Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Inte om man plåtar från diket!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
-Jovisst pratar jag om större scener,vår minsta scen är Gymnasieskolans aula för 500 pers och den största är Ullevi med mellan 50.000-150.000. Men även på små scener vill jag ha mig "halvbild" och "porträttbilder" på artisterna och då går det inte att plocka fram en vidvinkel. Min utgångspunkt är att visa det som ingen sett. Ben och mikrofonstativsskogen ser likadan ut om det är "Sven-Jörgens skiffleband eller Stones som spelar.growingart.se skrev:
Jagg tror Peter relaterade 180-300 området till större scener. Själv har jag bara fotar (mindre) scener i trakten och där räcker det gott med 135 mm, 200 funkar nog också men jag föredrar 135/2 över 200/2.8.
Jag skulle ha kapat lite svart till höger om trummisen för att få en ännu tightare bild. Det är precis det här jag mear, inte hade den bilden blivit bättre om du ghaft med armar och ben också? MEn det är ju som jag sagt förut att förutsättningarna är så olika på olika ställen. Generellt brukar artisterna bli sura om man plåtar med blixt.xkristoferx skrev:
Alltså, jag kan ju inte säga att jag får särskilt mycket tips till mitt eget fotograferande ang. utrustning och liknande när ni antingen totaldissar blixtbilder för att ni själva anser att det bli platt, tråkigt osv. eller diskuterar utrustning för arenor som t.ex. ullevi. Har ni överhuvudtaget fotograferat en riktigt röjig hardcorespelning, med stagedives och sing-a-longs runt omkring er?
Dessutom i en liten trång lokal?
Tele t.ex. går fetbort på en gång.
Ang. pengar för utrustning så är det inte överdrivet mycket. runt 4000 till kanske 6000 max.
Sofia:
http://hatad.se/index.php?pic=1179177764
Är denna bilden också platt, tråkig, ful?
Blixt rakt på är ju fotografering i ett plan eftersom ljuset avtar med kvadraten på avståndet och det är ju sällan hela bandet står på rad eller hur.xkristoferx skrev:
ah, inte min bild, en kompis. Poängen var bara den att bilder tagna med blixt inte MÅSTE bli så dåliga som alla säger.
Självklart är förutsättningarna väldigt olika. Vissa ställen är ju t.ex. tillräckligt belysta för att det ska funka utan blixt, men det är rätt sällan.
Fläsk-Tarzan skrev:
Dikesvakterna säger oftast att ingen blixt får användas. En gång när Tomas Ledin spelade fick man också veta att pinne (enbenstativ) var inte tillåtet heller. Du kommer att upptäcka att du inte kan göra som du vill alltid. Var på en spelning där det var mysbelysning (nästan kolsvart ) där jag var tvungen att ta till blixt men där var jag ensam fotograf och fick använda det som behövdes. Det var på Malmö konserthus och julkonsert.
LittleCapa skrev:
Blixt rakt på är ju fotografering i ett plan eftersom ljuset avtar med kvadraten på avståndet och det är ju sällan hela bandet står på rad eller hur.
Spelningar är nog den "reportagebildgren" (secket djävla ord) som kräver mest flexibel utrustning eftersom förutsättningarna är så olika.
xkristoferx skrev:
Dike och vakter mellan band och publik funkar liksom inte riktigt i lokaler som t.ex. Skylten i Lkpg, eller liknande.
xkristoferx skrev:
Alltså, jag kan ju inte säga att jag får särskilt mycket tips till mitt eget fotograferande ang. utrustning och liknande när ni antingen totaldissar blixtbilder för att ni själva anser att det bli platt, tråkigt osv. eller diskuterar utrustning för arenor som t.ex. ullevi. Har ni överhuvudtaget fotograferat en riktigt röjig hardcorespelning, med stagedives och sing-a-longs runt omkring er?
Dessutom i en liten trång lokal?
Tele t.ex. går fetbort på en gång.
Ang. pengar för utrustning så är det inte överdrivet mycket. runt 4000 till kanske 6000 max.
-Det är ingen slump att Idol-Agnes och Idol-Johan kommer härifrån. Varenda unge går i musikskolan och idrottar. Vi har ju ingen vinter som duger nåt till så musik är "vinteridrott" för många. Mina ungar spelar minst tre instrument var och det är tack vare att musikskolan skrotat blockflöjten plus brandmyndigheternas krav. PS Nästa vecka har ci musikvecka i stan, gratis musik överallt, i aulan, på torget, på gågatan och säkert massor av mer ställen, från morgon till kväll. Så jag och min 180 ska gå ut på stan och plåta, tidigare erfarenheter säger mig att det blir bra då och blixten får vara hemma. Hur ni andra gör bryr mig föga för jag är inte där utan här.growingart.se skrev:
Aha, det var intressant. Här (i Linköping) drar kvartersbandkonserter inte så mkt folk, ganska fritt att fota från publikplats.