Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Berg

Aktiv medlem
Har för närvarande ett standard objektiv 18-55 till min Nikon D3000.
Ska nu köpa ett 55-200. Men vet inte vad jag ska köpa för fabrikat. Nikon, Tamron, eller Sigma?
Tamron är ju billigare än nikon, men vad är det man igentligen får för pengarna om man köper ett Nikon istället för Tamron eller Sigma?

Nikons 55-200 utan bildstabilisering är ju inte särskilt dyrt, men jag har förstått att Nikon 55-200 VR är bättre rent optiskt också. Förutom att du får bildstabilisering (som är en viktig egenskap på en telezoom om man inte vill kånka på ett stativ) så är nog Nikons byggkvalitet bättre, Sigmas kvalitetskontroll verkar fungera lite dåligt ...

Nikons 55-200 utan bildstabilisering är ju inte särskilt dyrt, men jag har förstått att Nikon 55-200 VR är bättre rent optiskt också. Förutom att du får bildstabilisering (som är en viktig egenskap på en telezoom om man inte vill kånka på ett stativ) så är nog Nikons byggkvalitet bättre, Sigmas kvalitetskontroll verkar fungera lite dåligt ...

Okej. Men låt oss säga att plånboken inte är tillräckligt tjock, vilket skulle du välja mellan Tamron och Sigma? Eller ska man gå upp på ett 70-300 på en gång? Vr ska jag ha.

Du kan ju kolla in recensionerna här på Fotosidan (under "Produkter" i huvudmenyn) eller på http://www.cyberphoto.se/. Jag har läst och hört så mycket om Sigmas "måndagsexemplar" att jag för egen del undviker det fabrikatet, skulle tro att det är bättre (tillverknings)kvalitet på Tamron-objektiven, har inte just hört nåt negativt om dom ...

PS: Dom allra billigaste 70-300 är nog inget att ha, Nikons 70-300 VR är ett utmärkt objektiv men det kostar ca 6000 kronor.

3:e parts gluggar i den lägre prisklassen är ju oftast sämre än nikons egna, så vill du ha en 55-200 med vr så köp nikons, den har ju vunnit flera tester dessutom vr funktionen är riktigt bra och autofokusen är också tyst och fin ett bra objektiv till din standard 18-55.

Jag är supernöjd med mitt Nikkor 55-200 utan VR, riktigt skarpt och bra. Köpte det begagnat för 86 euro för ett par månader sedan. Versionen med VR är säkert inte sämre, så satsa på ett sånt. Enda nackdelarna med det är att det känns lite litet, billigt och aningen plastigt, och ljusstyrkan är ju inte den bästa. Vidare är fokuseringsringen är riktigt smal och känns lite för "lös", men bortsett från det är det ett mycket bra objektiv för lite pengar.

Då jag behöver stabilisering kan jag använda min monopod eller tripod istället... :)

ANNONS