Annons

Objektiv till rumsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Skall göra en fotografering åt vårat lokala hotell, till deras hemsida. Dom ville ha bilder på rummen, lokaler osv, nu vet jag inte riktigt vad jag skall använda för typ av objektiv till detta, skulle behöva lite tips ang detta, antar ju att det skall vara ett vidvinkel för att få till den rätt helheten av rummen, men som sagt tips vore jättebra

Vad har du för budget? Ett tilt-shift-objektiv är det bästa du kan ha för få fina raka vinklar. Men dom kostar en del.

Skall göra en fotografering åt vårat lokala hotell, till deras hemsida. Dom ville ha bilder på rummen, lokaler osv, nu vet jag inte riktigt vad jag skall använda för typ av objektiv till detta, skulle behöva lite tips ang detta, antar ju att det skall vara ett vidvinkel för att få till den rätt helheten av rummen, men som sagt tips vore jättebra

Prova sökfunktionen här till höger. Det finns ett antal trådar om hotell- och mäklarfotografering som innehåller en massa tips. Här är några matnyttiga:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=139619
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130075
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=125311

Vad har du för budget? Ett tilt-shift-objektiv är det bästa du kan ha för få fina raka vinklar. Men dom kostar en del.

Beror ju på hur bra bilder jag lyckas ta och hur mycket jag får för bilderna :p Ett Tiltshift är nog i dyraste laget för mig tror jag, men har hört att man skall kunna hyra sådana tydligen.

Vad har du för kamera? Om du har en APS så kan du komma långt med en vidvinkelzoom t ex EF-S 10-22 eller Sigma 10-20. Med Lightroom rätar du enkelt upp perspektivet i efterhand. Lite mer avancerad bildförvrängningskorrektion finns i Elements eller i råkonverteraren DxO Pro, båda för en tusenlapp.

Ett tilt-shift är naturligtvis allra bäst, men om det handlar om webbilder eller små bilder i en broschyr tror jag kvaliten du får med dessa objektiv räcker gott.

Har du en FF-kamera så är EF 17-40 L eller 16-35 L lämpliga för ändamålet

Stativ är bra! Om du placerar kameran på ungefär halva höjden till taket, så får du minst perspektivproblem. Och en bild som mostvarar det man ser när man sitter ner.

Vad har du för kamera? Om du har en APS så kan du komma långt med en vidvinkelzoom t ex EF-S 10-22 eller Sigma 10-20. Med Lightroom rätar du enkelt upp perspektivet i efterhand. Lite mer avancerad bildförvrängningskorrektion finns i Elements eller i råkonverteraren DxO Pro, båda för en tusenlapp.

Ett tilt-shift är naturligtvis allra bäst, men om det handlar om webbilder eller små bilder i en broschyr tror jag kvaliten du får med dessa objektiv räcker gott.

Har du en FF-kamera så är EF 17-40 L eller 16-35 L lämpliga för ändamålet

Stativ är bra! Om du placerar kameran på ungefär halva höjden till taket, så får du minst perspektivproblem. Och en bild som mostvarar det man ser när man sitter ner.

Jag har en Canon 550d, stativ kommer jag använda, jag har studioblixtar men dom kanske inte kommer så mycket till nytta eller? skall man köra med eller utan blixt? verkar svårt för mig att få tag på ett sådant objektiv snabbt nog, har bara mitt kitobjektib 18-55, fick tips att panorera med stativet över rummet och slå ihop bilderna (photomerge) i PS, kan detta fungera?

Svårt att få skarvarna snygga tror jag om man fogar ihop bilder, men jag har ingen erfarenhet av det så jag vet egentligen inte.

Själv är jag halvfanatisk befintligt-ljus-fotograf och använder i princip aldrig blixt, men det kan säkert vara bra när ljuset i de rum man fotar är konstigt. Lämpligen med någon typ av bouncer då så det inte blir hårda skuggor.

Kitobjektivet 18-55 är inget dåligt objektiv om du har IS-varianten, och du kanke klarar dig med det, men ibloand behövs mer vidvinkel om man ska få med allt man vill i trånga interiörer. Själv har jag använt Sigma 10-20/4-5,6 i befintligt ljus med hyfsat resultat, efter perspektivkorrektion i LR4, DxO Pro eller PTlens, och med lite kreativ användning av reglagen för att höja skuggor och minska högdagrar. I LR4 kan man göra rätt mycket sånt med bra resultat.

Jag har en Canon 550d, stativ kommer jag använda, jag har studioblixtar men dom kanske inte kommer så mycket till nytta eller? skall man köra med eller utan blixt? verkar svårt för mig att få tag på ett sådant objektiv snabbt nog, har bara mitt kitobjektib 18-55, fick tips att panorera med stativet över rummet och slå ihop bilderna (photomerge) i PS, kan detta fungera?

Lämna blixtarna hemma och förlita dig på långa slutartider med hjälp av stativ. Då blir bilden så mycket lik verkligheten som möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar