sett av namnen... Med ett vidvinkel får du med mycket, men allting blir småttigt. Tele betyder ju fjärr, och effekten blir som att sätta en kikare framför kameran. Ett annat sätt att indikera detta är att ange brännvidden. Är brännvidden kort är det ett vidvinkelobjektiv, och är den lång handlar det följaktligen om ett teleobjektiv. Traditionella normalobjektiv för småbildsformatet har en brännvidd på mellan 45 och 50 mm. Nu har din kamera säkerligen en APS-C sensor (nästan alla dagens DSLR-kameror har detta) som är lite mindre, och då får ett objektiv med en brännvidd som ligger ungefär mellan 32 och 35 mm samma bildvinkel som ett traditionellt "normalobjektiv".

När det gäller råd om specifika objektiv, så brukar det första objektiv som de flesta skaffar sig vara ett telezoom. Populärast, eftersom de går att få till överkomliga priser, brukar vara ett AF 75-300/4,5-5,6 eller 55-200/4-5,6. De ger utmärkt resultat vid hyfsade ljusförhållanden.

Vill du kunna fota i sämre ljus utan att förstöra stämningen med en blixt, så har det kommit ett nytt ljusstarkt objektiv för Alpha-systemet till väldigt lågt pris (ett ljusstark objektiv kostar normalt en väldig massa flis, tyvärr), runt 2.000 kr. Billigare än så här går det inte att få ett kvalitetsobjektiv. Detta bör absolut ingå i din framtida objektiv-arsenal, det är kapabelt att ge markant skarpare bilder än kit-zoomet klarar. Och gluggen är ju verkligen i sammanhanget "scheisse-billig", som MediaMarkt uttrycker det...

Ifall du är intresserad av t.ex. blomfotografering så kommer du att få mycket glädje av ett makroobjektiv, vilket du ju redan är inne på. Det mest omtyckta, mest prisvärda och mest sålda av dessa är Tamron 90/2,8 Di 1:1 Macro. Det fungerar också som ett kort tele vid normal fotografering. Passar utmärkt för t.ex. porträtt. Att det är ett teleobjektiv är en fördel vid makrofotografering, eftersom motivet annars kommer väldigt nära frontlinsen vid hög förstoring.

Här finns naturligtvis också en väldig begagnat-marknad att leta i, men i så fall får du återkomma om detta.

Och du, ta och titta efter vilken kameramodell det är som du har köpt. :)
Det är ju inte svårt - skulle kunna tänka mig att det står Sony A100 eller A200 på den. Men visst, det finns ju fler, Sony gick in i den här marknaden så sent som år 2006, men det är roligt att se att de verkligen satsar helhjärtat. Nu tre år senare har de även A230, A300, A330, A350, A380, A500, A550, A700, A850 och A900 på marknaden, så det finns redan åtskilligt att välja på (varav de två sistnämnda är s.k. FullFormat-kameror, dvs de har en större sensor, vilket förstås ger möjlighet till högre bildkvalitet och större förstoringar - av intresse för proffs och krävande amatörer), ifall ditt fotointresse skulle ta fart på allvar...
 
Senast ändrad:
Du har nog ställt en så allmän och vid fråga att det knappast finns något att ta på för att kunna ge dig konkreta råd. Ifall du i nästa steg ska satsa på ett tele, ett makro eller "någonting helt annat" kan naturligtvis ingen annan än du själv avgöra.

Ska dock försöka att hjälpa dig igång. Först bör du ha klart för dig några grundbegrepp, som vidvinkel, normal och teleobjektiv, och vad som händer när du byter mellan dessa. Det framgår ju i stort sett av namnen... Med ett vidvinkel får du med mycket, men allting blir småttigt. Tele betyder ju fjärr, och effekten blir som att sätta en kikare framför kameran. Ett annat sätt att indikera detta är att ange brännvidden. Är brännvidden kort är det ett vidvinkelobjektiv, och är den lång handlar det följaktligen om ett teleobjektiv. Traditionella normalobjektiv för småbildsformatet har en brännvidd på mellan 45 och 50 mm. Nu har din kamera säkerligen en APS-C sensor (nästan alla dagens DSLR-kameror har detta) som är lite mindre, och då får ett objektiv med en brännvidd som ligger ungefär mellan 32 och 35 mm samma bildvinkel som ett traditionellt "normalobjektiv".

När det gäller råd om specifika objektiv, så brukar det första objektiv som de flesta skaffar sig vara ett telezoom. Populärast, eftersom de går att få till överkomliga priser, brukar vara ett AF 75-300/4,5-5,6 eller 55-200/4-5,6. De ger utmärkt resultat vid hyfsade ljusförhållanden.

Vill du kunna fota i sämre ljus utan att förstöra stämningen med en blixt, så har det kommit ett nytt ljusstarkt objektiv för Alpha-systemet till väldigt lågt pris (ett ljusstark objektiv kostar normalt en väldig massa flis, tyvärr), runt 2.000 kr. Billigare än så här går det inte att få ett kvalitetsobjektiv. Detta bör absolut ingå i din framtida objektiv-arsenal, det är kapabelt att ge markant skarpare bilder än kit-zoomet klarar. Och gluggen är ju verkligen i sammanhanget "scheisse-billig", som MediaMarkt uttrycker det...

Ifall du är intresserad av t.ex. blomfotografering så kommer du att få mycket glädje av ett makroobjektiv, vilket du ju redan är inne på. Det mest omtyckta, mest prisvärda och mest sålda av dessa är Tamron 90/2,8 Di 1:1 Macro. Det fungerar också som ett kort tele vid normal fotografering. Passar utmärkt för t.ex. porträtt. Att det är ett teleobjektiv är en fördel vid makrofotografering, eftersom motivet annars kommer väldigt nära frontlinsen vid hög förstoring.

Här finns naturligtvis också en väldig begagnat-marknad att leta i, men i så fall får du återkomma om detta.

Och du, ta och titta efter vilken kameramodell det är som du har köpt. :)
Det är ju inte svårt - skulle kunna tänka mig att det står Sony A100 eller A200 på den. Men visst, det finns ju fler, Sony gick in i den här marknaden så sent som år 2006, men det är roligt att se att de verkligen satsar helhjärtat. Nu tre år senare har de även A230, A300, A330, A350, A380, A500, A550, A700, A850 och A900 på marknaden, så det finns redan åtskilligt att välja på (varav de två sistnämnda är s.k. FullFormat-kameror, dvs de har en större sensor, vilket förstås ger möjlighet till högre bildkvalitet och större förstoringar - av intresse för proffs och krävande amatörer), ifall ditt fotointresse skulle ta fart på allvar...

Ok, tack så mycket för svaret! :) Jag ska kolla upp de objektiv du har föreslagit :)
 
Som FlyerOne sade, så är det lite svårt med så lite information. Du nämde dock "närbilder på blommor och sånt", så här är två rekommendatiner, som båda är väldigt prisvärda:

- Tamron 28-70mm f/2.8
- Tamron 90mm f/2,8 (FlyerOne nämnde också denna)

Den första är en zoom och den andra en macro med fast brännvidd. Zoomen är 'flexiblare' (efter som du kan zooma), men macron är optiskt (mycket) bättre och kan fokusera närmare.

Båda dessa objektiv är kända för att vara prisvärda, zoomen figurerade t.ex nyligen i Kamera&Bild: http://www.kamerabild.se/tester/objektiv/Sju-normalzoomar-for-stora-sensorer-1.134330.html

Om du är nöjd med din nuvarande 'normal-zoom', så skulle jag rekommendera Tamrom 90mm som ett komplement, för att fylla behovet "närbilder på blommor och sånt".

Alternativt kan Tamron 28-75 vara ett flexiblare alternativ, beroende på din kamera och ditt nuvarande 'normal-zoom-objektiv'. Observera att 28mm inte är speciellt vidvinkligt på andra Sony:n än a900 (och nya a850).
Och om priset inte är så viktigt, så är förstås Zeiss 24-70/2.8 den bästa normalzoomen som finns i affären...

Eftersom "närbilder på blommor och sånt" är den enda specifikationen du gav, skulle jag nästan vara benägen att säga "köp en Tamron 90mm macro". Den kommer att vara bra på vilken Sony som helst - så länge det är ok att du 'zoomar' genom att flytta på dig ;-)

Mvh,
Marc
 
Bra!

Själva kameran heter Sony A300. K-et tillhör beställningsnumret, och betyder att kameran levereras inklusive 18-70 mm-kitobjektivet.
 
jaha ok va bra :) då vet jag det.

Man har här tidigare rekommenderat Tamron 90, och jag hänger på där. Oförskämt skarp och mycket bra makro objektiv för en penning som gör att "märkesobjektiven" antagligen skäms en hel del.......Så jag ger bara ett råd på den, KÖP!
Sizen 90 (trots att den är fast) känns mycket flexibel, vårt hushåll använder den flitigt till både det ena och andra, men mest makro.
 
Ok tack så mycket för svaret! Ja, jag har börjat fundera på att köpa det, har läst ganska många recensioner och alla tycker att det är bra och de som har svarat i det här forumet tycker också det så det känns som ett jättebra val :)
 
Du vet att alla Minolta AF objektiv fungerar till din kamera också? T ex Minolta 100/2,8 och 50/2,8 båda med äkta Makro. De dyker upp ibland i radannonserna

exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1495240.htm

Si på tusan http://www.tradera.com/Sony-Konica-Minolta-AF-100-2-8-Macro-auktion_98766216 häng på! Jag köpte mitt för lite drygt 2000 om jag minns rätt (försöker förtränga sånt snabbt) och det var ett fyndpris tyckte jag. Upp till 3000 borde vara en helt okej affär.
 
Senast ändrad:
Minolta-objektiv brukar bli dyra på Tradera men just Minolta 50-macron kan ibland gå lite billigare på Tradera, kanske för att folk inte riktigt vet vad det är värt.
 
Med manuellt af så kan ett gamalt Minolta 35-70 f4 ta macrobilder med.. Och går även fota med som vardagsobjektiv...
 
Minolta 35-70 f4 med manuellt macro...Taget med min förra kamera Sony A300.. Fick klippa ur en del.. Men men. Billigt samt väl fungerande vardagsobjektiv är det för just billiga pengar om den parameterna har betydelse..
Givetvis skulle ett af objektiv varit bättre på A300 då sökaren ju inte är jättestor.. Men det går att fota med i alla fall även för mig som ser numera rätt kasst...
 

Bilagor

  • Kopia av Minolta macro 013(1).jpg
    Kopia av Minolta macro 013(1).jpg
    22.4 KB · Visningar: 225
tagen med just Tamron 90 och Sony 350 av min fru som mest fotar makro. Kolla in hennes bilder där de flesta är just med det objektivet som vi resonerar om.
Själv fotar jag även mycket med Tamrons 70-200 2.8 som även den är oförskämt bra på makro, men inte riktigt i samma klass med den fasta 90an.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1670852.htm

Jättefina bilder :) ja, efter alla bilder jag har kollat på som ska vara tagna med det objektivet så blir jag väldigt sugen på det! Det är så snygga bilder!
 
Tack så mycket för alla svar! Eftersom jag fortfarande går i skolan så spelar priset ganska stor roll... Men jag ska kolla runt lite på dom objektv som alla för föreslagit :)
 
Minolta 50/2,8 Makro 1:1, gick för endast 1875:-, ett mycket bra pris. Hoppas det var trådskaparen som slog till, om inte så finns 100/2,8 kvar för 1700 för tillfället. Jag gissar att slutpriset hamnar runt 2500, även det är mycket prisvärt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.