ANNONS
Annons

objektiv till konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dina upplevelser stämmer med min erfarenhet av 50/1.4 i alla fall. Ibland förfokuserar jag när kontrasterna hjälper men knäpper inte av för att tillfället inte är det rätta, och ändras ljuset strax efter så att kontrasterna blir sämre men tillfället blir bättre så knäpper jag då. Kan hända att fokus inte hamnar exakt men ibland blir det fel och ibland rätt. Bara att kasta bilden om det blir fel, kostar ju inget, tillfällen är värda ganska mycket bildmässigt.

Egentlige en omöjlig fråga

att besvara. Vilken glugg som passar till konserter beror på vilka bilder man vill ha och var man kan få plats att stå och hur stor lokalen är. Vill man ha med hela bandet underifrån upp mot skrevet är naturligtvis ett vidvinkel bäst men då får man problem med både ljus och automatskärpan. Vill man ha mer porträttliknande bilder på tex sångaren från midjan och uppåt då är 180-300 mm lagom. Då löser man också oftast de flesta ljus och skärpeproblem Det enda man kan säga generellt är väl att hög ljusstyrka brukar vara ett måste.
Konserter är nog ett av de jobb som kräver "stora fotoväskan för att förutsättningarna är så olika.

hej

har lite erfarenhet med konsert foto.. har fotograferat med fasta glugagr som ligegr på f1,8 o d ska helst undvikas,varför? jo jag har märkt att man frätar ut huden när man fotogr5aferar med en stor bländare. jag hade gärna rekomenderat en objektiv men runt f2,8 o skruva upp isot ist

SHERIF-K skrev:
hej

har lite erfarenhet med konsert foto.. har fotograferat med fasta glugagr som ligegr på f1,8 o d ska helst undvikas,varför? jo jag har märkt att man frätar ut huden när man fotogr5aferar med en stor bländare. jag hade gärna rekomenderat en objektiv men runt f2,8 o skruva upp isot ist

Om du fräter ut huden har du nog exponerat fel. Mitt 50mm 1.8 ger jättefina toner - när exponeringen sitter. :) Ju större bländare desto mer ljus släpps in vilket medför att det blir enklare att sätta exponeringen rätt.

Vad har du för gluggar?

SHERIF-K skrev:
hej

-Verkar inte det som något programvarufel istället?
-Men det är klart alla gluggar är inte lika bra i ändarna av skalan, minsta och största bländaren kan vara kass.
-Har inte märkt något på Nikkorgluggarna men vet att några kollegor har haft problem med ströljus och andra störningar på stora bländare på billigare piratgluggar om det nu var Tamron jag kommer inte ihåg säkert.

Jag brukar inte heller ha några problem med utfrätta hudtoner, jag tycker det är lättare att ha koll om man exponerar med manuella inställningar, automatiken hänger inte riktigt med så den exponerar fel (för ofta) för mig.

Naturligtvis beror objektivval på scen. För de små scenerna (typ klubbnivå) så är 180-300 way too much om man står längst fram med publiken, vilket jag gör eftersom jag inte är tillräckligt lång för att fota över publiken... jag tror frågorna handlar om sådana scener.

Jag börjar undra hur Kristofer och Henrik funderar, det är ju deras frågor som tråden ursprunglgen behandlar eller har de lämnat tråden :)

Senast ändrad:
Det är väl som vanligt

.man får lära känna sin kamera och dess begränsningar. Alla kamerasystem är ju kompromisser och ska man sen blanda in en dator med allt vad det innebär så blir det en hel del "pill" innan det blir bra. Det kan ju vara så enkelt att man behöver förändra Colorsync-profilen. Kollade på en "rulle", eller vad säger man nu för tiden -ett minneskort låter så trist, halva rullen tagen i Stockholm och halva rullen tagen mellan Vänern och västkusten. Samma tid på dagen under samma ljusförhållanden samma inställningar men en väldig skillnad i färgtemperatur. Klart synbart för ögat.
Sen vad det gäller scener så är det en oerhörd skillnad men jag har provat allt från Ullevi till minsta lilla klubb. Är det inte lutande golv i salongen så blir det ofta rätt kass om man inte har en bladare eller nåt som man kan vända upp och ner. I alla fall om man som jag avskyr vidvinkliga grodperspektivbilder.

Jag brukar ställa mig bland publiken just för att då får man publikvinkel, inte "grodvinkel", vilket för mig känns mer som en reflektion av konserten. Dessutom får man ont i knäna och kramp i benen (börjar bli till åren tydligen) om det är en liten scen med fotodike och man är i det, om man inte vill ställa sig upp och förstöra konserten för publiken.

Vi tänker nog ganska lika

i varje fall på den punkten. Lustigt du säger att du är stel i knäna. Jag satt och bläddrade i senaste numret av Digital Fotografi framför TV:n härom kvällen. Kom till bildtävlingen och på bild efter bild tänkte jag "-om bara fotografen tagit ett steg till framåt och/eller åt sidan" så hade bilden suttit klockrent. När jag tittade upp från tidningen kom den där reklamen om killen som inte kan sitta på bussen för att han hade stela leder. Jag skrattade gott och tänkte att -det preparatet kanske ska ingå i en normal fotoväska idag

oj, här har det hänt en hel del :)

Kan ju redan nu säga, att efter helgens fotograferande på Treasurefest i Örebro och innan dess mindre hardcorespelningar i Jönköping, att jag sällan, eller aldrig går över 20-30mm.
Då det inte är några jättestora spelningar, samt att jag vill vara så nära bandet som möjligt så har jag börjat se mig om efter vidvinkelzoomar.

Extrem ljusstyrka är inte heller något krav då jag så snart jag kan kommer att införskaffa mig en blixt.

xkristoferx skrev:
oj, här har det hänt en hel del :)

Kan ju redan nu säga, att efter helgens fotograferande på Treasurefest i Örebro och innan dess mindre hardcorespelningar i Jönköping, att jag sällan, eller aldrig går över 20-30mm.
Då det inte är några jättestora spelningar, samt att jag vill vara så nära bandet som möjligt så har jag börjat se mig om efter vidvinkelzoomar.

Extrem ljusstyrka är inte heller något krav då jag så snart jag kan kommer att införskaffa mig en blixt.

Du vill visst ha ett ljusstarkt objektiv då det inte alltid är tillåtet med blixt på konserter (väldigt sällan det ÄR tillåtet) och blixten hellre än sällan pajar scenljuset och stämningen i bilden.

vox2000 skrev:
Du vill visst ha ett ljusstarkt objektiv då det inte alltid är tillåtet med blixt på konserter (väldigt sällan det ÄR tillåtet) och blixten hellre än sällan pajar scenljuset och stämningen i bilden.

Ljusstarkt är inte fel, men jag klarar mig utan EXTREM ljusstyrka, vilket annars skulle göra många vidvinkelzoomar omöjliga.

Och, nja, jag har hittills inte varit på någon konsert där blixt är otillåtet (om det inte har framgått så är det till 99% undergroundspelningar jag är på, då hardcorescenen inte är direkt jättestor).

Ang. blixtens förstörande av scenljus och känsla så håller jag inte med. De bilder jag har sett som har absolut bäst känsla och närvaro i t.ex. sing-a-longs och minspel har varit tagna med blixt.

xkristoferx skrev:
Ljusstarkt är inte fel, men jag klarar mig utan EXTREM ljusstyrka, vilket annars skulle göra många vidvinkelzoomar omöjliga.

Och, nja, jag har hittills inte varit på någon konsert där blixt är otillåtet (om det inte har framgått så är det till 99% undergroundspelningar jag är på, då hardcorescenen inte är direkt jättestor).

Ang. blixtens förstörande av scenljus och känsla så håller jag inte med. De bilder jag har sett som har absolut bäst känsla och närvaro i t.ex. sing-a-longs och minspel har varit tagna med blixt.

Kör hårt.

Om du tycker det funkar så kör på den vägen. Upplevelsemässigt som publik så tycker jag inte om blixt, finns inget värre än en fotograf som står i vägen för bandet så man ser hans rygg och dessutom bränner blixtar i tid och otid.

xkristoferx skrev:

Jag håller med Mikael, hellt och hållet!
Men smaken är som baken...
För mig är en grund regel att INTE ha blixt.
Känsla kan du få, men det blir inte snyggt...bilderna blir platta och tråkiga, alla vet det, alla har redan pratat om det.

Jag vill se i en konsertbild precis det jag såg när jag tog den. Använder man blixt så tar man bört 95% av de färgerna man såg. Om det är det du vill ha, fine. Men det duger inte för mig.

Sofia

Det här är en omöjlig disskusion!

-"Objektiv till konsertfoto?" verkar vara en helt omöjlig fråga att svara på. Varför? -Jo kraven på resultatet är så olika.
Själv ställer jag krav på att kunna publicera högklassiga konsertbilder i vilken publikation som helst utan att behöva skämmas för dem.
Andra verkar hellre vilja ha bilder på alla som var där, både på scen och i publiken. Tillsammans med betraktarens minnen från konserten gör det dem säkert lyckliga men förmodligen ingen annan.
Det enda man med säkerhet kan konstatera är att blixt på konserter är nära nog oanvändbart.
Dels stör det artister och publik, dels kan ljuset hamna var faan som helst.
Svaret på frågan är alltså: -Vad ska du ha bilderna till? -Hur vill du att de ska se ut?
-Välj utrustning därifrån.

En till viktig fråga

Hur mycket pengar har du för utrustning?

Avgörande i många fall...

Sofia

90% av de konserter jag går på får man inte använda blixt. Det är oftast mycket stora arrangemang med stora scener. Av det skälet sitter alltid mitt 80-200 f2,8 på nästan jämt. Har med en kortare glugg också om det skulle behövas. 35-70 f2,8 eller en fast 24 f2,8.

En sak som jag tycker angående blixt, är att det blir mer otympligt. Ska man vara Lucky Luke snabb och fånga ögonblick så går det fetbort direkt.

Bara att hålla med!

Fläsk-Tarzan skrev:
90% av de konserter jag går på får man inte använda blixt. Det är oftast mycket stora arrangemang med stora scener. Av det skälet sitter alltid mitt 80-200 f2,8 på nästan jämt. Har med en kortare glugg också om det skulle behövas. 35-70 f2,8 eller en fast 24 f2,8.

Fast på Ullevi är 200 lite kort!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar