Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till en Nikon Nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Efter mycket funderande och hjälp från Er har jag lyckats sortera ut vilket hus jag skall ha(FG). Nu återstår det viktigaste. Vad skall jag ha för objektiv? Vad jag förstår är AIS bäst lämpade. Sedan skall man väl ha så lågt "ljusvärde" som man har råd med eller? Står och väljer mellan 50/1,8 AIS eller 50/1,4 AIS, är det värt den extra slanten? Vad skall man kika på i 100-135mm klassen, det finns mycket o välja på och små skillnader? (Utom i pris;-)) Är det några objektiv som är riktiga nerköp och som man skall passa sig för? BTW, alla gluggar jag kollar på är beg, manuella och jag tänkte skippa E-varianterna.

Jag tycker definitivt att du ska satsa på 50/1,8. Jag har fyra olika gluggar varav en (och den klart billigaste) är en 50/1,8 och det är den som sitter på 90% av tiden. Jag har inte kolla på din kamera och vilka som fungerar till den men det lär väl finnas någon som passar och en ny om det är en av de som fungerar är ju inte dyr.
/Mats

Jag håller med joker. Nikkor 50/1.8 är mest prisvärt, dessutom lär det vara skarpare än Nikkor 50/1.4.

De flesta objektiv i 100-135mm klassen är väldigt bra, där är det nog mer en prisfråga. Ett råd är att titta efter ett lite nyare AI eller AIS objektiv i bra skick. Ett tips är att kika på Nikkor 105/2.5 AI eller AIS, det är ett mycket bra och skarpt objektiv som inte kostar allt för mycket (1600-2000kr). Ett annat mycket bra objektiv är Nikkor 105/1.8 AIS, men det kostar också mer, cirka 6000-7000kr.

:)

Grattis till valet. Bra idé att börja med 50mm, de är billiga och mycket skarpa. 1,8 anses något skarpare än 1,4 och jag tror inte att det extra steget är värt de extra pengarna, men det är beroende på dina fotobehov iofs. Om jag vore dig skulle jag satsa på

50/1,8
24 eller 28/2,8
105/2,5 eller 135/2,8

Det är en klassisk uppsättning glas som klara av det mesta, om du inte har tänkt dig att fota fåglar etc.

50/1,8 finns i några olika versioner men det är samma linskonstruktion på dem alla om du inte går tillbaka ner till 60-70-talet. Det som skiljer dem åt är att i vissa är det lite mer plast i andra mer metall och vikten kan skilja sig åt, men optiskt ska de vara desamma. Kika på följande sida för mer info:

http://www.cs.kau.se/~nicke/private/photo/misc/lensspec.html

/Erik

Varför inte en liten kompromiss? En av de skarpaste gluggarna Nikon släppt ifrån sig är 85mm 1,4. Bra skärpa vid full öppning och helt grym redan vid f=4.
Us

Hej

eller så köper du min 801s i perfekt skick inkl kartonger, manualer, fjärrutlösare mc12 och Nikkor 24/2.8AF i AA-skick+pola+motljusskydd för 4000.- (obs pok) + frakt. Perfekt o mycket kunnigt paket till kalaspris.

Mvh
Johan
www.motljus.com

jag börjar tröttna på dina annonser i varje forumtråd julgus. Håll dig till radannonserna eller betala David och Co och få en annons i högerkanten.

Det är inte värt att lägga de extra pengar som krävs för att få 50/1.4 jmfr med 50/1.8.

det finns många billiga gluggar på 105 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar