Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivdjungeln- Canon för nybörjaren

Produkter
(logga in för att koppla)

lillakez

Ny medlem
Hej ni som kan...
Är en glad nybörjare och amatör med en Canon EOS 350D. Jag har bara "standardobjektivet"18-55, som följde med kameran. Min undran nu är om Canons objektiv 28-200/3.5-5.6 är något att ha...
Jag skulle vilja ha ett "allround" objektiv, men samtidigt kunna ta både närbilder och lite sådär på långt håll... (Jag vill få fina skarpa närbilder och med det där suddet i bakgrunden som väl kommer av skärpedjupet..?)
Snälla, kom med lite bra tips, ni som kan...
Väntar ivrigt!!!
/Heléne =O)

Oftast får du bättre bildkvalite om du delar upp dig på flera objektiv istället för att hitta ett som fixar allt.

Vad har du för budget?

Vad är det för motiv du fotar?

Mvh
Anders

Jag vill helst slippa "mecket" med att byta och smutsa ner och bryta sönder...ja, sånt som kan hända(antar jag) om man byter objektiv ofta? Annars fotar jag mest min dotter på 17 månader(surprise!!!), trädgården, roliga saker jag går förbi, människor och min katt. Tycker även om vackra landskapsvyer om de dyker upp. Min budget är inte alltför fet, men jag vill inte ha något billigt och dåligt! Tar hellre lite av sparpengarna...

Själv tycker jag "mecket" att byta objektiv är halva nöjet! :) Seriöst, du ska inte oroa dig för att grejorna går sönder, de tål en hel del.

Jag har ingen erfarenhet av det objektiv du tittat på men 28 mm kanske är lite tråkigt som minsta brännvidd? Du får då ingen vidvinkel alls.

Sigma har ett 18-200 som kanske är ett bättre val? De har annonserat en ny variant som skall ha bildstabilisering. Det är ett objektiv som jag själv funderat på att skaffa för att ha när man är ute på resa. Det verkar dock dröja innan det finns i handeln.

Jag tycker fortfarande du hellre skall komplettera än att byta ut ditt nuvarande objektiv. Om du fotar i trädgården så kan jag varm rekommendera ett Makro, tex Tamron 90/2.8. Det ger fanatstiska bilder av blommor och insiketer och det funkar även jättebra till att ta porträtt av barn och katter (vet av egen erfarenhet). Med så pass mycket brännvidd och stor bländare är det lätt att få en snygg oskarp bakgrund men superbra skärpa på motivet.

Anledningen att man köper en systemkamera är väl att man kan byta objektiv, det är ju det som är den stora fördelen, du behöver absolut inte oroa dig för att något går sönder pga av det, skitigt blir det i allafall trots att du inte byter glugg, dom objektiv du funderar över är inte tätade.

/kent

Tack för att ni tar er tid =O)
Kanske inte ska oroa mig som sagt, utan njuta fullt ut av kameran... När det kommer till telezoom till min Canon EOS 350D. Vad är bra där?
Vad är priset på Tamron 90/2.8? Låter ju inte så dumt faktiskt. Finns det bra begagnat, eller är det "riskabelt" att köpa?

Mvh
Heléne

Hej Helene!
Som du beskriver dina intressen att plåta din dotter, lite natur och saker som du ser under en promenad så skulle jag satsa på ett Tamron 28-75 2.8 (2.8 är största bländaröppning, lägre värde=större öppning=ger blurrig bakgrund)
Du får ett extremt skarpt objektiv. Jag tycker att du ska undvika de "långzoomarna" du kikar efter. de blir oftast inte så bra på något. Gå lite närmare motivet istället.
Objektivet kostar bara ca 3500kr och kan jämföras med Canons motsvarighet för ca 13000kr.
Jag är säker på att du inte ångrar dig när du ser bildresultatet.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C

PS. tamron 90 2.8 har jag och det är ruggigt bra för macro och jag använder det också för porträtt, men jag tycker det är bra i första hand för macro, då med stativ och ibland med manuell focusering för att lättare bestämma var du vill lägga focus. Du får som sagt bara en fast brännvidd med 90an.

Senast ändrad:
Jag håller inte riktigt med Mats. Tamrons 28-75 är säkert jättebra men jag tycker ändå det hamnar för nära det du har och så tappar du vindvinkeln.

Jag håller dock med Mats om att Tamrons makro 90/2.8 kanske inte är ett perfekt allround objektiv men eftersom det täcker in två av dina intressen - trädgård och porträtt - så är det inget dumt val. Tänk bara på att detta INTE är någon zoom utan har en fast brännvidd.

OM du vill ha en tele zoom till kanonpris så titta på Tamrons 55-200. Det kompletterar ditt nuvarande objektiv perfekt i brännvidd och ger möjlighet att sitta i hammocken och plåta barnet när det kravlar runt i trädgården tillsammans med katten! ;) Nackdelen är att bländaren inte är så stor så skärpedjupet kanske inte alltid blir så där extremt kort som man vill ha det. Priset är dock svårslaget och skärpan är på topp med tanke på priset (drygt tusenlapp).

Helene, om du vill kolla priser, gå in på cyberphoto.se. Deras site är överskådlig och ger en bra uppfattning om vad som finns på marknaden. Det har också en del omdömmen om produkterna som jag uppfattar som tämligen seriösa för att komma från en försäljningskanal!

Bäst är förstås om du kan få låna ett objektiv av någon så du kan känna dig för vilka brännvidder du verkligen behöver för dina motiv.

Mvh
Anders

Anders, eftersom objektivet har en närgräns på 33cm så kan man ändå komma ganska nära för att plåta en blomma eller liknande och eftersom man inte kan få allt i samma objektiv så tycker jag 28-75 är en bra start. Det är klart att det inte är någon vidvinkel direkt, men oftast blir bilder bättre ju mindre skräp det finns runt omkring...tycker jag.

Tack för era svar!
Det lutar nog åt ett macro från tamron trots allt. Ska nog testa lite härliga närbilder/porträtt.
Återkommer när jag köpt och testat=O)
MVH
Heléne

Kan rekommendera "Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro". Bytte själv ut standard objektivet mot detta och är mer än nöjd.
Bra vidvinkel och skaplig "zoom" med bra ljusegenskaper. Även en närgräns på 20cm över hela området så man kan ta skapliga närbilder :)

Hej !

Mmmm, jag själv är inne i samma spår, jag får hem min nya Canon EOS 400D imorgon :)
Har ägt en EOS 3000N innan & ett Sigma 100-300 telezoomobjektiv.
Jag kommer nog bli en nöjd 400D - ägare, men som sagt, när man reggade sig på fotosidan.se & tittade in i detta forum, inser man vilken djungel där är :)
Jag var oxå inne på att hitta ett nytt telezoom, typ ett 80 - 200 mm, tar mest bilder på mina barn & landskap.. Men nu börjar man titta efter annat oxå.. Svårt detta ska vara , man vill ju oxå ha vidvinkel osv..

Kollade in detta objektiv på Cyberfoto: Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC till Canon AF

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=18-200dcc

3 000:-

Vilket extra, första objektiv ska man satsa på till 400D ?

Ett 50mm/f1.8 är närmast obligatoriskt att äga om man har en DSLR (och dessutom billigt). Kanonbra optik som ger goda möjligheter till att slippa använda blixt inomhus. Dessutom utmärkt brännvidd för att plåta småbarn... :)

Tamron 28-75/2.8 är ett bra allround-objektiv. Zoomar med större omfång har betydligt sämre prestanda.

Tokina 12-24/4 är ett mkt bra val som vidvinkel.

Alla zoomar som har ett omfång från 16-18mm till över 35mm har oerhört mycket distortion i vidvinkelläget, vilket i mitt tycke gör att de är oanvändbara för vidvinkelfoto. Lika bra således att satsa på bra optik redan från början, imho.

Ok ! En liten dum fråga :

Jag fick med ett "Canon EF-S 18-55/3,5-5,6" till min 400D.

Vad betyder "3,5-5,6" & vad har det för betydelse ?

Tacksam för svar :)

Tobbe71 skrev:
Vad betyder "3,5-5,6" & vad har det för betydelse ?
Det är strl på bländaröppningen.
Enkelt förklarat:
Stor öppning = Mer ljusinsläpp=ljusare i sökaren, kortare skärpedjup, snabbare tider, dyrare.
Liten öppning = Mindre ljus, större skärpedjup, längre tider, billigare.

Den betyder alltså allt för ditt bildskapande i kameran.

lillakez skrev:
Hej ni som kan...
Är en glad nybörjare och amatör med en Canon EOS 350D. Jag har bara "standardobjektivet"18-55, som följde med kameran. Min undran nu är om Canons objektiv 28-200/3.5-5.6 är något att ha...
Jag skulle vilja ha ett "allround" objektiv, men samtidigt kunna ta både närbilder och lite sådär på långt håll... (Jag vill få fina skarpa närbilder och med det där suddet i bakgrunden som väl kommer av skärpedjupet..?)
Väntar ivrigt!!!
/Heléne =O)

Hej.

Tycker att du ska titta på ef-50mm 1,8 som ett alternativ. Nypris är 950-1200kr och du får en kanonobjektiv för nästan inga pengar.

Även om du har denna brännvidd på ditt standard zoom så lovar jag dig att du kommer att märka stor skillnad på skärpa och skärpedjupet när du jämför objektiven.

// Fredrik

lillakez skrev:
Hej ni som kan...
Väntar ivrigt!!!
/Heléne =O)
Du behöver lite fotovänner så att du kan låna lite och klämma & känna på olika sorters objektiv.
På så sätt kommer du få en bättre bild av vad du är ute efter.
En bra fotobutik är också ett alternativ men det blir mycket mer stressat.

Jag håller med andra när de säger att ett 50/1,8 skulle bli en aha-upplevelse. Vägen till fasta optiker är däremot inte alltid den rätta vägen för alla. Bara för att det är billigt betyder inte att det är rätt.

Detta med förkortningar efter objektivnamn, vad betyder det..

DC betyder visst "vanlig motor" & USM = "snabbare, tystare motor". Är USM alltid bättre då än DC ?

Sedan står det ibland ett "I" & "IS", likaså "II" & "III", vad betyder det ?

Ex. Canon EF 75-300/4,0-5,6 III DC

Tobbe71 skrev:
Detta med förkortningar efter objektivnamn, vad betyder det..

DC betyder visst "vanlig motor" & USM = "snabbare, tystare motor". Är USM alltid bättre då än DC ?

Sedan står det ibland ett "I" & "IS", likaså "II" & "III", vad betyder det ?

Ex. Canon EF 75-300/4,0-5,6 III DC

Hejsan!

IS står för bildstabilisering,II & III är versionsnummer(uppgraderingar).

m.v.h. Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar