Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

zphere

Medlem
Hej!

Sitter och funderar på att inhandla en zoom, men har väldigt begränsad budget..
Under 5000, och gärna ned mot 3000.
Har idag bara det objektiv jag fick med vid köp, ett 18-55.

Här är några jag har tittat på, men är väldigt delad..

Nikon Objektiv AF 55-300/4,5-5,6G DX ED VR
Tamron Objektiv AF 28-300/3,5-6,3 DI XR
Sigma Objektiv AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro
Sigma Objektiv AF 18-200/3,5-6,3 DC
Tamron Objektiv AF 18-250/3.5-6.3 Di-II LD IF Makro N2


Alla tips och råd mottages! :)
Med vänlig hälsning Elias
 
Ett annat alternativ kan ju vara att vänta och spara till nåt lite vassare optik, fina objektiv kan man ju i regel ha många år framöver även om man uppgraderar kamerahuset.
Det finns ju åxå en del begagnat, typ Nikon 80-200 eller förra versionen 70-200/2.8...
 
Ja det är något jag inte är helt säker på, har som sagt begränsad ekonomi, men vill ändå ha så
bra kvalitet som är möjligt för den peng jag lägger..

Tamron Objektiv AF 70-300/4,0-5,6DI Macro
Är ett annat jag tittat lite på.
 
Ett annat alternativ kan ju vara att vänta och spara till nåt lite vassare optik, fina objektiv kan man ju i regel ha många år framöver även om man uppgraderar kamerahuset.
Det finns ju åxå en del begagnat, typ Nikon 80-200 eller förra versionen 70-200/2.8...

Problemet är att jag har väntat så länge nu, att mitt tålamod verkligen börjar ta slut, kommer inte kunna lägga mer pengar än det här inom en snar framtid.

Vill verkligen bygga ut med ett nytt objektiv.. :)
 
Nikkor 70-300 VR, lite dyrare än de andra men ett par snäpp bättre än de andra på din lista.

Jämfört med 55-300 vet jag inte exakt mer än att byggkvalitén känns bättre på 70-300 VR men Sigma- och Tamronvarianterna går inte att jämföra med 70-300 VR.

Framför allt skulle jag aldrig rekommendera ett 300 mm objektiv utan VR, speciellt inte ett såpass ljussvagt.

Om du tittar på "produkter" högst uppe på forumet under headern så finns det recensioner på de olika objektiven du tittar på.
 
Absolut medhåll, det är en underbar liten glugg - skarp, lätt, liten, billig. Den var mycket skarpare än min Nikon 18-200 i 200mm-läget.


Tack till er båda.
Ett stort plus med köp av den till det priset är att jag skulle kunna inhandla lite annat jag behöver också, bl.a ett gorillapod stativ+ möjligtvis en ringbelysning. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.