Annons

Objektiv till sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

emde

Medlem
Har en Dynax 5d och köpte den med kitobjektiv.
Har tänkt köpa mig nytt zoomobjektiv och tänkte då be om tips.
Det ska inte vara något värsting som kostar multum, men samtidigt vill jag ha något bättre än det jag har nu (KonicaMinolta AF 75-300, 1,5m/4,9ft)
Tar mycket sportbilder med det.

Har ni förslag?

Sen kan jag passa på att höra här också... ska köpa en extern blixt. Tips på nån bra till samma kamera? Rimliga priser för hemmabruk.

Billig bra glugg för sportfoto: 70-210/4.
Billig bra blixt: Sigma EF-500 DG Super.

Det är om du ska komma så billigt som möjligt undan och ändå få schyssta grejer.

Men det jag funderar då över, räcker det verkligen med 210. Jag tycker det är gränsfall ibland med 300. Tar fotbollsbilder och planen är ju ganska stor.
Det behöver inte vara det billigaste, men samtidigt som jag sade inga proffssaker.

Kanske en Tokina eller Sigma 400/5.6 då? Men det är ju osmidigt med en prime, och den är ju inte den snabbaste.
Tamron 200-400 är nog bra med, men den är långsam, kommer inte ihåg om det var 5.6 eller 6.3, men långsamt i vilket fall som helst.
Men vill man inte lägga myyyyyyyycket pengar måste man kompromissa.

Nej, med tanke på att jag bara har det som liten hobby så känns det inte som jag vill lägga massa tusenlappar. Förstår ju att det går på några tusen...

Nu är jag som sagt var nybörjare, så vad är prime?
Hur mycket mer måste jag gå upp i pris för att få en bättre då?

en prime är en fast bränvidd, dvs. inte en zoom.
Det billigaste och bästa är nog Minolta 70-210/4, Minolta 100-300 APO, Tokina 100-300/4 eller Tokina och Sigma 400/5.6.

Men alla utom 70-210:an och 100-300:an är svåra att få tag på.

100-300 APO 4.5-5.6 är ju lite ljussvagare än 70-210 och lite dyrare, men det är skarpare och har längre räckvidd.

Håller med Anders här. 70-210/4 är en riktig kanonglugg för pengarna. Nackdelen är väl som med all bra Minolta optik - kan vara svår att få tag på! Fast ibland dyker dom upp på Tradera - jag lyckades få en till utropspris!

Håller dock med om att runt 200mm på en fotbollsmatch är i minsta laget såvida du inte kan mygla dig in bland yrkesfotograferna :) och stå intill planen - fast man blir nog ganska snabbt avslöjad med en beercan bredvid en fet Canon 300/2.8 ;-)

Men faktum är att jag kan få komma ner bland yrkesfotograferna på matcherna jag fotar. Men det är inte alltid jag har möjlighet utan att jag då måste plåta från läktaren. Det varierar lite.. och vill helst då vara garderad så jag kan ta från båda ställena - och då är nog tyvärr 210mm för lite.

Men om man jämför Minolta 100-300 APO mot Tokina 100-300/4, vilken är att föredra då?

hbengtsson skrev:
Håller med Anders här. 70-210/4 är en riktig kanonglugg för pengarna. Nackdelen är väl som med all bra Minolta optik - kan vara svår att få tag på! Fast ibland dyker dom upp på Tradera - jag lyckades få en till utropspris!

Nja, är kanske svårare att få tag på om man bara kollar inom Sverige men den säljs ju i stort sett dagligen på Ebay. Priserna verkar dessutom ha sjunkit lite på den, de senaste som jag har sett har gått för 1100-1200:- från tyskland, innan låg de ganska konstant på 1500:-

emde skrev:
Men faktum är att jag kan få komma ner bland yrkesfotograferna på matcherna jag fotar. Men det är inte alltid jag har möjlighet utan att jag då måste plåta från läktaren. Det varierar lite.. och vill helst då vara garderad så jag kan ta från båda ställena - och då är nog tyvärr 210mm för lite.

Men om man jämför Minolta 100-300 APO mot Tokina 100-300/4, vilken är att föredra då?
Jag hade helst haft en 100-300/4 eftersom den är snabbare, men dom är sjukt sällsynta, lycka till med att få tag på en :p
100-300 4.5-5.6 APO hittar man lite då och då och går för 2-3000 om jag inte minns fel, (D)-varianten är mycket dyrare, men samma optiskt.

Ja, det är rätt glugg, och den blixten är alldeles utmärkt, men jag rekommenderar att du kollar på ebay.de istället, köper du från USA får du lägga på tull och moms förutom frakten, från EU är det bara frakten förutom priset på gluggen/blixten.

Aha... tack för tipset. Ska genast kolla tyska varianten då. Tur man har läst 5 års tyska en gång i tiden..! :)

Aha... synd.. då finns det ju bara från USA och Canada. Det är inte värt att köpa därifrån eller? Hur mycket extra kontnader blir det för ett som kostar 1200:- ??

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar