Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till nikon D80??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofie_A

Ny medlem
Hej fotokunniga! :)

Har bestämt mig för att köpa en digitalkamera,och det lutar åt en Nikon D80 (om ingen har något att invända?! ;)).
Har tidigare haft en Nikon icke digital systemkamera (Nikon F55 med objektiv Sigma 28-105 mm), men i övrigt är jag ganska mycket av en nybörjare.
Nu funderar jag iallafall på det där med objektiven... jag vill gärna ha ett objektiv där jag kan zooma in "saker" på långt håll- men om jag har ett sådant kan jag då ta bra mikrobilder, dvs gå "nära" föremål? Eller blir det ett större avstånd mellan linsen och föremålet i fråga? Jag tycker ju om att ta närbilder på blommor, insekter mm men vill som sagt ocksa kunna zooma in djur etc från långt avstånd... Bör man ha två objektiv? Vad bör jag satsa på att köpa nu först? Tror ni att mitt gamla objektiv till min Nikonkamera kan passa även till den nya kameran?

Tar tacksamt emot alla tips! Tack!
 
Nikon D80 är just nu enligt min åsikt en väldigt bra kamera till en bra prislapp. Som nybörjare duger den väldigt långt.
D90n är väl alternativet men då ca 3.000 kr dyrare.
Skulle jag köpa kameran med ett zoomobjektiv skulle jag idag välja Nikon 16-85 mm som ger fantastisk kvalitet till bra pris, ett OK omfång och ca 38 cm närgräns som bäst. Tror att du men det objektivet kommer väldigt långt och kan utforska i lung och ro hur och vad du vill fotografera för att sedan komplettera med ett Macroobjektiv eller mer Tele beroende på vad du kommer fram till.

Gamla "analoga" objektiv brukar fungera fast med varierande funktioner och tex avsaknad av autofokus. Men ta med det och testa i affären är mitt råd precis som du ska testa de olika alternativen på ny kamera grundligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.