Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
-Eldöverfall!

growingart.se skrev:
Egentligen borde man se till att det finns en diskussion med scenmästare angående bygge och scenljus, speciellt borde de få en kurs i att rödljus är inte så häftigt egentligen.
-Vi satt ett gäng fotografer på en utomhuskonsert, strax efter "gjort-lumpen"-tiden och övervägde om vi skulle "försätta ljusmästaren ur stridbart skick" och ta över själva. Detta var under värsta diskotiden, blått, grönt,rött,vitt,...., ljusmätarnålen for upp och ner tills den glödde. Det är en djävla skillnad på exponering i rött och vitt.

Beror lite på hur scenområdet ser ut, men jag har ett sigma 50-150/2.8 som ger ett lämpligt zoomomfång för mindre scener och är ganska smidigt i vikten. Då kan man variera från lite kroppsporträtt till detaljer, som sagt på mindre utomhusscener, från publikplats (längst fram). Om det är utomhus och fortfarande lite kvällsljus så räcker f/2.8, vilket jag annars tycker inte räcker till riktigt. Det är inte så fasligt dyrt.

Re: -Eldöverfall!

LittleCapa skrev:
-Vi satt ett gäng fotografer på en utomhuskonsert, strax efter "gjort-lumpen"-tiden och övervägde om vi skulle "försätta ljusmästaren ur stridbart skick" och ta över själva. Detta var under värsta diskotiden, blått, grönt,rött,vitt,...., ljusmätarnålen for upp och ner tills den glödde. Det är en djävla skillnad på exponering i rött och vitt.

Ni såg en massa färger och ljus, strax efter "muck"? hmm, det var inte så att ljusmätaren sympatiserade med glädjen ni kände?

growingart.se skrev:
Egentligen borde man se till att det finns en diskussion med scenmästare angående bygge och scenljus, speciellt borde de få en kurs i att rödljus är inte så häftigt egentligen.

håller med till fullo! rött ljus är inte alls speciellt fräckt...

men hur kommer det sig att rött ljus uppträder annorlunda än andra färger? har det nåt med våglängden att göra, eller vad?
och hur löser ni andra det så bilderna blir någorlunda ändå?

Gråt och tandagnisslan

Rött filter är nog det filter som "tar bort" mest av det övriga färgerna i ljuset. Rött ligger nära svart i våglängd. (nu kommmer säkert någon att protesera och säga något om skillnaden minsann är 476 nanometer eller så men jag menar i svepande ordalag). Ett proffsknep som jag använt flitigt är att komma till en repetition och tala vänligt (alt låsa in på dass) med ljusmästaren.

jo, rött ljus äter upp färgerna, och ofta blir det röda helt mättat, utan nyanser. men om man underexponerar blir det ofta för mörkt och dåligt med färg ändå. eftersom jag mestadels fotar för att det är roligt brukar jag stoppa ner kameran, och bara koncentrera mig på konserten, om ljuset är dåligt, t.ex med alldeles för mycket rött ljus, eller inget ljus alls...

Musikbranschen vill bestämma

hur bilderna ser ut. Jag har jobbat för tidningar som bojkottat konserter och arrangörer som ställer upp långa listor med regler för fotograferandet. Ibland kan man misstänka att det röda och blinkande ljuset är till för att sabba för fotografer som inte är ackrediterade.
-Kolla nästa gång du går på större konsert. De första tre-fyra låtarna är ljuset "lugnare" och sen börjar det "blinka". Pressen brukar få ta bilder de första tre låtarna och inte sen.

stora konserter är det inte ofta jag går på... visst, på en hel del konserter skulle jag säkert kunna fråga ljuskillen om han kan dra ner på det röda ljuset, men inga konkreta tips på vad som kan göras annars?

Plats för uppfinningsr

OscarM skrev:
stora konserter är det inte ofta jag går på... visst, på en hel del konserter skulle jag säkert kunna fråga ljuskillen om han kan dra ner på det röda ljuset, men inga konkreta tips på vad som kan göras annars?

Förr, innan jag började fotografera till och med, hade noggranna färgfotografer färgtemperaturmätare, det kanske kan vara en grej. Filtrera bort rött i Photoshop kanske är en annan. Kollegorna som går ofta till samma hockey, handbollshall har gjort en profil och sparat som justerar det något gula ljuset men allt sånt är svårt på konserter det är sällan samma. Det finns nog inga patentlösningar att plockan fram ur örat utan det får nog bli naturmetoden. Men när du träffat rätt, spara eller skriv ner alla inställningar. Då vet du i alla fall var du ska börja leta nästa gång.

Jag läste någonstans att rött innehåller även andra delar av ljuspektrat men jag fattar inte hur, och jag borde ju veta eftersom jag är fysiker, så att de blir utfrätta. Om det stämmer så är det förmodligen de närliggande våglängderna i den delen av spektrat som i helhet ger kraftig exponering just nära rött, ev i samband med hur sensor tar upp de våglängderna (säkert inte helt homogent).

Hursomhelst, för mig så blir ofta röda detaljer utfrätta, jobbigast är det när de lyser i ansiktet (på musikerna...). Då kan man få fram detaljer igen om man drar ner på det röda i råfilen och pillar i de andra färgerna samt vitbalansen, visserligen på bekostnad av att bilden kan se annorlunda ut men om man gör det tillräckligt odåligt så behåller man mer av detaljerna i de röda partierna.

Ögat och hjärnan går i otakt.

Det är väl som oftast att hjärnan ser en sak och kameran ser verkligheten som den är.
Tittar man på en konsert och det en stund är vitt ljus och sen grönt för att bli blått och sen rött. Tar hjärnan fram minnesbilder av hur det såg ut när det var vitt och adderar till den röda (nästan kolsvarta) bilden och du ser bra men kameran som (ännu?) inte har denna funktion ser hur det ser ut just då.
En liknande funktion inträder om du tar en bild på låt säga skrivbordet med "krativ sorteringsordning". Innan du sett bilden tycker du att det är städat och fint men efter att du sett bilden är det bara att sätta fart och städa.

Har du provat att fota skrivbordet med makro? Selektiv städning tror jag det kallas.

nja, det har varit flera förslag, jag tror vi diskuterar allmänt tills provbilder kommer som vi kan avnjuta. Vilket gör mig nyfiken, är något objektiv under upphandling?

growingart.se skrev:
Har du provat att fota skrivbordet med makro? Selektiv städning tror jag det kallas.

nja, det har varit flera förslag, jag tror vi diskuterar allmänt tills provbilder kommer som vi kan avnjuta. Vilket gör mig nyfiken, är något objektiv under upphandling?

jajjemen blev ett inköp av ett 50mm, var på en mindre festival ihelgen och fotade dock använde ja inte de nya där, bilder från den finns i mitt album http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=85569

kommentera gärna!

Kolla Stonesbilderna i GT

Ni som har möjlighet att kolla in Janne Wirdéns bilder från Stonesgalan på Ullevi i GT, gör det!
-Bara att se och lära.
Glöm bara inte att det finns tre viktiga förutsättningar för att bilderna ska bli så här bra, utöver att Janne vet vad han gör när han trycker av.
1)Janne har varit på Ullevi förut och känner till förutsättningarna. Han behöver inte fundera på vilka objektiv som ska med i väskan.
2) Ljusmästaren kan sitt jobb bättre än de flesta.
3) Artisterna är superproffs och vet hur man hamnar på bild på ett bra sätt.

Hej!
Hittade inte någon tråd som passade mig bättre än denna.
Grejen är den att jag helt plötsligt fått fotopass till en utomhusfestival och behöver lite tips.
Jag har en D800 och det enda FX-AF objektivet jag har är en nikkor 70-200.2,8 därutöver har jag några fasta där endast ett manuellt 50mm 1,8 och ett micro 60-2,8 är kortare än kortaste brännvidd på zoomen.
Den manuella 50mm gluggen är inte så bra på motljus och har dessutom manuell fokus, 60mm är farligt nära 70mm så det känns inte så aktuellt, däremot har jag ett sigma 18-50 2,8 som inte vinjeterar när jag kör på 1:2 på kameran men då utnyttjar jag ju inte hela sensorn så det känns fel.

Jag har varit och rekat på plats idag medans dom byggde scenen och jag kommer att vara uppskattningsvis ettpar meter ifraån bandmedlemmara som närmast när dom står på scenen och jag i diket, kommer jag att klara mig med 70-200?

Jag har nyss bytt till FX så jag har inte hunnit anpassa mig till det formatet än tyvärr..

Då konserten är senare idag (lördag) så vill jag gärna ha snabba svar!

Tack på förhand!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar