Annons

Objektiv till D90 - filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

TuneIt

Avslutat medlemskap
Hej!

Behöver råd om vilket objektiv som lämpar sig bäst för filmning med Nikon D90.
Alla tips och rekommendationer är välkomna!!

Tack på förhand,
Joel

Jag är ingen vidoeperson, men har upptäckt att det är viktigt att zoomningen går mjukt. Mitt 18-70 är inte alls lika bra som mitt 18-105, t.ex. Sedan borde väl VR vara bra?

Per.

Det beror säkert på¨vad du ska filma.

Jag har också en D90 och tycker det är skoj att filma med mitt fasta 50mm bara för att fokusen är så skoj att leka med, men det innebär ju såklart en hel del begränsningar :)

Beskriv lite mer vad du ska filma...

Det jag planerar att filma är vanlig vardagsfilmning, sedan är jag lite intresserad av att kunna göra enklare musikvideos och liknande. Tips om ett normalzoom vore schyst, men även supervidvinkel och fasta!

Det jag planerar att filma är vanlig vardagsfilmning, sedan är jag lite intresserad av att kunna göra enklare musikvideos och liknande. Tips om ett normalzoom vore schyst, men även supervidvinkel och fasta!

Nikon 18-105 VR får jag väl föreslå, då. Mjuk zoomfunktion plus bildstab och fint brännviddsområde. Kan fås beg för 1500-2000:-.

Per.

Okej! Men bländaren på objektivet bör väl också ha en stor del i det hela.. Finns det något objektiv som kombinerar båda?

Om du vill filma handhållet och kunna zooma, titta på Sigmas (verkar inte ha släppts ännu) och Tamrons 17-50/2.8-objektiv. De har båda bildstabilisering (kallas "OS" hos Sigma, "VC" hos Tamron).

Annars kan du titta på Nikons 35/1.8G eller 50/1.8D. De är billigare och mer ljusstarka (möjlighet till kortare skärpedjup). Fördelen med 50/1.8 är att den har avståndsmätning.

För mer planerad filmning rekommenderar jag att du skaffar ett stativ. Då behövs inte någon bildstabilisering.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto