Annons

Objektiv till film?

Produkter
(logga in för att koppla)

JockeW

Medlem
Jag har länge gått och velat men nu bestämt mig för att köpa en systemkamera.
Det lutar åt denna http://www.dustinhome.se/product/50...5-6-is-ii/?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5785

Som jag förstår är det en av de bättre i prisklassen för att filma med.

Dock är jag som ny väldigt fundersam över vilket objektiv man bör välja mellan. Antar att den naturliga frågan är "vad ska du filma" och ärligt talat så vet jag inte det exakt än. Finns det några stora problem med att filma med det objektivet som följer med ?

Vad bör jag isåfall välja annars?

Mest filmiskt blir det i stort sett alltid över 50mm. Då kameran inte är en fullformatare betyder det i praktiken att du kan köpa allt från 35 mm.

Om fokus ligger på att filma behöver du eller inte autofokus, och då kan man komma ner långt i pris! Samyang är en prisvärd tillverkare som t.ex. gjort 80/1.4 och några fler som är riktigt bra för film.

Läs dig fram, Cyberphoto har nog testat de flesta Samyangobjektiven t.ex.

Lycka till!

Tack för ett bra svar.
Så ett bra val borde alltså vara http://www.dustinhome.se/product/50...-85mm-f1-4-canon/#intcmp=searchProvider_dacsa

Som jag förstår är det över 50mm samt ett lågt F värde som släpper in mycket ljus.

Ja precis, 50mm och uppåt (dvs 35mm och uppåt på din kamera).

85mm blir ca 136mm på din kamera, vilket är ganska zoomat - du kan nog glömma att kunna filma handhållet med det. Om du kör ett bra stativ kommer det dock fungera utmärkt.

Samyangs 35mm kostar ca 5000 kr och är ett perfekt objektiv för "handfilmning". Kommer även fungera som en sjukt bra brännvidd senare om du får för dig att köra fullformat. :)

Finns det objektiv som man kan skruva på en "fokuspinne" på? När man filmar använder man ju ofta manuell fokus, och då är man mycket hjälpt av att snabbt veta ungefär var fokusringen ska stå. På alla moderna objektiv jag sett saknas all taktil information, vilket gör fokusering svårare.

Per.

Prova att videofilma med det medföljande objektivet. Du märker nog rätt snart om du saknar längre eller kortare (det senare är inte troligt) brännvidd. Det är mycket bättre att ge sig ut på objektivjakt om man har lite kött på benen vad gäller de egna behoven.

Alltså från 50mm till 85mm ökar zoom?
För tydlighetens skull i framtiden:
zoomobjektiv har två ytterligheter som du kan zooma mellan.
Du diskuterar nu fast optik, inga zoomar.
Antingen säger man normalt brännvidd eller ibland förstoring.

Skillnaden är som du redan gissat 85/50, 1,7 ggr i skillnad.
Sedan utgår normalt förstoring som begrepp i fotosammanhang utifrån sensorns längsta sträcka, diagonalen i förhållande till brännvidden.
MEd sensor=24x36mm ger ca 43mm med pytagoras sats.
förstoring med 85mm brännvidd blir: 85/43= ca 2 (ggr)

Men Canon EOS 600D har inte en sensor med måtten 24x36mm utan snarare 15x22mm. Diagonalen blir då 27mm.

Du bör ha mer än 1st optik för att filma....och det viktigaste, vad vill du filma? för att ha någon möjlighet att filma lite av varje skulle jag rekomdera en fast optik och en zoom.

Då klara du av det mesta.

35mm och en 18-? räcker gott och väl om du just har börjat pilla med detta

Jag köpte för ca en månad sen en 650d och till den ett 40mm/f2.8 STM objektiv. Jag filmar mest och detta objektiv tycker jag funkar riktigt bra. Det har även fått mkt bra recensioner. Dock låter focuseringsmotorn rätt mycke på den, även när man kör manuell focus (då det är en motor i objektivet även för manuellt), men jag kommer främst använda min kamera till musikvideoinspelningar, så för mej kvittar det :)

Av vad jag hört så e detta objektivet lite speciellt dock. Det e nån funktion som bara funkar för 650d, men e osäker på vilken funktionen det e.

Annars har jag sett mycke ros om Canons 50mm/f1.8 objektiv åxå. Billigt som tusan och ska tydligen va grymt bra för det priset, har dock själv ingen erfarenhet av det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar