** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Olympus OM1

Produkter
(logga in för att koppla)

andkan

Ny medlem
Hej,

Jag har en Olympus OM1 från tidig 80 tal eller sent 70 tal som jga tänkt göra mig av med. Jag har en del objektiv till denna kamera och undrar om det är någon som vet om dessa går att använda till nyare Olympus eller om det bara är att skicka med dessa med kameran?

// Anders

Så med andra ord kan det vara värt att behålla dessa? Har även en Nikon DX40. Finns det adapter till dessa också?

// Anders

Så med andra ord kan det vara värt att behålla dessa? Har även en Nikon DX40. Finns det adapter till dessa också?

Tyvärr finns det inte adapter till Nikon, avståndet mellan bajonetten och sensorn är för stort. Däremot passar Olympusobjektiv utmärkt till Canon-kameror med adapter, liksom Sony NEX, förutom redan nämnda Olympus 4/3 och micro 4/3.

Vad handlar det om för objektiv?

Hej,

Tack för svaret. Det handlar b.l.a. om ett Makinon zoom 80-200 mm och Formula 5 28 mm vidvinkel.
Ursäkta en dum fråga med vad är OM 4/3 och Micro 4/3? Och var kan man få tag på dessa adaptrar. Inte helt inne på det här med kameror och så.

//Anders

Min rekommendation. Sälj inte OM-1:an. Det är en av de finaste SLR kamerorna som ngnsin tillverkats och jag är nästan säker på att du vill ha den tillbaka för eller senare...

Kompabilitet OM - 4/3

Hej,

Jag har en Olympus OM1 från tidig 80 tal eller sent 70 tal som jga tänkt göra mig av med. Jag har en del objektiv till denna kamera och undrar om det är någon som vet om dessa går att använda till nyare Olympus eller om det bara är att skicka med dessa med kameran?

// Anders

Hej!

Med nedanstående länk ser man vilka OM-objektiv som lämpar sig till 4/3.
http://www.olympus.se/consumer/dslr_OM_Adapter_Compatibilities.htm

Det man bör lägga märke till är att vissa av objektiven kräver en viss nedbländning för att ge bra resultat.
MVH//L

Tack för svaret. Det handlar b.l.a. om ett Makinon zoom 80-200 mm och Formula 5 28 mm vidvinkel.
Ursäkta en dum fråga med vad är OM 4/3 och Micro 4/3? Och var kan man få tag på dessa adaptrar. Inte helt inne på det här med kameror och så.

//Anders

OM är beteckningen på objektivfästet (bajonetten) som din OM-1 använder, "4/3" är fästet för Olympus digitalkameror med spegelreflex och "micro 4/3" är fästet hos Olympus spegellösa systemkameror. Ett OM objektiv kan med rätt adapter användas till både standard "4/3" och "micro 4/3" (olika adapter för respektive system). Micro 4/3 kan använda standard "4/3" objektiven med en adapter, men inte tvärt om. Förutom Olympus gör Panasonic kameror för "4/3" och "micro 4/3" systemet.

Objektiven är tyvärr inte speciellt märkvärdiga, framför allt moderna zoomar är mycket bättre än vad man kunde göra då.

Adaptrar kan man hitta hos välsorterade fotohandlare, eller på E-bay exempelvis hos: http://stores.ebay.com/big-is-camera?_rdc=1

Är följande Olympusobjektiv nåt att ha då? På en Canon 50D i så fall...

Tokina SD 70-210 1:4-5,6
Zuiko 100/2,8
Zuiko 50/1,8
Zuiko 35/2,8
Vivitar 70-150/3,8

Till den sistnämnda finns dessutom en 2X telekonverter

Är följande Olympusobjektiv nåt att ha då? På en Canon 50D i så fall...

Tokina SD 70-210 1:4-5,6
Zuiko 100/2,8
Zuiko 50/1,8
Zuiko 35/2,8
Vivitar 70-150/3,8

Till den sistnämnda finns dessutom en 2X telekonverter

Alla "fungerar" men Zuiko objektivet ger förmodligen bäst bildkvalitet, skärpa och färgåtergivning. Största bländaröppning bör generellt sett undvikas med äldre objektiv, men nedbländade till f/4-f/5.6 fungerar det mesta bra. Jag har själv 50/1.8 och 100/2.8 som jag använder ibland. Zoomarna skulle jag strunta i, det är så mycket enklare och roligare med moderna autofokuszoomar och du får bättre resultat. Även om Vivitaren hade gott ryckte på sin tid. Köper du en adapter kan du använda den till alla objektiv.

Så om du har en 50D är det bara att köpa en adaptering för ett par hundralappar och leka lite. Ibland är det kreativt att begränsa sina möjligheter en aning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar