När brukar NI använda t.ex AF-S VR 70-300? Vid vilka situationer är det smidigast att använda? Som ni förstår är jag ganska ny på området, men man kan ju aldrig lära sig något om man inte frågar.=)
Nu har jag i ärlighetens man ingen 70-300, men däremot en lite tyngre och klumpigare 80-200 som jag nog ofta använder på ungefär samma sätt som jag skulle använt en 70-300.
Allmänt: Med ett teleobjektiv kan du lyfta fram detaljer vilket ofta är ett enkelt receptet till bra bilder. När man börjar fotografera har man ofta en tendens att vilja få med så mycket som möjligt i varje bild vilket nästan alltid ger rätt tråkiga bilder. Konsten är att renodla, att ta bort och koncentrera bilderna på en sak i taget - och då är teleobjektiv en hjälp. Där blir man liksom tvingad att se till detaljerna istället för helheten.
Sedan kan man självklart ta fantasiska bilder med vidvinkel också, vill man ha variation i sina bilder måste man faktiskt använda bägge typerna. Vidvinkel har du antagligen redan om du har ett kitobjektiv, ett sådant som följde med kameran.
Det är många situationer där teleobjektiv är en stor hjälp:
- sport är en uppenbar användning, du vill lyfta fram en eller ett par utövare och inte få med hela planen
- natur, djur o fåglar av samma anledning
- landskap, både i stadslandskap och sånt där läskigt landskap med kossor o träd.