Annons

Objektiv till D40X!

Produkter
(logga in för att koppla)

ella123

Medlem
Hej!

jag ska köpa ett objektiv till min D40x. jag ska köpa ett Nikkor 70-300mm/4,5-5,6G IF-ED. men så nu precis innan jag ska beställa kom jag på att det inte är alla objektiv som passar till d40 och d40x. men detta funkar väl?

/Ella
 
Garanterat att objektivet funkar, men inte autofocus. Är det varianten med AF-S ich VR blir det ju inga problem...
 
Långt svar:

Saxat från Cyberphoto:

D40 (och D40x) har ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor t ex). Andra objektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad.

Använder man Sigma-objektiv fungerar AF enbart med objektiv som har HSM-motor. Med Tokina och Tamrons Nikonvarianter får man klara sig utan autofokus.

Lista på objektiv med autofokus:
http://www.cyberphoto.se/pri_obj_se...ticleIDGroup=999&prisMax=&sortera=tillverkare


Kort svar:
Japp
 
tack!

tack så mkt för svar! ja, jag tänkte på det med autofokusen, men jag var inte 100% säker, så det är bättre att fråga en gång för mkt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.