Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektival för wakeboard,skidor,supermotard

Produkter
(logga in för att koppla)

Forben

Ny medlem
Hej
Fotar en del sport och då blir det wakeboard,skidåkning och så ska jag fota en del supermotard iår.
Med den kombinatione vilket objektiv tycker ni att jag ska inskaffa? Prisklass 6000-10000kr

Har en 350D 18-55mm idag och är glad amatör som hoppas på att bli lite bättre iår på sportfoto.

Forben skrev:
Hej
Fotar en del sport och då blir det wakeboard,skidåkning och så ska jag fota en del supermotard iår.
Med den kombinatione vilket objektiv tycker ni att jag ska inskaffa? Prisklass 6000-10000kr

Har en 350D 18-55mm idag och är glad amatör som hoppas på att bli lite bättre iår på sportfoto.

Tycker att du ska kolla på ett
EF 17-40 F/4 L USM
EF 70-200/2.8 ev. F/4

Lycka till!
Mvh Markus

I somras fotograferade jag kanske 1000 bilder totalt på kitos surfare (risk för stavfel) Alltså wakeboard med skärmar.

Jag använde mig av 70-200 4L. Nu är ju detta en väldigt jobbig sport att fotografera eftersom när dom hoppar så är skärmen ofta rakt ovanför surfaren för lyftkraftens skull, men även om skärmen är framför surfaren så är et väldigt svårt att fotografera dessa eftersom skärmen helt enkelt försvinner från sökaren om man fokuserar på surfaren..!

För att svara på din fråga så beror det lite på var du ska fotografera... ska du sitta med i båten duger ett 70-200 alldeles utmärkt, skulle tom vilja säga att det är optimalt. Men ska du stå på stranden så vette sjutton. Dessa surfare har ju en tendens att kunna passera ganska fort och inte säkert heller att dom passerar precis där du är... Jag skulle nog därför vilja rekomendera ett 100-400 objektiv.

Ljusstyrkan behöver du nog inte oroa dig över på objektivet...

SÅ mitt svar är: 70-200 4L i båten och samma eller 400mm från land

Lycka till

Tack för hjälpen!

Men hur är det med ljusstyrkan ska man ha ett f/2,8L eller funkar det med f/4L, det är ju en viss prisskillnad.

Har bara tittat på canon kanske sigma är ett alternativ eller ska man börja med ett begangnat.

Sigma 2,8 och canon 4 kostar ju ungefär lika mycket. Jag skulle välja Sigmat. Ska inte finnas några större fel med det, och ljusstyrkan kommer du vid något tillfälle önska. Canons objektiv är dessutom vitt

Begagnat canon 2,8 är nog svårt att hitta

Ljunghusen skrev:
Begagnat canon 2,8 är nog svårt att hitta

Jag tycker att man ser begagnade 70-200/2.8L lite titt som tätt. De brukar ligga från 8000 till runt 9500 kr.

2.8 kan vara nödvändigt att ha i vissa situationer, och ger ju dubbelt så snabb slutartid mot f/4 vilket kan vara skillnaden mellan en skarp bild, och en bild med rörelseoskärpa.

Är du kall så väntar du lite tills ett begagnat Canon 70-200/2.8L dyker upp. Det är ju ett väldigt vanligt objektiv, så det dyker snart upp ett ska du se... :)

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar