Annons

Objektiv till min nya Eos 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

Dorsander

Ny medlem
Vad tycker ni om denna uppsättning som start?
Canon EF 85/1,8 USM
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
Canon EF 70-200/4,0 L IS USM
 
Som Tor påpekade, det är alla tre mycket bra objektiv, men själv hade jag valt anorlunda, jag hade bytt ut 70-200'an mot ett makro eftersom jag personligen har större nytta av ett sådant.

/kent
 
Will3 skrev:
Skippa 85/1.8 och köp en 40D istället.

Så du menar att han skulle få bättre bilder utan ett 85/1.8 ?

Nej, Niklas, till skillnad från vissa så har du förstått vad det handlar om, objektiven är betydligt viktigare än huset, det är alltid bättre att satsa på bra objektiv i förstahand, husen byter man förr eller senare ut, objektiven behåller man.

/kent
 
Nu tänkte jag mer på att 40D är bättre handhavandemässigt och förmodligen snabbare autofokus, och så är den ju alu och vädertätad.
 
Will3 skrev:
Nu tänkte jag mer på att 40D är bättre handhavandemässigt och förmodligen snabbare autofokus, och så är den ju alu och vädertätad.
Fast vi har ju ingen aning om Niklas har någon nytt av snabb autofokus eller vädertätning. Han kanske skall ta porträtt innomhus i dunkel belysning och då vore det ju dumt att byta bort 85/1.8.

Sådana här trådar ger ingenting så länge trådskaparen inte talar om vad han skall använda utrustningen till.
 
Jag köpte ett Tamron 70-300 till min 350D, det funkade alldeles utmärkt, kameran svalde bristerna i objektivet. När jag sen böt upp mig till en 40D märktes direkt att objektivet var en riktigt lågbudget. Så se till att köpa vettiga objektiv, dom har man som sagt kvar. Och det blir mycket dyrare att köpa billiga saker och hela tiden byta upp sig till nästa steg. Så nu står ett Canon 100-400L på inköpslistan :)
 
Will3 skrev:
... och så är den ju alu och vädertätad.
Nej chassit är i magnesium och endast två luckor är tätade, inte hela kameran.

Inget av det du nämner ger högre bildkvalitet och det vore ekonomiskt vansinne att byta ut en nyinköpt 450D.

I övrigt håller jag med om att den eventuella rådgivning som framkommer i en sådan här tråd är totalt meningslös innan fotografen berättat om sin budget, förväntningar, behov och typ av fotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.