ANNONS
Annons

Objektiv till FX

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är nåt specifikt som jag är speciellt nöjd med i mitt 24-120/4 VR är det just stabilisatorn. Jag ligger ganska ofta på omkring 1/10s för statiska motiv då det tillåter mindre bländare och/eller lägre iso.

Den här bilden är väldigt hårt beskuren, också uppladdad för påseende i full storlek på flickr, och tagen på fri hand en tidig morgon med f/4,5, 1/6s, iso 800 och 112mm brännvidd. Jag hade från början tänkt mig en helt annan bild egentligen, men när jag zoomade in den här vyn i LR beslöt jag mig för att croppa hårt. Av bilden återstod ca 1600*1600 pixlar (2,56MP), mot ca 4200*2800(12MP) i den obeskurna.

http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/7617606090/in/photostream

1/6s fullt inzoomat är ganska extremt, men om man koncentrerar sig på att hålla kameran stadigt är det ingen omöjlighet att få skarpa bilder också med så lång tid. Men ligger man på 1/13s ungefär så är man på tryggare sidan.

Jag har köpt D600an och ett Tamron 24-70 VC och är supernöjd!
Skarpt, fokuserar snabbt, tyst och säkert även i låga ljusförhållanden! Jag är väldigt imponerad av VC då jag nu kan ta knivskarpa handhållna bilder med 1/6 i slutartid!

Jag har inte hunnit slänga upp så mycket bilder än, men har en bild uppe på Sambon när vi är på restaurang. Fotad i lågt ljus och med 1/6 slutartid. Endast vitbalansjusterad i LR4.

Jag provade även en Nikon 24-70 och den är ju så klart underbar, men upplever Tamron som en värdig motståndare i så väl skärpa som färgåtergivning. Den enda skillnaden jag upplever är att Nikons AF är millisekunden snabbare men det är inget som är värt 6000:- till på priset.

// Johan

Roligt att äntligen få höra någon som testat! och efter den bilden så fick jag ett stort villhasug igen!

finns det någon butik som har det hemma så man kan klämma på det innan köp?

Hur fungerar VC till filmning tycker du?

Roligt att äntligen få höra någon som testat! och efter den bilden så fick jag ett stort villhasug igen!

finns det någon butik som har det hemma så man kan klämma på det innan köp?

Hur fungerar VC till filmning tycker du?

Har inte hunnit filma med det men har läst att det ska fungera super. AF är supertyst och snabb så borde inte vara några konstigheter. Tror också jag har sett någon till på tuben där en kille visar hur stabil VC är när man filmar. Tror det var Fstopper. Kika på deras tubkanal!

Jag testade och köpte den på Scandinavian Photo Mölndal, kanske de har någon kvar i lager?

// Johan

Sådär, Köpte mig ett Nikon 24-70 f2.8. Har bara hunnit prova lite än så länge, Riktigt imponerad på AF, skärpa. Den väger en del men tyckte inte det var så jobbigt som jag trodde först innan jag köpte det. Fråga mig en efter en resa eller 2 så kanske jag har en annan åsikt :)

Optiskt så är den suverän och den är välbyggd. Plus om man har motljusskyddet på fast upp och ned så ser det ut som Darth Vader masken.

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar