Annons

Objektiv till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

orlio

Medlem
Jag har en Nikon D60 med 18-55 objektiv som följde med. Jag är bara glad amatör när det gäller foto, men vill nu främst kunna ta bättre bilder på avstånd, bättre zoom helt enkelt. Vad ska jag satsa på för objektiv? Är beredd att spendera mellan 2000-4000 kr.
 
Jag har en Nikon D60 med 18-55 objektiv som följde med. Jag är bara glad amatör när det gäller foto, men vill nu främst kunna ta bättre bilder på avstånd, bättre zoom helt enkelt. Vad ska jag satsa på för objektiv? Är beredd att spendera mellan 2000-4000 kr.

Två alternativ är t.ex. en Nikon 55-200mm f/4-5.6 (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14382) eller en begagnad Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6 (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10659).
 
Finns det någon fördel att inte ha lika brett spann i objektivet som 18-200, och istället ha 55-200? Blir bilderna bättre?
 
Finns det någon fördel att inte ha lika brett spann i objektivet som 18-200, och istället ha 55-200? Blir bilderna bättre?

Japp. Allt annat lika, så är objektivet med det mindre spannet bättre. Nu brukar det sällan vara "allt annat lika" så det blir svårt att jämföra, men i ditt fall har Nikon 18-55 plus 55-200 typiskt bättre skärpa än Nikon 18-200. Lägre pris får du köpet.

Extremfallet är objektiv som inte har någon zoomfunktion alls, så kallade fasta objektiv. De är normalt ännu bättre.

Per.
 
Tack för givande svar! Får bli shopping imorgon :)

Det är som Per skriver, ju mindre zoomomfång, desto bättre bildkvalitet - för det mesta, det finns undantag, men de kostar också därefter... :)

Men det finns även andra faktorer som spelar roll i valet av objektiv. Bekvämlighet är en t.ex. Med en 18-200 behöver du inte "släpa på så mycket" och behöver inte skifta optik hela tiden. Därigenom minskar risken för damm på sensorn och likaså risken att du missar en bild pga att du har fel glugg på kameran...