Annons

Objektiv till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på att man måste ha ett specifikt typ av objektiv för porträttfoto, det funkar fint med de flesta både normalzoom, prime och tele. Själv föredrar jag lite avstånd från den jag plåtar så man slipper mosa upp objektivet i ansiktet på dem för att ta en bild.

/ Magnus

...och jag gillar att tränga mig på. Eller det gör jag inte egentligen, men jag tycker bilden ofta vinner på en fysisk närhet. Jag använder 35 mm på fullformat till det mesta, även porträtt, trots att jag utsett en makro-60 till officiell porträttglugg.

Det betyder att det inte finns några riktiga regler för vad som till slut är det bästa för just dig, även om det kommit fram några vettiga tankar att utgå ifrån.

Eller tja, Karls inlägg sammanfattar annars det jag ville säga rätt väl.
 
Ja, om objektivet med brännvidden 50 mm sitter på en kamera som har en bildsensor/filmruta som är ungefär 24x36 mm. Inte annars.

Om det sitter på en Hasselbladare eller en storformatskamera är det en vidvinkel. Om det sitter på en digitalkompaktkamera är det ett mycket långt tele. På cropkamera (som trådstartaren har) är det ett kort tele.

Om man vill "börja från början" är det väl bättre att utgå från den typ av kamera som trådstartaren har? Då är alltså ett normalobjektiv omkring 30 mm.

Visst, då blir så här:

Filmformat negativstorlek bilddiagonal normalobjektiv brännvidd
APS C 16,7 mm x 25,1 mm 30,15 mm 28 mm, 35 mm
135 24 mm x 36 mm 43,27 mm 50 mm, 45 mm
120/220, 6 x 4.5 (645) 56 mm x 42 mm 70,00 mm 75 mm
120/220, 6 x 6 56 mm x 56 mm 79,20 mm 80 mm
120/220, 6 x 7 56 mm x 68 mm 88,09 mm 90 mm
120/220, 6 x 9 56 mm x 82 mm 99,30 mm 105 mm
storformat 4" x 5" bladfilm 101,6 mm x 127 mm162,64 mm 150 mm

För enkelheten skull kommer jag fortsätta kalla 50 mm, ja, ett normalobjektiv!

/Stefan-H
 
För enkelheten skull kommer jag fortsätta kalla 50 mm, ja, ett normalobjektiv!
För enkelhetens skull kanske du då ska undvika att skriva inlägg i trådar som handlar om objektiv till andra kameror än de som har ett negativ/sensorformat på 24x36 mm? I t ex den här tråden handlar det mest om kameror som har betydligt mindre sensorer och då blir det både förvirrande och rent fel att kalla 50 mm-objektiv för "normaloptik".
 
Är det bättre att jag köper ett 50mm 1,4 istället då jag även tycker om att ta bilder utomhus

Tja, det är ett objektiv som man lär sig gilla - det har både bra och dåliga sidor. jag har haft mitt länge och trots att sigma 50mm f/1.4 rent tekniskt är bättre fullt öppet så vill inte jag byta - det finns en charm i hur skärpan drar upp rent otroligt när man bländar ner lite och hur fint den teckanr fullt öppet. Nackdelarna är givetvis dålig skärpa fullt öppet - något som blir värre på aps-c och vinjeteringen som är klart besvärande på ff hus.

hursomhelst sina brister till trots är det ett bra objektiv som man kan ha mycket roligt med.
 
Inte generellt.
Men kanske i vissa fall.

Jag tittar ibland på mina gamla bilder tagna med 1,8/50mm och ser att bakgrundsoskärpan kan vara rå och störande. Givetvis har jag inte möjlighet att se hur det skulle ha varit med 1,4/50mm i stället.
Jag har många bilder tagna med 1,8/50mm som jag är mycket nöjd med.
Mest avgörande för bakgrundsoskärpan är givetvis själva bakgrunden och hur långt bort bakgrunden befinner sig från motivet. Och om det finns störande textur, mönster eller detaljer.

I studio eller med ren bakgrund så kvittar det väl.

MVH J O

Om du tar en bild vardera med 50/1,8 och 50/1,4 på ex f 2,8 kan du då se skillnad på Bokehn?
Kan du se vilken glugg som använts till vilken bild?

Mvh.

/Janne
 
För enkelhetens skull kanske du då ska undvika att skriva inlägg i trådar som handlar om objektiv till andra kameror än de som har ett negativ/sensorformat på 24x36 mm? I t ex den här tråden handlar det mest om kameror som har betydligt mindre sensorer och då blir det både förvirrande och rent fel att kalla 50 mm-objektiv för "normaloptik".

Oj då, en riktig http://www.google.se/url?sa=t&sourc...Tj7M4O&usg=AFQjCNH_uDvhzPpeas-QayqGOhuj8kacvA

Då får väl jag kontra med "MIST" det är väl du säkert bekväm med, om inte, så hör av dig.

Stefan-H
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.