Annons

objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Tokina 11-16 är en av de absolut bästa vidvinkelzoomarna, men tyvärr ger det inte autofokus på din kamera, eftersom objektivet saknar inbyggd fokusmotor. Jag föreslår Sigma 10-20 i stället, som inte är fullt lika bra, men nästan. Välj mellan det nya eller den något ljussvagare, bägge är bra.

Per.
 
Det passar men du får ingen AF då det saknar motor. Om du går in på cyberphoto och väljer objektiv så finns det ett val med motor ute till höger, då får du upp de som ger AF på ditt hus. Jag tycker att Tokina 12-24/4 II är ett bra alternativ, har den äldre varianten själv. Dock har den f/4 som största öppning. Man får ju knappast någon bakgrundsoskärpa med ett vidvinkel, så får mig spelar största öppning mindre roll, om man inte behöver för inomhusfotografering. Har för mig att Sigma har en med motor som är med med större vidvinkel och /2,8
 
Nikons egna är bra, tror det rör sig mest om en prisfråga. Det var ett år sedan jag letade vidvinkel så allt är inte färskt, men jag har för mig att Nikons har bättre motljusegenskaper, i övrigt så ligger Sigma och Tokina ganska lika mot Nikon. Jag valde Tokinat för priset. Jag hade nog fel att sigma skulle ha något 2,8 det verkar som att Tokina är ensam om det i den prisklassen. Om du tittar på photozone.de så finns det utförliga tester på de flesta vidvinkelobjektiv.

Men att köpa ett Nikon original är oftast aldrig fel :)
 
Tokina 11-16 med motor, det visste jag inte. Verkar vara försenat, för det har väl inte kommit ut än?
 
En sidofråga, som litet har med trådfrågan att göra: hur kan det komma sig att det finns en canonversion av ett objektiv (som ju måste ha inbyggd AF-motor) samtidigt som Nikonversionen kan sakna sådan motor? Är AF-motorerna så olika i de bägge systemen?

Per.
 
Per: jag tror helt enkelt det beror på att många av tredjepartsobjektiven konstruerades på den tiden när Nikon fortfarande konstruerade objektiv med skruvfokus själva, så det var helt enkelt den vägen man gick på den tiden.

I många fall är ju inte skruvfokusen avsevärt sämre än de inbyggda fokusmotorerna som kommit istället. Till exempel motorn i den nya versionen Tamron 17-50/2,8 är ju inte direkt ljudlös och blixtsnabb ens jämfört med den gamla versionen med skruvfokus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.