xkristoferx
Medlem
growingart.se skrev: I den bilden finns inte mycket att arbeta med, eftersom det är vid scenkanten där det ofta inte finns scenljus, så utan blixt hade det inte funkat. Jag tror Sofia menar typ bilder som nedan, där man använder scenljuset för att bygga upp stämningen vid tillfället, där skulle blixt förta en hel del av konsertstämningen, inte helt allmänt att blixt plattar hänsynslöst.
På scen tror jag inte blixt egentligen behövs, såvida inte det är omständigheter som Ragnar beskriver. Utanför scen, eller vid scenkanten är ofta inte tillräckligt. Vid intima spelningar händer det ju att musikerna hamnar där.
Precis. Och vid hc-spelningar som exempelvis "go it alone" är det just där man fotar, scenkant, publik, där det "händer" saker.
vox2000 skrev:
Ta inte det här som ett påhopp, läs och begrunda i stället.
Du verkar inte vilja ta in att vi säger att på andra ställen än dina hardcorespelningar kommer du med största sannorlikhet inte få använda blixt. Jag plåtade en punk-konsert på en av Stockholms minsta scener i förra veckan, Debaser SLUSSEN. Där "får" du inte använda blixt. Det var packat med folk och jag höll nästan på att stryka med i moshpiten framför scenen. Är det tillräckligt "hardcore" för dig? Gå inte in i försvarsställning, även om det är lätt när folk börjar prata om Ullevi och andra stora scener (*PIK PIK* ), försök ta in vad vi skriver i stället.
Igen: så fort du kommer utanför de små ställen där dina hardcoreband spelar kommer du ha en vakt på dig som säger att ta bort/stänga av blixten om du plåtar.
Lär dig plåta utan blixt också, och bara använda dig av tillgängligt ljus. Jag använder sällan ett längre objektv än 50mm, för jag står oftast längst frame vid scenen/staketet. Det objektiv som sitter på oftast är ett 20mm 2.8, säkert 90% av gångerna. Resten av gångerna är det ett 50mm 1.8.
Du säger att du inte fotar större konserter - nu nä. Men fundera lite framåt. Om ett år kanske du är så inne i det här (och kanske tom tjänar pengar) att du ska åka till Stockholm och se fan-vet-jag nåt större hardcoreband på Klubben eller Debaser Medis, där du inte får använda blixt. Då måste du kunna använda dig av det naturliga scenljuset, det är ganska svårt att få det bra.
Även om det inte finns dike och vakter som säger åt dig att du inte får använda blixt, testa en gång att plåta utan. Det är sjuuukt jobbigt att ha en blixt slå en i ansiktet gång på annan, ännu värre blir det ju om det är ett litet ställe där du kanske står 1-2m från bandet. Visa lite hänsyn.
Igen, det är inget påhopp på dig, och tråden har spårat ur. Du frågade om tips på objektiv från början. Mitt tips: Tamron/Sigma 17-50 2.8 och din 50mm 1.8 klarar du dig långt på.
/Andreas
Tack, äntligen ett välgrundat, intressant, och tänkvärt svar
Förlåt om jag lät lite upprörd innan, men jag klarar verkligen inte av när folk bara säger: "gör inte så, det är fel, det blir inte bra." Och, ja den där punkspelningen är "tillräckligt hardcore"
Var bara det att det lät på folk som om de talade utifrån spelningar där man lugnt kan sitta och rulla tummarna och planera in finfina bilder - det går inte riktigt när man står framför ett band som är helt vilt, och hela tiden har folk som kommer flygande lite överallt
Jag har testat att plåta utan blixt, och visst, det har sin charm det med (har lyckats få till några riktigt fina bilder en konsert där de använde två starka vita strålkastare bakom bandet ), men överlag så är jag med förtjust i blixtbilder av någon anledning, och sedan som konstaterats tidigare, ute bland publiken vid sing-a-longs och stagedives är det oftast inte jättebra ljus.
/Kristofer