Annons

Objektiv till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Milla08

Medlem
Har en Canon eos 450D med ett objektiv 18-55mm. Tycker det är väldigt roligt att ta porträttbilder och undrar vad för objektiv bör man ha när man vill syssla med porträtt?
 
Har en Canon eos 450D med ett objektiv 18-55mm. Tycker det är väldigt roligt att ta porträttbilder och undrar vad för objektiv bör man ha när man vill syssla med porträtt?

Bra ljusstyrka, 2,0 eller bättre, om du vill jobba med kort skärpedjup.
Brännvidd för din kamera ca 70-100 mm tycker jag passar bäst.

/Janne Höglund
 
Jag skulle föreslå EF 85 mm, mycket prisvärt och perfekt till portätt, till din kamera blir den en liten tele, vilket är bra så du får ett litet avstånd till din modell.

/Stefan
 
Portätt objektiv

Har en Canon eos 450D med ett objektiv 18-55mm. Tycker det är väldigt roligt att ta porträttbilder och undrar vad för objektiv bör man ha när man vill syssla med porträtt?
De bästa porträtt objektiven är de objektiv med fast brännvid från 50mm och upp till 100 mm brännvid.I ditt fall det finns mycket prisvärda Canon 50mm 1,8F som du kan få för dryggt 1000 lapp,ny.Objektivet i sig känns plastig,men den ger oerhört bra skarpa bilder och vackra färger.
MVh Dzenis
 
Klassiskt har porträtt fotats mellan 85-135mm motsv men detta berodde på att då porträttfoto uppfanns så fanns inte längre telen. Beroende på vilket arbetsavstånd du vill ha fungerar allt över 80mm med stor bländare. Bòrja med 50/1,8 på din aps-c kamera och tycker du att det fungerar och vill ha mer tele köp till detta då. En nyckelsak dock: barn är som vi alla vet, mindre än vuxna, och här vill man kanske ha en större avbildningsskala. En 50 med mellanringar tar en för nära och då kanske man skulle ha en 85-100 med mellanringar eller 90mm makro eller längre enl mitt tycke.
 
De bästa porträtt objektiven är de objektiv med fast brännvid från 50mm och upp till 100 mm brännvid.I ditt fall det finns mycket prisvärda Canon 50mm 1,8F som du kan få för dryggt 1000 lapp,ny.Objektivet i sig känns plastig,men den ger oerhört bra skarpa bilder och vackra färger.
MVh Dzenis


50 mm funkar kanske men är nog i kortaste laget även på en cropkamera tycker jag.
85/1,8 eller 100/2,0 är nog det du bör titta på först.
 
Alla porträtt i mitt galleri är tagna med den billiga plastiga men ack så fina 50 mm 1.8

De är fotade med en 40d , alltså ingen fullformat.
 
Ett sigma 70mm f/2.8 Macro fungerar väl som porträttobjektiv på APS-C hus, Ef 85 f/1.8 är också ett bra alternativ som dock kan ha problem med närgränsen ibland - speciellt på ff hus och porträtt av barn. Där tycker jag att 100mm f/2.8 macro är ett bättre om det är halvkropps/ansikts porträtt som önskas.

EF 50 f/1.4 har jag tagit en del trevliga porträtt med - dock behöver man sällan ljusstrykan där utan oftast så är det f/2 till f/2.8 för "nomala" porträtt - annars så blir skärpedjupet FÖR kort vilket inte är snyggt(enligt mig).
 
Senast ändrad:
Ett sigma 70mm f/2.8 Macro fungerar väl som porträttobjektiv på APS-C hus, Ef 85 f/1.8 är också ett bra alternativ som dock kan ha problem med närgränsen ibland - speciellt på ff hus och porträtt av barn. Där tycker jag att 100mm f/2.8 macro är ett bättre om det är halvkropps/ansikts porträtt som önskas.

100/2,0 har bättre närgräns jfr 85/1,8

/JH
 
En fotnot: alla klassiska objektiv utan flytande linselement har en närgräns på lite under 10x brännvidden: 50mm har nârgräns på nästan 50cm, en 85:a ligger på 85cm, 300mm ligger på nästan 3m (notera att 30/4 IS inte har klassisk konstruktion och har kortare närgräns). Avbildningsdkalan blir därför snarlik utan mellanringar. Faktiskt har 100/2,0 ungefär samma närgräns som 85/1,8 vilket ger lite högre avbildningsskala. Skall du välja ett makro runt 100mm föreslår jag ett Canon original p g a snabbare och säkrare AF.
 
85/1,8 har en förstoring på 0,13 vid närgränsen, enligt Canon. Det innebär att det räcker med ett ca 11,5x17 cm stort motiv för att fylla ut hela bilden med TS kamera. 100/2 har förstoringen 0,14 vid närgränsen, också enligt Canon. Så skillnaden är hårfin.
När behöver man mer för porträtt?

Olle
 
85/1,8 har en förstoring på 0,13 vid närgränsen, enligt Canon. Det innebär att det räcker med ett ca 11,5x17 cm stort motiv för att fylla ut hela bilden med TS kamera. 100/2 har förstoringen 0,14 vid närgränsen, också enligt Canon. Så skillnaden är hårfin.
När behöver man mer för porträtt?

Olle

På pappret kanske det inte ser ut att vara så stor skillnad men i praktisk fotografering uppskattar jag verkligen den där lilla skillnaden att kunna komma riktigt nära utan att behöva köra med en betydligt större o klantigare 100 Macro som dessutom är svår att använda vid f 2,0 :)

TS kamera, är det FF du menar?

Mvh.

/Janne
 
Jag menar trådstartarens kamera som har sensorformatet 14,8x22,2 mm.
Eftersom jag inte är någon porträttfotograf själv undrar jag när motivstorleken 11,5x17 cm inte är tillräcligt litet.

Olle
 
Jag menar trådstartarens kamera som har sensorformatet 14,8x22,2 mm.
Eftersom jag inte är någon porträttfotograf själv undrar jag när motivstorleken 11,5x17 cm inte är tillräcligt litet.

Olle

Min erfarenhet av att ha plåtat bilder på människor under 30 år är att en riktigt bra närgräns är väldigt sällan en nackdel.
Tvärtom, har man möjligheten att göra tighta bilder utan att komma för nära och bli påträngande är det ofta en stor fördel!!
Lite längre objektiv med bra närgräns och ljusstyrka är vad jag vill ha för porträttjobb.
Ex 85 /1,2... 85/1,8... 100/2,0 eller 135/2,0, för tillfället är 100/2,0 min arbetshäst.

Mvh.

/Janne
 

Bilagor

  • katja2.jpg
    katja2.jpg
    27.6 KB · Visningar: 930
en 85:a på en cropkamera motsvarar 135mm på fullformat, det är för lång brännvidd för porträtt inomhus tycker jag, däremot bra utomhus. Inomhus eller i studio tycker jag definitivt du skall välja 50 mm som ju blir den klassiska brännvidden för porträtt med en cropkamera.
 
en 85:a på en cropkamera motsvarar 135mm på fullformat, det är för lång brännvidd för porträtt inomhus tycker jag, däremot bra utomhus. Inomhus eller i studio tycker jag definitivt du skall välja 50 mm som ju blir den klassiska brännvidden för porträtt med en cropkamera.

Försöker du göra så här tighta bilder med 50 mm kommer du inte att se modellens öron och hennes näsa blir väldigt stoooor :-(
 

Bilagor

  • 7137.3.jpg
    7137.3.jpg
    64.4 KB · Visningar: 412
Oj oj oj jag som kan väldigt lite blev väldigt vimsig ;-)
Vidvinkelobjetiv, är det bra? vad är skillnanden mellan vidvinkelobjektiv och de ni rekomenderar?
 
Jag tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på att man måste ha ett specifikt typ av objektiv för porträttfoto, det funkar fint med de flesta både normalzoom, prime och tele. Själv föredrar jag lite avstånd från den jag plåtar så man slipper mosa upp objektivet i ansiktet på dem för att ta en bild.

/ Magnus
 
Oj oj oj jag som kan väldigt lite blev väldigt vimsig ;-)
Vidvinkelobjetiv, är det bra? vad är skillnanden mellan vidvinkelobjektiv och de ni rekomenderar?

Normalobjektiv får med ungefär samma som du ser om du tittar rakt fram.
Porträttobjektiv -teleobjektiv är som kikare, de förstorar bilden mer eller mindre.
Vidvinkel gör tvärtom, de får med ett vidare perspektiv.

Här kan du ser hur bilden blir med olika objektiv;

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/simulator/index.htm

Brännvidden kan du variera från 10 mm till 600 mm
Vidvinkel är allt under 35-50 mm
Normalobjektiv är ca 50 mm
Teleobjektiv är alla längre än 50 mm.

/Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.