Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

imagination

Ny medlem
Jag har nyligen blivit av med min systemkamera Nikon D50, men de två objektiven har jag kvar. Jag tror att det ena är av märket Tamron och det andra Nikkor, men är inte helt hundra (kan inte kolla heller eftersom objektiven ligger i oslo för tillfället).

Nu är det så att jag är ute efter ett kamerahus, och blev lite sugen på en Nikon D40x.
Har dock hört att det är väldigt begränsat utbud för den kameran när det kommer till objektiv, och att det bara är objektiv med inbyggd af som fungerar.
Jag vet inte om mina två objektiv har det, men jag vet att åtminstone ett av dem har en 'knapp' på där man kan välja mellan auto eller manuell fokus. Betyder detta att det finns af inbyggt?

Ni får ursäkta om det är dumma frågor, jag är verkligen inte kunnig när det gäller kameror, men hoppas att någon här kunde hjälpa mig.
(har även hört att inga Tamron objektiv har inbyggd af, så det objektivet kanske jag kan glömma?)

Tack på förhand!

Emma
 
Jag har nyligen blivit av med min systemkamera Nikon D50, men de två objektiven har jag kvar. Jag tror att det ena är av märket Tamron och det andra Nikkor, men är inte helt hundra (kan inte kolla heller eftersom objektiven ligger i oslo för tillfället).

Nu är det så att jag är ute efter ett kamerahus, och blev lite sugen på en Nikon D40x.
Har dock hört att det är väldigt begränsat utbud för den kameran när det kommer till objektiv, och att det bara är objektiv med inbyggd af som fungerar.
Jag vet inte om mina två objektiv har det, men jag vet att åtminstone ett av dem har en 'knapp' på där man kan välja mellan auto eller manuell fokus. Betyder detta att det finns af inbyggt?

Ni får ursäkta om det är dumma frågor, jag är verkligen inte kunnig när det gäller kameror, men hoppas att någon här kunde hjälpa mig.
(har även hört att inga Tamron objektiv har inbyggd af, så det objektivet kanske jag kan glömma?)

Tack på förhand!

Emma

Ett par dussín+ originala Nikonobjektiv finns med inbyggd AutoFokusmotor, dvs passar D40/D40X/D60/D5000 (och även till övriga Nikonkameror med Autofokus)

Tamron (och även Sigma) har ett antal objektiv som passar även de nämnda kamerorna.

Det/de av dina objektiv som har AF/MF-omkopplare passar också...

De som inte passar (för AF-funktion) är de som inte har egen AF-MF-omkopplare, de kräver då att kamerahuset har sådan omkopplare (= de kameror som har inbyggd fokusmotor, dvs inte D40/40X/60/5000)
 
Om det finns en skruv i fattningen imellan huset och objektivet så krävs det motor i huset. Se bild.
 

Bilagor

  • DSCF0374.jpg
    DSCF0374.jpg
    19.6 KB · Visningar: 263
Niclas, du har säkert helt rätt, men din bild säger inte så mycket :)

Här är en bild på mitt Tamron.

Den röda pilen, spårskruven som ser helt annorlunda ut är till autofokusmotorn i kamerahuset.

Den gröna pilen pekar på en av de vanliga stjärnskruvarna som håller själva bajonettfästet i objektivet.

Fotot är taget inte helt utan besvär med mitt Nikkor AF-S 70-300 allt annat än macroobjektiv med en närgräns på 1,5 meter :)
 

Bilagor

  • RHJ_30941.jpg
    RHJ_30941.jpg
    13.6 KB · Visningar: 192
Ett par dussín+ originala Nikonobjektiv finns med inbyggd AutoFokusmotor, dvs passar D40/D40X/D60/D5000 (och även till övriga Nikonkameror med Autofokus)

Tamron (och även Sigma) har ett antal objektiv som passar även de nämnda kamerorna.

Det/de av dina objektiv som har AF/MF-omkopplare passar också...

De som inte passar (för AF-funktion) är de som inte har egen AF-MF-omkopplare, de kräver då att kamerahuset har sådan omkopplare (= de kameror som har inbyggd fokusmotor, dvs inte D40/40X/60/5000)

Eftersom Tamron bara nyligen införde motorer i sina objektiv, kan det vara så att det inte funkar för AF på D40x.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.