ANNONS
Annons

Objektiv till FX

Produkter
(logga in för att koppla)

SlashHh

Aktiv medlem
Hej,

Har precis köpt en Nikon D600, Skulle vilja ha en bra normalzoom till den, Har tyvärr lite beslutsångest. Tänkte ha det som allaround/vardagligt objektiv.

Har tänkt på följande, får gärna komma med andra förslag också.

24-120 f4, f4 ser ja inte som ett problem. Har dock hört väldigt tråkiga saker om det här objektivet samtidigt som jag har hört bra. Någon som äger ett kan komma med lite info? kan man gemföra det mot Canons 24-105?

sen självklart nikons 24-70 f2.8 verkar ju vara alla tiders. lite tungt kanske om man ser det som ett problem.

Sigmas 24-70 f2.8 är det någon som äger ett sånt av den nya modellen?

mvh

Edit: varade i fel tråd..

Jag har funderat på tamrons nya med bildstabilisering, har dock inte hittat något bra test på ett nikonhus.

Den är jag mer sugen på kontra nikkor varianten.

Edit: varade i fel tråd..

Jag har funderat på tamrons nya med bildstabilisering, har dock inte hittat något bra test på ett nikonhus.

Den är jag mer sugen på kontra nikkor varianten.

Kanske skulle vara något, skriv gärna om du hittar någon Review på det. Bildstabilisering verkar imtressant. Är väl det enda som finns i 24-70 väg?

Kanske skulle vara något, skriv gärna om du hittar någon Review på det. Bildstabilisering verkar imtressant. Är väl det enda som finns i 24-70 väg?

Till nikon är det den enda, canon har tydligen en egen.
kommer nikon med en så kommer den antagligen hamna i pris med 70-200 dvs tamron kostar hälften så mycket.

Kollade på en tysk (tror jag) sida och där kunde man köpa det för drygt 8000.

Minns inte vad sidan hette, det är ganska många som köper därifrån verkar det som.

http://www.youtube.com/watch?v=K9SFjIfKD34 ett videoklipp med den monterad på en d800 ser bra ut!

Jag har ett 24-120/4 VR. Är mycket nöjd med köpet överlag. Enda problemet med det är distorsionen, som är ganska kraftig i båda ändorna, men ändå rätt så lättkorrigerat. Det som talar emot 24-70/2,8 för min del är den mediokra ljusstyrkan jämfört med flertalet fasta objektiv, det förhållandevis lilla zoomomfånget, avsaknaden av stabilisator (som gör 24-120/4 bättre i sämre ljus om det inte gäller snabbt rörliga motiv) och inte minst det skyhöga priset. Vikten och storleken är ungefär densamma och bildkvaliteten skiljer sig inte heller speciellt mycket. 24-70/2,8 lär ha snabbare fokusmotor, men man ska nog fota extremt snabba sporter för att skillnaden ska ha nån avgörande betydelse.

Skulle jag köpa objektiv idag till min D700 skulle jag nog skaffat nya 24-85/3,5-4,5 VR. Har funderat på att byta ner mig p.g.a. storleken på 24-120/4, men har konstaterat att det skulle vara en förlustaffär.

Jag tycker man ska utgå från vad man vill fota med objektivet och inte de tekniska specifikationerna. 24-70/2,8 och 24-120/4 VR är så pass olika objektiv att det inte borde vara så svårt att välja mellan dem.

Jag var helt inne på Tamrons 24-70 med VC, men när äntligen leveransen skedde av D800E så fanns inte det objektivet till Nikon än bara till Canon tyvärr. Så jag slog till på Sigmas 24-70 F/2.8 med HSM allså det nya och är kanon nöjd visserligen inget Os men detta saknar jag bara vid dålig belysning.

Nikon 24-70 är säkert super men så dyrt och så tungt och långt så det känns framtungt monterat på kameran.
Mvh. /LEE

Inte att förglömma att VR är ovärdeligt vid filmning!
Upptäckte detta när jag filmade spontant med 70-200`an och det går att handhållet filma på 200mm utan problem!

alla småvibrationer försvinner på ett magiskt sätt :eek:)

Jag har ett 24-120/4 VR. Är mycket nöjd med köpet överlag. Enda problemet med det är distorsionen, som är ganska kraftig i båda ändorna, men ändå rätt så lättkorrigerat. Det som talar emot 24-70/2,8 för min del är den mediokra ljusstyrkan jämfört med flertalet fasta objektiv, det förhållandevis lilla zoomomfånget, avsaknaden av stabilisator (som gör 24-120/4 bättre i sämre ljus om det inte gäller snabbt rörliga motiv) och inte minst det skyhöga priset. Vikten och storleken är ungefär densamma och bildkvaliteten skiljer sig inte heller speciellt mycket. 24-70/2,8 lär ha snabbare fokusmotor, men man ska nog fota extremt snabba sporter för att skillnaden ska ha nån avgörande betydelse.

Hur tycker du kantskärpan är på 24-120, behöver man blända ner mycket i 24mm för att få skarpa bilder?

Mvh

Hur tycker du kantskärpan är på 24-120, behöver man blända ner mycket i 24mm för att få skarpa bilder?

Mvh

Ärligt talat är kant- och hörnskärpa nåt jag personligen skiter i för det mesta. När jag betraktar bilder är det mittenområdet som tveklöst är viktigast för mig vad gäller skärpa, och skärpan i mitten och ganska långt ut mot kanterna är mycket bra med det här objektivet, men den lider en aning ut mot hörnen. Mitt 14-24/2,8 är nog klart bättre i hörnen än det här objektivet, men för mig kvittar som sagt hörnskärpan för det mesta.

Här är en ganska färsk bild tagen med f/8, 30s och iso 400 som du kan kika på lite om du vill. Den är beskuren till 16:9-format, tror jag tog bort mer i överkanten än nederkanten men lämnade nästan hela bredden (3900 pixlar kvar på bredden mot 4200 på originalet). Bilden finns tillgänglig i originalupplösning om du vill kika på den, observera att jag var något försiktigare än vanligt med skärpningen p.g.a. flickrs autoskärpning av de mindre bildversionerna...
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/8063892999/in/photostream

FX glugg till D600

Köpte D800 i augusti med AF-S 24-85 1:3,5-4,5 ED VR
ett bra och skarp objektiv som duger alldeles utmärkt (ca 4 700 Kr) det enda jag saknar är att den inte har IF

Ärligt talat är kant- och hörnskärpa nåt jag personligen skiter i för det mesta. När jag betraktar bilder är det mittenområdet som tveklöst är viktigast för mig vad gäller skärpa, och skärpan i mitten och ganska långt ut mot kanterna är mycket bra med det här objektivet, men den lider en aning ut mot hörnen. Mitt 14-24/2,8 är nog klart bättre i hörnen än det här objektivet, men för mig kvittar som sagt hörnskärpan för det mesta.

Här är en ganska färsk bild tagen med f/8, 30s och iso 400 som du kan kika på lite om du vill. Den är beskuren till 16:9-format, tror jag tog bort mer i överkanten än nederkanten men lämnade nästan hela bredden (3900 pixlar kvar på bredden mot 4200 på originalet). Bilden finns tillgänglig i originalupplösning om du vill kika på den, observera att jag var något försiktigare än vanligt med skärpningen p.g.a. flickrs autoskärpning av de mindre bildversionerna...
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/8063892999/in/photostream

Tyckte din bild såg bra ut, Ska nog hålla ögonen öppna efter ett beg, Tyckte att ett nytt var lite i det dyraste laget.

Jag har köpt D600an och ett Tamron 24-70 VC och är supernöjd!
Skarpt, fokuserar snabbt, tyst och säkert även i låga ljusförhållanden! Jag är väldigt imponerad av VC då jag nu kan ta knivskarpa handhållna bilder med 1/6 i slutartid!

Jag har inte hunnit slänga upp så mycket bilder än, men har en bild uppe på Sambon när vi är på restaurang. Fotad i lågt ljus och med 1/6 slutartid. Endast vitbalansjusterad i LR4.

Jag provade även en Nikon 24-70 och den är ju så klart underbar, men upplever Tamron som en värdig motståndare i så väl skärpa som färgåtergivning. Den enda skillnaden jag upplever är att Nikons AF är millisekunden snabbare men det är inget som är värt 6000:- till på priset.

// Johan

Jag har köpt D600an och ett Tamron 24-70 VC och är supernöjd!
Skarpt, fokuserar snabbt, tyst och säkert även i låga ljusförhållanden! Jag är väldigt imponerad av VC då jag nu kan ta knivskarpa handhållna bilder med 1/6 i slutartid!

Jag har inte hunnit slänga upp så mycket bilder än, men har en bild uppe på Sambon när vi är på restaurang. Fotad i lågt ljus och med 1/6 slutartid. Endast vitbalansjusterad i LR4.

Jag provade även en Nikon 24-70 och den är ju så klart underbar, men upplever Tamron som en värdig motståndare i så väl skärpa som färgåtergivning. Den enda skillnaden jag upplever är att Nikons AF är millisekunden snabbare men det är inget som är värt 6000:- till på priset.

1/6 sec är ju imponerande, Tror verkligen att Tamrons är ett bra objektiv. VC är ju en sak som Nikon saknar också. Tänker lite på andrahands marknaden på Tamron, Om man nu får för sig att sälja gluggen så står ju Nikons väldigt bra i andrahand, Hur är det med Tamrons?

mvh

Jag skulle då köpa om det bara dök upp begagnade Tamron Sp 24-70 F/2.8 med VC helt klart.
Och eftersom Nikon tar ca. 6000 Kr. mer för en utan stabilisering så borde andrahands priset vara helt underbart på Tamron.

Nikon tar välgit bra betalat för sina tillbehöer och det händer ofta att jag köper tredjeparts tillverkade clons och är mycket nöjd.

Mvh. /LEE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar