Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Ja, vad tror du jag menar med att objektivet toppar? Såklart att det är bättre med fullformat än med kroppad, och det är inte alls självklart här för många.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Håkan Bråkan skrev:
Ja, vad tror du jag menar med att objektivet toppar? Såklart att det är bättre med fullformat än med kroppad, och det är inte alls självklart här för många.
fredriklindstrom skrev:
Vad han menar ar att objektivet ar optimerat for en FF sensor, och pa t.ex. en 10mix 1.6x sensor sa klara den inte riktigt upplosning lika bra som t.ex. Nikons 70 - 200 som i sin tur inte fungerar speciellt bra pa FF sensor.
fredriklindstrom skrev:
Jag har inte testat detta sjalv, men jag har last testet pa dpreview.com. Du far val lasa det och se vad du sager sen.
Men sjalv sa tycker jag att 2.8 IS som ska vara mjuk i kanterna pa 2.8 inte ar speciellt mjuk alls pa 2.8 och 5D. Sa det kan sakert vara nagot du kan mata, men som saknar praktisk betydelse. Vad vet jag? Jag har objektivet och ar mycket mycket nojd med det.
Lars Johnsson skrev:
Egentligen så är den ju inte optimerad för FF sensor. Utan för FF men vanlig film-kamera.
När detta objektivet började säljas så hade inte Canon börjar göra FF sensorn ännu
Håkan Bråkan skrev:
Nä, men oavsett om det är på film eller på en sensor så är det konstruerat för att teckna ut formatet 24x36, vad menar ni nu att det är för skillnad, olika objektivkonstruktioner för sensor eller film? Verkar underligt. Men vi kan ju konstatera att 2,8 är konstruerad för 24x36, och där presterar den enligt testerna bäst.
fredriklindstrom skrev:
Objektiv som ar designade och konstruerade i den digitala eran har andra typer av belaggningar (coating) pa lins elementen i objektiven for att minska reflektioner. En sensor ar nastan som en spegel, och film ar inte alls sa. Annars sa tror jag inte att det ar nagon storre skillnad.
Håkan Bråkan skrev:
Nu är jag inte med heller, har de annan sorts antireflexbehandling? Är det inte bara så att man numera lägger sådan på den bakre linsen för att den inte skall reflektera i sensorn? Eller det kanske var det du menade?
Lars Johnsson skrev:
Men jag har aldrig märkt någon skillnad på bild-kvaliteten mellan DG och ej DG som jag haft
Lars Johnsson skrev:
Du var för snabb jag hann inte