Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfattning-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Har Konica och Minolta samma objektiv/kamera-fattning. Såg en adapter i flödet som angav det.
När jag kollar på nätet är det svårt att hitta Konica-adapter till Nikon Z. Minolta och Olympus finns mer tillgängligt.

Tack på förhand.

Nej så är det inte vad jag kan se.

Jag testade med att försöka montera ett 135mm Konica AR på min Sony LAEA-adapter, som ju konverterar Minoltas A-mount till Sony E och det gick inte alls. När Konica och Minolta blev KonicaMinolta och kamerorna KM D7D och D5D kom runt 2005 och 2006, så fick de kamerorna Minoltas A-mountfattning och den fortsatte Sony använda tills Sony E tog över.

Idag har Sony anammat "en enda fattning" som strategi, så A-mount är nu helt fossilt även om det går bra att använda med just LAEA3-adaptern förutsatt att man då har objektiv med inbyggda fokusmotorer.

Äldre skruvdrivna Minolta AF-objektiv kräver antingen LAEA2 (enbart APS-C) eller LAEA4 (klarar även FF) men då gör man i princip om sin spegellösa Sony till en Sony DSLR eller mer exakt en gammal SLT med fast spegel (A77).

Så en Minolta-adapter löser inte ditt problem. Undrar om inte detta blivit fel möjligen för att KonicaMinolta särskrivits som Konica och Minolta av något skäl.

Senast ändrad:
Konica gjorde spegelreflexkameror med två olika fattning: F och AR.

F-fattningen övergavs cirka 1965 då bolaget gick över till AR (som uttyds AutoReflex eftersom kameror och objektiv med AR-fattning fick automatsikt exponering).
De sista kamerorna med AR-fattning gjordes 1987.

Minolta gjorde spegelreflexkameror med två olika fattningar: SR och A.

SR (och dess varianter MC och MD) övergavs 1987 när Minolta presenterade den första systemkameran med integrerad autofokus. Då introducerades A-fattningen.

När det sammanslagna bolaget KonicaMinolta gjorde några digitala spegelreflexer så användes Minoltas A-fattning, vilket gör att det kan bli lite missförstånd när man talar om fattningen för KonicaMinoltakameror. Det är alltså exakt samma fattning som de tidiga AF-systemkamerorna från Minolta.

Det är nog svårt att hitta en adapter för Konica F, men det kanske inte heller är så viktigt. Adaptrar för Konica AR-objektiv på en Nikon Z-kamera finns att köpa.

Adaptrar för Minolta SR-objektiv på en Nikon Z-kamera finns att köpa.

Adaptrar för Minolta A-objektiv på en Nikon Z-kameror finns också att köpa.

Det finns kanske svenska återförsäljare även för Konica AR-adaptrar, men jag har inte letat så noga.

Kuriosa: Konica AR är tillräckligt lik Nikon F för att det ska gå att montera ett AR-objektiv på en Nikonkamera med F-fattning, men jag avråder bestämt från att försöka. Det finns goda skäl att låta bli. :)

Både Konica och Minolta gjorde dessutom objektiv med M-fattning (Leica) men dessa är lite speciella och inte så intressanta i det här sammanhanget.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar