Annons

Objektiv till Sydafrikaresa!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus3

Medlem
Hej!

Jag är nybörjare och har ingen kamera än men ska införskaffa en Canon EOS 400D är det tänkt!

Min primära fråga är om ni kan hjälpa mig med objektiv till den?

Jag ska som sagt åka till Sydafrika över jul så jag vill ha objektiv så jag kan fota den fina naturen där samt på de vilda djuren! Alltså fina landskapsbilder. Vandrar även en del, så det får gärna passa till det också. Vill även ta lite foto på nära och kära!

Det jag har funderat på att köpa är:

Canon EOS 400D med 18-55 objektivet

Sigma 70-300/4-5,6 APO DG Macro eller

Tamron AF 28-300/3,5-6,3 Di XR

Jag vill ha något i den prisklassen ca 2-4000 kr

Har ni några synpunkter så kom gärna med dem eller några andra bra förslag!

Får gärna rekommendera bra minneskort också!

MVH Hampus
 
Haha. Ja, det objektivet är nog nästan det sista jag skulle valt att använda som ända objektiv på en kamera.

Din budget ligger allt som allt på max 4000 kr för objektiv.

Satsa på en bra normalzoom som Sigma 17-70 2.8-4.5, till att börja med.

Men om du nu vill ha mer pengar till tele så kan EF-s 18-55 absolut vara ett bra val, men var beredd på medioker byggkvalité i sådanafall.

Men om du nu skull efå mer pengar över så är ett 70-200 F/4 självklar enligt mig.

Minneskort, Sandisk fungerar ju alltid bra, II eller III:an på 2-4 gb passar nog bra.

Men om nu tipset är seriöst Damoor, vad skall han använda objektivet till i Sydafrika (80mm).
 
Tycker personligen att ett 200mm är för kort i Sydafrika i tex Krugerparken eller Pilanesberg. Du kommer inte tillräckligt nära fåglar och ofta är andra större djur också för långt borta. Jag tycker att du ska ha något bättre än kitoblektivet. Det behöver inte vara ljusstarkt om du ska plåta pa dagtid. Tänk dock på att solen inte är rolig på dagen..stenhårt ljus.
 
Spenderade 5 veckor i Sydafrika i börjar av året, jag hade med mig min Nikon D50 med kitt gluggen 18-55 och ett tamron 55-200.

Kittgluggen fungerar bra som normaloptik, man kör utan problem på f32 mitt på dan så nått ljusstarkare behövs verkligen inte. Detta förutsatt att man inte är ute efter superskarpa bilder, och man har ju hört och sett att nikons kittglugg 18-55 är lite vassare än vad canons är. ;) (Detta sagt utifrån egen erfarenhet)

Ang.telezoom så kände jag 200 var ganska kort när man verkligen ville ha zoom, som på turer i t.ex. Pilanesberg, hade utan problem kunnat hängt på ett 300mm. Bland de alternativ du hare lagt fram hade jag tagit Tamron 28-300, det kan vara skönt med lite större vidvinkel i bland.

Jag hade med mig 2st Sandisk 1Gb, det var lagom om man fotade i jpg.

Hoppas svaret hjälpte dig,

Ps, vad ska du göra där nere? Lite nyfiken bara
 
Ok, jag är öppen för alla förslag och väldigt tacksam för råd! Objektiven får kanske också vara lite dyrare om det blir väsentligt bättre.

Vi ska ner 3 veckor till Sydafrika! Har en bekant som bor i J´burg så det blir vår basstation, sen ska vi till en nationalpark som heter Imfolozi Hlu Hlue (nåt sånt), där vi hyrt ett hus, vi ska vara där några dagar och och vandra och åka runt! Tar en sväng till St Lucia för att se lite floshästar, krokodiler m.m. Efter det åker vi till Durban för lite sol och bad, sen ska vi vandra i Drakensbergen! Den sista utflykten går till Kapstaden där vi ska åka ut till Robben Island gå upp på taffelberget m.m. Lite kort om resan!

Tacksam för all hjälp!
 
Sitter själv och drömmer om Afrika och viltsafari, har ett Sigma 18-50/2,8 som normalzoom vilket blir bra i byar och på nära håll. Har även ett sigma 70-200/2.8 som känns lite kort för iaf viltsafarin och som säkert kommer att lämnas hemma.

När och om jag nån dag kommer dit så blir det nog ett Sigma 50-500 EX APO HSM som bör täcka det mesta som inte normalzoomen klarar. Det är rätt stort och tungt men åker man till afrika så vill man nog iaf ha tele på 400-500mm för att komma nog nära fåglar och djur.

Detta Sigma 50-500 EX APO HSM finns att hitta begagnat för ca 6500:- här på fotosidan...

Ta en kik på det, tror det skulle passa perfekt tillsammans med den billiga canon kitzoomen.

//Niklas
 
Om det nu kommer en uppföljare till EF 400 5.6 nu den 21 augusti så tycker jag du absolut ska slå till på en sådan. Den kommer väl troligtvis i sådanafall att heta EF 400 5.6 L IS och kosta cirka 15 995 :-.

Men jag tycker fortfarande du skall satsa på en 70-200 F/4 eller liknande dock inget Sigma. För du kommer väl inte bara att vara på vidsträckta savanner hela tiden.
 
Håller med föregående inlägg, begagnade 70-200/4L ligger i trakterna kring din budget. Det finns flera tillgängliga för 5k kr, borde kunna prutas ned till 4-4.5k med tanke på konkurrensen. Köp sedan även en bra 1.4x TC så har du 300mm i god kvalité.
Alternativt ett 70-300 IS, fast IS är kanske inte fullt så viktigt söderöver...
 
"Alternativt ett 70-300 IS, fast IS är kanske inte fullt så viktigt söderöver..."

Fast någongång kommer ju Hampus hem från Sydafrika å då kan det vara skönt att ha IS. Så det är inte ett dumt förslag alls.
 
Ok, jag är öppen för alla förslag och väldigt tacksam för råd! Objektiven får kanske också vara lite dyrare om det blir väsentligt bättre.

Vi ska ner 3 veckor till Sydafrika! Har en bekant som bor i J´burg så det blir vår basstation, sen ska vi till en nationalpark som heter Imfolozi Hlu Hlue (nåt sånt), där vi hyrt ett hus, vi ska vara där några dagar och och vandra och åka runt! Tar en sväng till St Lucia för att se lite floshästar, krokodiler m.m. Efter det åker vi till Durban för lite sol och bad, sen ska vi vandra i Drakensbergen! Den sista utflykten går till Kapstaden där vi ska åka ut till Robben Island gå upp på taffelberget m.m. Lite kort om resan!

Tacksam för all hjälp!
 
När jag var i SA förra året hade jag mitt 100-400 IS med mig och jag rekommenderar absolut ett zoom i stället för fast objektiv. På turerna i parkerna kommer faktiskt djuren ibland så nära att man måste kunna zooma ut lite. De flesta djuren ser man morgon och kväll, så IS är inte heller fel att ha. Vad du kommer att upptäcka är att man alltid sitter på fel sida i fordonet, hur det nu går till...
 
Jag har precis köpt tamron objektivet. Det väger ingenting och det är riktigt skönt att ha vidvinkel å tele i samma objektiv. Det kan nog vara ett plus för dig att slippa byta objektiv stup i kvarten.
 
Savann är ovanligt i Sydafrika. Det är mest buskvegetation som gör att man inte ser lika mycket djur som i östra Afrika och de man ser kommer man mycket närmare.
Extrem tele är ett smalt behov.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.